تصاویر ماهواره‌ای از تخریب سازه‌ها در «پارچین و خجیر» بر اثر حمله اسرائیل

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه با تکیه بر عکس‌های ماهواره‌ای از سایت‌های نظامی پارچین و خجیر، به بررسی خسارات ناشی از حمله بامداد شنبه اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی پرداخت.

عکس‌‌های ماهواره‌ای شرکت «پلانت لبز پی‌بی‌سی» همچنین زمین‌های سوخته در اطراف سایت تولید گاز طبیعی تنگه بیجار در استان ایلام را نشان می‌دهد اگرچه معلوم نیست که این مساله ناشی از حملات اسرائیل بوده باشد.

واضح‌ترین آسیب را می‌توان در سایت پارچین در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر تهران و در نزدیکی سد ماملو مشاهده کرد که در آن یک سازه به کلی تخریب شده و دیگر سازه‌ها متحمل خساراتی شده‌اند.

همچنین در خجیر واقع در ۲۰ کیلومتری مرکز شهر تهران می‌توان دست‌کم دو سازه آسیب‌دیده بر اثر حمله را مشاهده کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است جمهوری اسلامی در گذشته آزمایش‌هایی از مواد منفجره قوی را که در فرایند تولید جنگ‌افزار هسته‌ای به کار می‌رود، در پارچین انجام داده است.

خجیر نیز به گفته تحلیل‌گران دارای یک سیستم تونل زیرزمینی و سایت‌های تولید موشک است که جمهوری اسلامی به طور پنهانی ساخته است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک تحلیلگر در اندیشکده آمریکایی سی‌ان‌ای نوشت سازه‌های تخریب‌شده در خجیر و پارچین شامل یک انبار و دیگر سازه‌های مورد استفاده برای مخلوط کن‌های صنعتی به منظور تولید سوخت جامد مورد نیاز در زرادخانه موشک بالستیک جمهوری اسلامی است.

ارتش اسرائیل نیز به دنبال حملات بامداد شنبه خود اعلام کرده بود که تاسیسات ساخت موشک‌های مورد استفاده در حملات جمهوری اسلامی به این کشور را هدف قرار داده است.

تخریب سایت‌هایی این چنین می‌تواند توانایی جمهوری اسلامی برای ساخت موشک‌های بالستیک جدید را تا حد زیادی با اختلال مواجه کند.

جمهوری اسلامی به‌رغم اعلام خبر کشته‌شدن چهار نفر بر اثر حمله اسرائیل، هیچ اشاره‌ای به خسارت‌های وارده به پارچین و خجیر نکرده است.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از سایت‌های نظامی جمهوری اسلامی در نتیجه حملات بامداد شنبه اسرائیل آسیب دیده‌اند و حکومت ایران هیچ تصویری از آسیب‌های ناشی از این حملات منتشر نکرده است.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، اسرائیل در حملات بامداد شنبه خود مناطقی در سه استان ایلام، خوزستان، و تهران را هدف قرار داد.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

ماجرای صدوراحکام رتبه‌بندی ۱۲۶ هزار معلم بازنشسته، از جمله ۷۳ هزار معلم که سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده اند

رسانه های حکومتی به نقل از رضا فیضی‌نژادمعاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری …