از اعتصاب کارگران ایران خودروی تبریز تا ادعای آغاز به کار

اعتصاب در شرکت ایران خودروی تبریز، تعطیلی کارخانه، جلسه در فرمانداری و ادعای آغاز به کار از فردا

خبرگزاری حکومتی مهر روز دوشنبه ٨ آذر تیتر زد:” در پی تعویق پرداخت حقوق کارگران، شرکت ایران خودروی تبریز تعطیل شده است .”یک ساعت بعد همین خبرگزاری مدعی شد شرکت ایران خودرو از فردا کارش را آغاز می کند!!

حسین فتحی مدیرعامل شرکت ایران خودروی تبریز عصر روز دوشنبه ٨ آذرماه در واکنش به اعتصاب کارگران ایران خودرو در جمع خبرنگاران اعلام کرد:” در جلسه‌ای که ساعاتی قبل در فرمانداری اسکو برگزار شد مشخص شد که کارخانه تعطیل نبوده و بخش لجستیک و پشتیبانی و حمل و نقل فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما بخشی از تولید که مستلزم آماده سازی مجدد بود موجب تعویق فعالیت کارگران شد و همین موضوع زمانبر شد. فعالیت تولیدی این شرکت از فردا دوباره آغاز می‌شود!

مدیرعامل ایران خودرو در باره خواستهای کارگران در هفته های اخبر گفته:” مطالبات کارگران ایران خودرو تبریز منطبق با قوانین پرداخت می‌شود و هیچ گونه تأخیر در پرداخت حق و حقوق آن‌ها نداشته‌ایم، اما کارگران خواستار پرداخت حق و حقوق مطابق با کارگران سایت ایران خودرو تهران هستند که منطقی نیست و پرداختی حقوق‌ها در تهران با سایر شهرها با توجه به شرایط خاص خود است.”

لازم به توضیح است در چند هفته اخیر کارگران ایران خودروی تبریز در چندین شیف کار را تعطیل کرده و اعتصاب کرده بودند. اعتراضات کارگران برای اولین بار در روز شنبه ۱۵ آبانماه، بعدا روزهای سوم و چهارم آذر ماه ادامه داشته و بخش های مختلف کارخانه دست به اعتصاب زده بودند. کارگران ایران‌خودرو تبریز خواهان همسان‌سازی حقوق‌ها با کارگران سایر کارخانجات ایران‌خودرو در سراسر کشور و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند.

هر توجیه و بهانه ای جناب مدیرعامل ایران خودروی تبریز بتراشد؛ تردیدی در این نیست که کارگران اعتصاب کرده و خواهان همسانسازی حقوق ها و دریافتی هایشان هستند. این نشان می دهد که فشار اعتصاب کارگران روی سر کارفرما زیاد بوده که اینها را اینچنین به تناقض گویی وادار کرده است.

همسان سازیها حقوق های کارگران ایران خودروی تبریز با حقوق ها و دریافتی های کارگران این واحد تولیدی در سراسر کشوریک خواست برحق کارگران است. خودداری کارفرما در مورد عدم همسانسازی حقوق ها بشدت محکوم است. همه کارگران شاغل در بخش های مختلف ایران خودرو در سراسر کشور باید حقوق و دریافتی های یکسان داشته باشند. در عین حال افزایش دستمزدها به بالای ١٢ میلیون تومان، آن خواست محوری کارگران در سراسر کشور است که باید شعارو مطالبه محوری مبارزات کارگران، ازجمله در ایران خودرو تبریز باشد.روزنه

******************

متن خبر از مهر

مدیر کل کار آذربایجان شرقی خبرداد؛آغاز به کار مجدد ایران خودروی تبریز از فردا

تبریز- مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: شرکت ایران خودروی تبریز از فردا شروع به کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فتحی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه‌ای که ساعاتی قبل در فرمانداری اسکو برگزار شد مشخص شد که کارخانه تعطیل نبوده و بخش لجستیک و پشتیبانی و حمل و نقل فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما بخشی از تولید که مستلزم آماده سازی مجدد بود موجب تعویق فعالیت کارگران شد و همین موضوع زمانبر شد.

فتحی ادامه داد: فعالیت تولیدی این شرکت از فردا دوباره آغاز می‌شود.از چهارشنبه هفته قبل کارگران ایران خودرو تبریز در تجمع صنفی که ۳ روز به طول انجامید مطالباتی را مطرح کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت ایران خودروی تبریز می‌گوید که مطالبات کارگران ایران خودرو تبریز منطبق با قوانین پرداخت می‌شود و هیچ گونه تأخیر در پرداخت حق و حقوق آن‌ها نداشته‌ایم، اما کارگران خواستار پرداخت حق و حقوق مطابق با کارگران سایت ایران خودرو تهران هستند که منطقی نیست و پرداختی حقوق‌ها در تهران با سایر شهرها با توجه به شرایط خاص خود است.

https://www.mehrnews.com/news/5363954/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D8%AF%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7

.

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …