اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۱ مرداد  ۹۶ /  ۲ آگوست ۲۰۱۷

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

یكى از فعالين مدنی زن ساکن سقز، از سوی نیروهای ادارە اطلاعات بازداشت شد.

نیروهای امنیتی بە منزل فاطمە الماسی از فعالین مدنی در سقز یورش و اقدام بە بازداشت وی کردەاند.
بە گفتە یکی از نزدیکان فاطمە الماسی، نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی اقدام بە تفتیش خانە و ضبط وسایل شخصی وی از قبیل کامپیوتر و… کردەاند. الماسی پس از ٥ روز بازداشت با تودیع وثیقە ٢٥٠ میلیون تومانی و موقتا از زندان آزاد شدە است.

صبح روز یکشنبه ۸ مرداد ماه؛ این فعال مدنی مجددا بە ادارە اطلاعات سقز احضار شد.
فاطمە الماسی از معلمین بازنشستە ساکن محلە بهارستان سقز طی سالهای گذشتە ٣ بار دیگر نیز بازداشت شدە بود

 

مأموران انتظامی مریوان مانع دوچرخه‌سواری زنان شدند

ماموران انتظامی صبح دوشنبه ۲مرداد از دوچرخه سواری دختران در اطراف درياچه زريبار در مريوان، جلوگيری كردند. ماموران علاوه بر ممانعت از دوچرخه سواری آنان، دوچرخه های دختران را نيز ضبط كرده و با خود بردند.

سال گذشته در همين ايام در مردادماه ۹۵، ماموران انتظامی از دوچرخه سواری دختران مريوانی برای حضور در كمپين بدون خودرو در حمايت از محيط زيست جلوگيری كرده بودند. اقدامی كه اعتراضات بسياری را در پی داشت.

 

جسد زنی ۲۰ ساله اهل اربیل در کویه پیدا شد

به گزارش پلیس بعد از تجاوز، این زن با دو گلوله کشته شده و با پیدا شدن لباس بچه در محل، ضمن آن می رود که کودک روبوده شده .هنوز اطلاع زیادی از شناسایی این زن وچرا کشته شده در دست نیست.

 

پریای ۵ ساله فوت کرد، باردیگر تجاوز قربانی گرفت

به گفته رئیس اورژانس اجتماعی، ۱۰ صبح روز دوشنبه نهم مرداد پریا دختر پنج ساله‌ اهل ساوه‌ که هفتم مرداد ماه بعد از آزار جنسی و تجاوز به کما رفته بود ، فوت شد.

 

قوانین بیمارستانها در مورد حجاب پرستاران سختگیرانه تر میشود

دبیر کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ضوابط و مقررات بیمارستان‎ها در بحث حجاب پرستاران باید سختگیرانه‌تر باشد. بشير خالقی اضافه كرد: متاسفانه با ورود به برخی  بیمارستان‌ها با پرستاران و پرسنل‌هایی روبرو می شویم که محیط درمانی را با سالن مد و آرایش اشتباه گرفته اند.

 

دختران دانشجوی شاهرود دست به اعتراض زدند

روز دوشنبه دوم مرداد، دانشجویان دختر در دانشجویان علوم پزشکی واحد شاهرود – دانشگاه آزاد، در اعتراض به شرایط نامناسب تحصیلی، از حضور در جلسه امتحان خودداری کرده و دست به تجمع زدند

 

زنان بار ديگر از ورود به ورزشگاه در تهران بازماندند

عصر يكشنبه اول مرداد مسئولان ورزشگاه انقلاب تهران از حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی فوتسال میان دو انجمن دانشجویی، ممانعت به عمل آوردند.

اين اقدام با وجود وعده قبلی مسوولان مسابقه، مبنی بر امكان حضور زنان در ورزشگاه صورت گرفت. اقدام مسوولان، اعتراض گسترده ای را در ميان تيم های مسابقه دهنده به دنبال داشت. آنها گفتند، در صورت ادامه اين روند از ادامه بازی سرباز خواهند زد.

 

تظاهرات زنان در استانبول: فضول لباس من نباش

صدها زن در استانبول در اعتراض به خشونت لفظی و فیزیکی مردان علیه نوع پوشش زنان به خیابان‌ها آمدند. در ماه‌های گذشته در استانبول در چندین مورد زنان به دلیل پوشیدن شلوار کوتاه قربانی خشونت مردان در ملاءعام شده‌اند.به گزارش دویچه وله، این تظاهرات روز شنبه با شعار “به لباس من کاری نداشته باش” از منطقه کادیکوی در بخش آسیایی استانبول شروع شد. زنان با سر دادن شعارهای مختلف، شلوارک‌های جین را به عنوان نمونه‌ای از لباس‌هایی که برخی مردان آن را غیرقابل قبول می‌دانند، به شکل پلاکارد بالای سر برده بودند.

 

زنان تونس به یک پیروزی تاریخی دست یافتند.

 

این پیروزی نتیجه چند دهه مبارزات آنان به‌ویژه پس از انقلاب تونس است.تلویزیون فرانسه ۲۴جمعه ۶مرداد ۹۶: تصویب قانون منع خشونت علیه زنان در مجلس تونس یک تصمیم تاریخی بوده است. در این مصوبه قانونگذاران به نفی انواع خشونتهای اخلاقی و فیزیکی و جنسی و اقتصادی علیه زنان رأی دادند. با در نظر گرفتن رهنمودهای سازمان ملل و تساوی جنسی، این اولین قانون است که به‌طور خاص زنان را از خشونت حفظ می‌کند.

این قانون هر نوع استثنایی را که علیه زنان باشد لغو می‌کند.

نماینده مجلس تونس در دفاع از ضرورت این قانون می‌گوید: ازدواج یک دختر ۱۳ساله با یک مرد ۴۰ساله شرم‌آور است و تاریخ فراموش نمی‌کند.

این قانون، هتک حرمت زنان در اماکن عمومی را جرم محسوب می‌کند. مجازاتهای سخت‌تری هم برای خشونتها در داخل خانواده تعیین شده است. این قانون حمایتهای حقوقی و معنوی برای قربانیان تأمین می‌کند.

برای مدافعان حقوق زنان تونس که چند دهه است به‌دنبال قانون منع خشونتهای محلی بودند، این مصوبه یک پیروزی بوده است.

حدود نیمی از زنان تونس به‌نحوی قربانی خشونتهای داخلی در زندگیشان بوده‌اند. اما اکنون تونس در زمینه حقوق زنان در جهان عرب پیشرو است.

قوانین جدید چیزی شبیه قوانین ۲۰۳۰ یونسکو است که در این کشور تصویب شده است!

 

ایسکرا  ۸۹۵

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …