«ابراز نگرانی عمیق» اتحادیه اروپا و آمریکا از برنامه اتمی جمهوری اسلامی

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از وضعیت کنونی پرونده اتمی ایران انتقاد و درباره عواقب آن ابراز عمیقا نگرانی کرده‌اند.

نماینده اتحادیه اروپا در جلسه امروز شورای حکام گفت «شتاب نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران حاکی از شدت مغایریت اقدامات این کشور با تعهدات در برجام، از جمله در مورد گسترش زیرساخت‌های غنی‌سازی دارد.

اتحادیه اروپا گفته است که برخی از جنبه های برنامه اتمی ایران که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد» موجب «خطرات بسیار مهمی در ارتباط با اشاعه اتمی» است.

سفیر ایالات متحده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفته «ایران به گسترش برنامه هسته ای خود بسیار فراتر از محدودیت های مندرج در توافق اتمی برجام ادامه می دهد».

آمریکا از جمهوری اسلامی ایران خواسته غنی سازی اورانیوم که اینک سطح آن به ۶۰ درصد رسیده را همزمان «با سایر اقداماتی که در تضاد با معاهده منع گسترش سلاح های اتمی است» متوقف کند.

سفیر آمریکا در آژانس گفته ایران استدلال می‌کند که با آن کشور ناعادلانه رفتار می‌شود اما در واقع، این ایران است که با اقداماتش همچنان خود را در معرض چنین وضعیتی قرار می دهد.

نماینده ایالات متحده گفته «ما بار دیگر با نگرانی جدی به نتیجه گیری مدیرکل اشاره می کنیم که اقدامات ایران توانایی آژانس را برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور تضعیف کرده است.

این کشور از ایران خواسته به اقدامات اطمیمنان بخش برای جامعه جهانی بازگردد و روند کنونی برنامه اتمی خود را متوقف کند.

خبرنگار بی بی سی فارسی که به وین رفته است، به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید که قدرت‌های اروپایی سرگرم تهیه بیانیه‌ای هستند که ایران را به دلیل فعالیتهای غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم به‌شدت «سرزنش» خواهد کرد. بی بی سی

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …