بیانیه کانون فیلمسازان مستقل ایران: جریان سینمایی مستقل با آغاز اعتراضات قدرتمندتر شد

کانون فیلمسازان مستقل ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که با فرارسیدن سالگرد اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، جمهوری اسلامی با «پرونده‌سازی امنیتی علیه سینماگران، درصدد سرکوب بیشتر آنان برآمده است».

در این بیانیه که در حساب اینستاگرام این کانون منتشر شده، آمده که «حکومت در تمام چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، تلاش کرد تا با انحصار و تمامیت‌خواهی در سینما، از آن ابزاری برای پروپاگاندای خود بسازد و هر نوع صدای معترض و منتقد را خاموش کند.»

این بیانیه افزوده که «اما با وجود سانسور، جریان مستقل در سینما ابتدا به شکل آشکار و در ادامه به‌خاطر خفقان و بازداشت سینماگران به صورت زیرزمینی شکل گرفت و در برابر سینمای حکومتی مقاومت کرد.»

کانون فیلمسازان مستقل که خود نیز بعد از اعتراضات اخیر شکل گرفت، اضافه کرده که جریان سینمایی مستقل در ایران بعد از «جنبش زن، زندگی، آزادی جدی‌تر و قدرتمندتر شد. در طول یک سال گذشته شاهد خلق آثار تازه و متفاوتی بودیم که از پذیرش حجاب و سانسور حکومتی سر باز زدند و تلاش کردند تصویری واقعی از نسل جوان، زنان و جامعه نشان دهند.»

کانون فیلمسازان مستقل ایران نوشته که جمهوری اسلامی «دهه‌ها با اتکا به سرمایه‌های غارت‌شده از مردم ایران تلاش کرده تا سینمای ایدئولوژیک مطلوب خود را عرضه کند، اما حاصل آن، چیزی جز تولید فیلم‌های بی‌ارزش، مبتذل و غیرواقعی نیست که به طور همزمان از سوی سینماگران، مخاطبان و جشنواره‌های جهانی پس زده می‌شوند.»

این کانون طرح اتهام‌ها علیه خود مبنی بر ایستادن مقابل سینمای داخل ایران را «توطئه‌های حکومتی» در عرصه سینما و در آستانه سالگرد مرگ مهسا امینی، و «در راستای بر هم زدن اتحاد سینماگران داخل و خارج و مشغول کردن آن‌ها به اختلافات صنفی» عنوان کرده است. برگرفته از رادیو فردا. متن کامل بیانیه از اینجا

https://www.instagram.com/p/Cv83dUhOTZJ/?utm_source=ig_embed&ig_rid=815d0c0c-2ff5-4565-b366-b7ce50171579

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …