اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۶ اردیبهشت۹۶ /  ۲۶اوریل۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

زنان ۲ برابر بیشتر از مردان در معرض بیماری اختلالات روانی

مدیر مرکز بهداشت شهرستان سنندج گفت: در حال حاضر بر اساس پرونده‌های موجود در مراکز دولتی در شهرستان سنندج ۸۸۴   نفر زن و ۹۱ نفر مرد مبتلا به افسردگی هستند که در مجموع ۹۷۵ نفر به افسردگی دچار هستند.

در خانه حبس شده بودم تا به باشگاه نروم!

سوسن رشیدی که او را «سحر» صدا می زنند، دخترک عشایری که ورزش خود را با دشواری های زیاد آغاز کرد؛ اما اکنون یکی از بزرگ ترین نام های ورزش های رزمی ایران را یدک می کشد

سوسن رشیدی- من بدون اجازه خانواده به باشگاه رفتم و از عواقب آن و برخورد احتمالی پدر و مادرم بی خبر بودم. ببیند، زندگی عشایری سنتی است و یک نگاه در این زندگی وجود دارد که دختر نباید از خانواده دور شود. خُب، برای یک دختر عشایر و کوچ نشین دشوار است که تمام این سنت ها را پس بزند و به سمت ورزش برود؛ اما من این کار را انجام دادم، چون دوست داشتم ورزش کنم. می خواستم به یک قهرمان تبدیل شوم و تمام تابوها را بشکنم.

شما به نگاه سنتی در زندگی عشایری اشاره کردید. آیا در نگاه و تفکر یک دختر عشایر مسائلی هم چون ورزش در آن می گنجد؟

سوسن رشیدی- بله، دخترهای ایل دوست دارند مثل من ورزش کنند؛ اما شرایط انجام آن را ندارند. چون نگاه خانواده و حاکم بر زندگی عشایری اجازه این کار را به آن ها نمی دهد.

 

بیرون کردن یک زن سالمند از منزل در شهر کرکوک

صبح روز 21 آوریل زنی سالمند در جاده محله اسکان شهر کرکوک از منزل بیرون انداخته شده و تا کنون پلیس به سراغ او نرفته است. این زن سالمند بتنهایی در یک منزل سکونت داشته که یک جوان اجاره آن منزل را به مالک پرداخت میکرده است اما مالک این منزل او را از خانه بیرون کرده است. اهالی محل گفته اند که با یک خودرو به این محل آورده شده، او را پیاده کرده و از محل دور شده است. زن سالمند خودش میگوید من را از منزل بیرون کرده اند و خودم با تاکسی به اینجا آمده ام. زن سالمند میگوید ” کس و کاری ندارم، در زندگیم ازدواج نکرده ام، همسر و فرزند ندارم و پدر و مادرم هم مرده اند. او میگوید تا کنون با اتکا به خودم گذران زندگی کرده ام.

این نمونه ای از صدها مورد از وضعیت زندگی زنان سالمند  در کردستان عراق است که هیچگونه حمایتی از سوی نهادهای حکومت نسبت به آنها صورت نمیگیرد. زندگی پر از درد و مشقت مردم بویژه زنان، سالمندان و کودکان  فاقد پدر و مادر در شرایطی است که بیش از دو دهه است که احزاب حاکم بر کردستان عراق، با چپاول و دزدی از هستی جامعه به ثروتهای افسانه ای دست یافته اند.

 

آتش زدن یک دختر در لردکان

بازهم جنایتی دیگر بازهم نقض حقوق بشر اول اردیبهشت دختری را اتش زده اند آیا کسی هست که خبرش را نشر دهد؟ اینجا کسی نیست که پیگیر شود…؟

این سوالی بود از یک شهروند لردکانی درگروهی تلگرامی که اینگونه با خبری کوتاه و بسیار دردناک خبر از یک جنایت داد، خبر از کشتن یک انسان و خبر از توحش مردسالاری و جامعه ی ضد زن و پیرو دین و قوانین اسلامی. رعنا خالدی دختری بیست ساله و از اهالی لردگان از توابع چهار محال و بختیاری که در سن پانزده سالگی به اجبار خانواده ازدواج کرد.

پنج سال از ازدواجش گذشت که همراه یکی از مردهای فامیل شوهرش فرار کرد تا بلکه آنگونه که میخواهد زندگی کند. وقتی كە فهمید بار دیگر قربانی افكار پوسیدە مردسالارانه  شدە بدون در نظر گرفتن خطری که تهدیدش میکند به ناچار راه خانه را در پیش گرفت و بعد از برگشت خودش را به نیروی انتظامی معرفی میکند به امید آنکه پلیس بر حسب وظیفه اش از جان وی محافظت کند.

اما آنها با گرفتن تعهد از خانوادش او را تحویل خانواده دادند و در راه بازگشت به خانه دایی رعنا متوجه شد که میخواهند وی را بکشند و به دادگاه مراجعه و با اصرار خواهان حمایت از وی میشود که سرانجام رعنا را یک شب بازداشت کرده و روز بعد خانواده اش با وثیقه سی میلیونی وی را آزاد کردند و متاسفانه در ساعت چهار صبح روز آنروز و به همان سبک قتل های حکومتی که با نام اعدام در جامعه صورت میگیرد برادر جانی وی او را با کابل برق خفه کرده و جنازه اش را بر روی لاستیک یک ماشین گذاشته و با ریختن بنزین جنازه را به آتش میکشد و بعد به کلانتری رفته و خود را معرفی میکند

حتما میدانید که برادر جانی وی بخاطر دفاع از ناموس و شرف خانواده فردا به دلیل نبود شاکی از زندان آزاد شده و مفتخر به نشان افتخار حفظ آبرو و شرف مردان طایفه میگرد. اما رعنا پنج سال پیش خفه کردند، رعنا را در کودکی کشتند پنج سال پیش آن موقع که مجبورش کردند با مردی هم آغوش شود.

 

عفو بین الملل؛ آتنا دائمی، مدافع حقوق بشر همچنان در اعتصاب غذا

سازمان عفوبین الملل که مقر آن در لندن است با انتشار گزارشی از اعتصاب غذای آتنا دائمی، فعال حقوق بشر خبر داده است. این سازمان در گزارش خود ضمن ارائه شرحی از دلایل اعتصاب و آخرین شرایط خانم دائمی به نقل از وی آورده است “دستگاه امنیتی از خانواده‌هایمان به عنوان ابزار شکنجه روانی و ایجاد فضای خفقان در جامعه استفاده میکنند”.  آتنا دائمی از ۱۹ فروردین در اعتراض به محکومیت خود و دو خواهرش در اعتصاب غذا به سر می برد.

 

دو نماینده ه.د.پ در پارلمان ترکیه به قید ضمانت از زندان آزاد شدند

بنا به گزارش منتشر شده مرال دانیش بشتاش و نورسل آیدوغان نمایندگان آدانا و دیاربکر در پارلمان ترکیه به قید ضمانت و به شرط عدم خروج از کشور از زندان آزاد شدند.

دادستان شرناخ نورسل آیدوغان را به اتهام “عضویت در گروه ه.د.پ “تبلیغ برای گروه های تروریستی”، “حمایت از مجرم”، “ترتیب تظاهرات و راهپیمایی های غیرقانونی”، “ایجاد دشمنی میان مردم و تحریک اذهان عمومی” دستگیر کرده و خواستار ۱۰۳ سال زندان برای این نماینده کرد ترکیه شده است.

همچنین مرال دانیش بشتاش، نیز به اتهام “عضویت در گروه های تروریستی”، “تحریک اذهان عمومی”، “تشکیل تظاهرات غیر قانونی”، توسط دادستان آگری محکوم شناخته شده و درخواست ۸  سال تا ۲۳ سال حبس برای وی شده بود. این دو نماینده به حکم دادگاه های ۴ و ۸  دیاربکر از زندان آزاد شده و روند رسیدگی به پرونده آنها ادامه خواهد داشت.

 

شرایط زنان در عربستان سعودی

هفته گذشته، یک زن ۲۴ ساله سعودی به نام دینا علی لسلومی تلاش کرد از خانه‌اش بگریزد و به استرالیا برود. اعضای خانواد‌ه‌اش به مانیل پرواز کردند -جایی که او برای ترانزیت به استرالیا در آن توقف کرده بود- و او را وادار کردند که به عربستان سعودی برگردد. پیش از آن، او در ویدئویی که با گوشی موبایل ضبط کرده بود، گفته بود که اگر برگردد خانواده‌اش او را خواهند کشت و در آن تقاضای کمک کرده‌ بود.

زن دیگری به نام آلا انازی، دانشجوی پزشکی، پس از اینکه از مسوولان درباره زمان به زمین نشستن پرواز دینا اسلومی سوال کرد، بازداشت شد. به دنبال این مساله و با آگاه شدن معترضان از طریق توییتر، آنها در فرودگاه تجمع کردند.

و بالاخره این هفته، یک فعال حقوق زنان به نام مریم الکتیبی، پس از ترک خانه پدری برای زندگی مجردی در خانه‌ای در ریاض دستگیر شد. فعالان مدنی اخبار مربوط به او را به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش کردند.

این سه مورد بخشی از کارزار زنان سعودی است که با استفاده از گوشی‌های موبایل، استفاده از فیس بوک برای دعوت به تجمع خیابانی و پست‌های توییتری با کننترل مردان بر زندگی‌شان مبارزه می‌کنند.

بنقل از صفحه فیسبوک رادیو زمانه

 

اعتراض به قانون تجاوز جنسی در لبنان با ‘دار زدن’ لباس عروس

معترضان به قانون فعلی لبنان که متجاوزان جنسی را در صورت ازدواج با قربانی مجازات نمی‌کند، با آویختن لباس‌های عروس از نخل‌های کنار ساحل بیروت، خواستار برچیدن این قانون شدند.

در این حرکت اعتراضی حدود ۳۰ لباس عروس در محل پیاده روی کنار ساحل در بیروت آویخته شد تا نظر رهگذاران در این منطقه پر رفت و آمد را به خود جلب کند.  معترضان به قانون فعلی در تلاشند تا پارلمان لبنان را متقاعد کنند که در جلسه ماه آینده خود قانون فعلی را برچیند. همزمان وزیر زنان این کشور هم این قانون را متعلق به “عصر حجر” دانسته است.

عالیه عواضه، هنرمند لبنانی که با این کمپین همراه شده است گفته: “یک ماه ۳۱ روز دارد و در هر روز آن یک زن که مورد تجاوز قرار گرفته مجبور می‌شود به عقد متجاوز خود در آید.”

لایحه پیشنهادی برای برچیدن و اصلاح قانون که به ماده ۵۲۲ شهرت دارد، سال گذشته به پارلمان لبنان ارائه شد و ماه فوریه گذشته بررسی شد.

معترضان امیدوارند اعضای پارلمان در رای گیری ۱۵ مه به لغو ماده ۵۲۲ روی خوش نشان دهند.

طراحی این حرکت هنری-اعتراضی در پاریس و توسط میریله هونین، هنرمند لبنانی صورت گرفته است.

دسامبر گذشته هم گروهی از معترضان با لباس‌های عروسی که از باندهای پانسمان سفید دوخته شده بود حرکت اعتراضی مشابهی را ترتیب داده بودند.

 

ایسکرا  ۸۸۱

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …