اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

روایت خوکشی نوعروس هفده ساله

رو ز۱۸ اردیبهشت بیمارستان مریوان شاهد عروس نوجوانی بود که با خوردن قرص قصد داشت به زندگی خود پایان دهد. لازم به ذکر است که او زیر ۱۸ سال سن دارد و با اجبار وادار به ازدواج شده بود. هر دختری سزاوار داشتن و سپری کردن دوران کودکی، نوجوانی و داشتن فرصتی برای آینده ای روشن است.

 

بازداشت سارا کمانگر در سنندج به اتهام فعالیت در فضای مجازی

یک دختر جوان ساکن سنندج، به اتهام انتشار مطالب سیاسی در شبکه‌های اجتماعی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که سارا  فعال در فضای مجازی جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره‌ اطلاعات سنندج انتقال یافته است. با استناد به تازه ترین گزارش آماری برای سال گذشته، ۵۶۴ نفر از شهروندان در غرب کشور بنابه فعالیت سیاسی، مدنی، وبلاگنویسی و زیست‌محیطی بازداشت شده که برای ١١٩ نفر حکم زندان صادر گردیده است.

 

خودکشی دختر دانشجوی ۲۰ساله از پشت بام خوابگاه

پیش از ظهر روز ۱۴ اردیبهشت ۹۶ یک دانشجوی دختر اهل بوشهر ۲۰ساله از پشت‌بام ساختمان خوابگاه دخترانه کوثر وابسته به دانشگاه خلیج‌فارس اقدام به خودکشی کرد.

وی که دانشجویای این دانشگاه بود، بعد از این حادثه به بیمارستان سلمان فارسی منتقل شد. زهرا یوسفی مدیر روابط عمومی اورژانس بوشهر گفت: “بر اثر وارد شدن ضربه به‌ سر سطح هوشیاری مصدوم پایین ولی علائم حیاتی وی نرمال است”.

 

انتقال مهرناز حقیقی به بند زنان اوین پس از ۷۰ روز بازداشت

مهرناز حقیقی، کنشگر مدنی و پزشک ساکن بندرعباس، پس از گذشت ۷۰ روز از بازداشت، به بند نسوان (زنان) زندان اوین منتقل شد. خانم حقیقی اسفندماه ۹۵ توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شده بود.

 

انتقال آتنا دائمی به بهداری اوین در بیست‌وهفتمین روز از اعتصاب غذا

روز جاری، آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین در بیست‌وهفتمین روز از اعتصاب غذا به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شد. وزن آتنا دائمی در طول مدت اعتصاب ۱۲ کیلو کاهش داشته و فشار سیستول خون وی کمتر از ۱۰ ثبت شده است. آتنا دائمی در اعتراض به “پرونده سازی” و محکومیت قضایی اعضای خانواده اش، از تاریخ ۱۹ اردیببهشت ماه سال جاری دست به اعتصاب غذا زده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ۹۶، آتنا دائمی مدافع حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین، در بیست‌وهفتمین روز از اعتصاب غذا به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان اوین منتقل شد.

 

هنگامه شهیدی؛ وکیل ندارم و حرفم را کسی گوش نمی‌دهد

ناهید کرمانشاهی مادر هنگامه شهیدی ضمن درخواست آزادی دختر خود به خاطر وضعیت جسمی، گفت که مصطفی ترک همدانی را به عنوان وکیل معرفی کرده‌ام ولی هنوز در دستگاه قضایی تایید نشده است.

 

تداوم بلاتکلیفی مهسا رجعتی و مهرک کریم پورعندلیبی در بند ۲۴۱ زندان اوین

مهسا رجعتی و مهرک کریم پورعندلیبی، دو کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، در چهارمین ماه از بازداشت، هم چنان به صورت بلاتکلیف در بند ۲۴۱ این زندان نگهداری می‌شوند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مهسا رجعتی و مهرک کریم پورعندلیبی، علیرغم اتمام دوران بازجویی‌ها و تعیین قرار وثیقه، در بند ۲۴۱ (بند حفاظت اطلاعات قوه قضاییه) محبوس‌اند و دستگاه‌های قضایی و امنیتی از آزادی آنان جلوگیری می‌کنند.

 

پنجاه و پنج زن و مرد حاضر در یک مهمانی خصوصی دستگیر شدند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از بازداشت ۵۵ زن و مرد شرکت کننده در یک مهمانی شبانه مختلط در این شهر خبر داد. این مقام قضایی گفت علاوه بر بازداشت شهروندان تعداد ۱۹ دستگاه خودروی لوکس و دو دستگاه موتورسیکلت متعلق به این افراد نیز توقیف شده است.

جایزه گزارشگران بدون مرز سویدن به خبرنگار افغانستان اهدا شد

گزارشگران بدون مرز در سویدن، روز یکشنبه ۷ می ۲۰۱۷، جایزه آزادی مطبوعات را به نجیبه ایوبی خبرنگار افغانستان اهدا کرد. در نشستی در استکهلم”یاناتان لوندکویست” رئیس نهاد گزارشگران بدون مرز سویدن گفته است که جایزه سال ۲۰۱۷ این نهاد را به نجیبه ایوبی خبرنگار زن در افغانستان که با وجود تهدیدات در این کشور فعالیت دارد اهدا شده است.

رئیس نهاد گزارشگران بدون مرز گفته است که نجیبه ایوبی با وجود اینکه در افغانستان جنگ و درگیری و تهدیدات وجود دارد، کار موثری را در عرصه خبر رسانی انجام داده است، وی گفته است که امید است با این جایزه بتوانیم توجه عمومی را به وضعیت رسانه‌های افغانستان جلب کنیم.

نجیبه ایوبی رئیس گروه رسانه‌ای “کلید گروپ” است که شامل گروهی از رسانه‌های چاپی، رادیویی در کابل می‌باشد، وی در سال ۲۰۱۳ نیز جایزه روزنامه‎نگار شجاع زن را از سوی بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان دریافت کرده بود.

 

رئیس‌جمهور نیجریه از آزادی ۸۲ دختر ربوده شده این کشور خبر داد

۱۷ اردیبهشت ۹۶ رئیس‌جمهور نیجریه از آزادی ۸۲ دختر ربوده شده این کشور خبر داد. این دختران سال ۲۰۱۴ توسط گروه بنیادگرای بوکوحرام ربوده شدند و اکنون با اعضای زندانی این گروه مبادله شدند.

رئیس‌جمهور نیجریه از دولت سوئیس به‌خاطر تلاش برای آزادی دختران ربوده شده قدردانی کرد.

 

زنان در خط مقدم تظاهرات ونزوئلا

اعتراضات سراسری ونزوئلا علیه مادورو رئیس‌جمهور این کشور هم‌چنان ادامه دارد. پیشتازی در این اعتراضات در شهرهای مختلف از جمله در کاراکاس با زنان است. در این رشته اعتراضات سراسری تاکنون حداقل ۳۷ نفر کشته شده‌اند، همچنین بیش از ۷۰۰ تن زخمی و دست‌کم ۱۵۰نفر دستگیر شده‌اند. این اعتراضات یک هفته پس از آن که مادورو ایجاد “یک مجلس مردمی” را طرح کرد شدت گرفت. اپوزیسیون این طرح را دور زدن پارلمان ونزوئلا که در آن اکثریت با مخالفان است می‌داند. بحران شدید اقتصادی در این کشور یکی از معضلاتی است که زنان ونزوئلایی علیه آن به اعتراض برخاسته‌اند.

 

اعتراض زنان ونزوئلا – علل بحران

تنشها در ونزوئلا پس از آن بالا گرفت که دیوان عالی کشور در ۲۹ مارس با سلب اختیار از پارلمان، حق تصویب یا تغییر قوانین را از آن خود کرد. این تصمیم موجی از انتقادها را در داخل و خارج کشور به همراه داشت تا جایی که دیوان عالی ونزوئلا ناگزیر از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.

ونزوئلا اخیراً با افت شدید قیمت نفت هم روبه‌روست؛ آنچه بحران اقتصادی دولت را تشدید کرده است. شرایط نامساعد اقتصادی است که آتش خشم معترضان را نسبت به‌نحوه اداره کشور شعله ورتر کرده و کمتر روزی را می‌توان دید که فروشگاهها هدف غارت قرار نگیرند. مخالفان، دولت را مسئول رکود اقتصادی و سرکوب حقوق دموکراتیک می‌دانند.

شهروندان ونزوئلایی از کمبود غذا و دارو رنج می‌برند. نرخ تورم در این کشور یکی از بالاترین ارقام جهانی را به خود اختصاص داده است. واقعیتها نشان می‌دهد طرحهای مادورو قادر نخواهد بود خشم مردم را فرو بنشاند و این وضعیت در حال بحرانی‌تر شدن است.

 

ایسکرا  ۸۸٣

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …