‍ بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران از مطالبات بازنشستگان

درحالی‌که حکومت به‌واسطه ناکارآمدی ساختاری با بحران‌های فراوان روبرو و در جدیدترین مورد کشور را در آستانه جنگ قرار داده است. شاهد افزایش اعتراضات و تجمعات مطالبه‌گرانه از سوی اقشار مختلف ازجمله بازنشستگان شریف هستیم. اگر چه بحران‌های امروز معلول سیاست‌گذاری‌های کاملاً اشتباه در چهل و پنج سال گذشته بوده است سیاست‌هایی که به واسطه فقدان ساختار دموکراتیک، حق تعیین سرنوشت را از  مردم سلب نموده و منافع اقلیت را بر اکثریت اولویت بخشیده‌است. اما مطالبه‌گری بازنشستگان کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی بیش از دو دهه است که در جریان است و نمی‌توان به بهانه شرایط خاص مانند تحریم و جنگ، دستمزد و حقوق زحمتکشان جامعه، به‌خصوص بازنشستگان را پایمال نمود.

بیش از 17 سال از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گذرد. عملکرد دولت‌های مختلف از اصلاح‌طلب تا اصولگرا نشان می‌دهد که اراده حاکمیت در دولت‌ها با نادیده گرفتن حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال‌شده است. چراکه دولت‌های مختلف با پاره‌ای تفاوت‌های ظاهری در عمل سیاست سرکوب حقوق و تبعیض را عمق بخشیده‌اند. تا جایی که مطالبه «اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری» امروز قادر نیست شکاف دستمزد با خط فقر را پر نماید. اگرچه «اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان  برابر قانون مدیریت خدمات کشوری به‌ویژه ماده 64 و تبصره آن» و «اجرای کامل ماده 85 در مورد بیمه تکمیلی بازنشستگان» و «پرداخت معوقات و خسارت ناشی از عدم اجرای ق م خ ک از سال 1386» و «احیا و اجرای ماده ۱۲۵ ق م خ ک افزایش سنواتی حقوق طبق تورم سالیانه که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود» و «پرداخت کامل و فوری پاداش بازنشستگان سال‌های اخیر» و «اعمال رتبه‌بندی برای بازنشستگان» یک مطالبه جدی است.

اما برای رفع تبعیض باید ابتدا «پایه حقوق با توجه به تورم به بالای خط فقر» برای تمام کارگران و کارمندانِ بازنشسته و شاغل اعمال و سپس قوانین فوق در مورد حقوق و دستمزد لحاظ گردد.
با این اوصاف افزایش ناچیز حقوق به صورت قطره‌چکانی تحت هر عنوان بدون در نظر گرفتن خط فقر و تورم مانند همسان‌سازی و رتبه‌بندی، مصداق بارز فریبکاری حکومت است. مسیری که دولت پزشکیان مانند دولت‌های قبل به آن ادامه می‌دهد. در این میان تشکل‌های وابسته که مطالبات بازنشستگان را برای منافع جناحی قربانی نموده‌اند مانند دولت‌ها رو سیاه و متقلب هستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن حمایت قاطعانه از مطالبات تمام مزدبگیران، برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته، اعتراض و تجمع را حقی قانونی و بدیهی می‌داند و نسبت به هر نوع برخورد سرکوبگرانه به دولت و حاکمیت هشدار می‌دهد.

بازنشستگان شریف حق دارند در دوران بازنشستگی از حقوق بالای خط فقر، بیمه کارآمد و امکانات رفاهی و تأمین اجتماعی برخوردار باشند و کرامت انسانی آنان محترم شمرده شود. در همین راستا شورای هماهنگی از فراخوان‌ها تجمعات بازنشستگان عزیز از جمله فراخوانِ روز سه‌شنبه، هشتم آبان که توسط گروه‌های مختلف بازنشسته اعلام‌شده است حمایت می‌کند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
6 آبان 1403

اینرا هم بخوانید

ماجرای صدوراحکام رتبه‌بندی ۱۲۶ هزار معلم بازنشسته، از جمله ۷۳ هزار معلم که سال ۱۴۰۲ بازنشسته شده اند

رسانه های حکومتی به نقل از رضا فیضی‌نژادمعاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری …