ترامپ سیاست دیرینه حمایت از تشکیل دو کشور مستقل را کنار گذاشت

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سیاست دیرینه کشورش دایر بر اینکه مناقشه اسرائیل و فلسطینی ها باید با تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل حل شود را کنار گذاشته است.

دونالد ترامپ در کنفرانسی خبری در کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن گفت دو طرف این مناقشه باید سازش کنند.

دو طرف از سال ۲۰۱۴ مذاکراتی جدی برای رسیدن به صلح نداشته اند.

آقای ترامپ در این کنفرانس خبری همچنین از مهمان خود خواست ساخت شهرک های یهودی نشین را “برای مدت کوتاهی متوقف کند.”

از زمان روی کار آمدن آقای ترامپ در روز ۲۰ ژانویه اسرائیل مجوز ساخت هزاران خانه در شهرک های یهودی نشین کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را صادر کرده است.

مساله سفارت

دولت اسرائیل امیدوار است در پی هشت سال مناسبات نه چندان گرم با دولت باراک اوباما، اکنون رابطه بهتری با دولت ترامپ برقرار کند.

در کنفرانس خبری روز چهارشنبه هیچ کدام از دو رهبر صریحا نسبت به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در آینده ابراز تعهد نکرد.

براساس سیاست معروف به “ایجاد دو کشور” که رهبران دو طرف و جامعه بین المللی قبلا بر آن تاکید کرده اند مناقشه خاورمیانه با ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در داخل مرزهای پیش از ۱۹۶۷ در کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی ایجاد خواهد شد.

سازمان ملل، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، روسیه، و تا امروز آمریکا، به این طرح متعهد بوده اند.

آقای ترامپ گفت: “من به (طرح ایجاد) دو کشور و یک کشور نگاه می کنم. و آن طرحی را ترجیح می دهم که دو طرف می خواهند. از طرحی که هر دو طرف مناقشه بخواهند کاملا راضی خواهم بود.”

“من می توانم با هر دو آنها کنار بیایم. مدتی فکر می کردم که ایجاد دو کشور راه حل ساده تری برای دو طرف باشد. صادقانه بگویم اگر آقای نتانیاهو و فلسطینی ها، اسرائیل و فلسطینی ها راضی باشند، من هم از آن راضی خواهم بود.”

او افزود که در نهایت تصمیم دو طرف است که به توافق صلح دست یابند.

از آقای ترامپ همچنین در مورد قول انتخاباتی اش برای منتقل کردن سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس (اورشلیم) سوال شد، اقدامی که می تواند پیامدهای جدی برای هرگونه مذاکرات صلح داشته باشد.

او گفت: “در مورد انتقال سفارت به اورشلیم مایلم این اتفاق بیافتد. و ما این مساله را خیلی خیلی جدی بررسی می کنیم. با دقت آن را بررسی می کنیم، با دقت زیاد، باور کنید. تا ببینیم چه می شود.”

آقای نتانیاهو در پاسخ به این سوال که در مورد تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل چه فکر می کند گفت می خواهد بر اصل موضوع تمرکز کند نه “برچسب ها”.

او گفت: “صلح دو شرط دارد. اول اینکه فلسطینی ها کشور یهودی را به رسمیت بشناسند. دوم اینکه در هر توافق صلحی، اسرائیل باید حرف نهایی در مورد کنترل امنیتی کل نواحی غرب رود اردن را بزند.”

هشدار فلسطینی ها

این اولین دیدار دو رهبر از زمان پیروزی انتخاباتی آقای ترامپ در سال گذشته بود.

پیشتر فلسطینی ها کاخ سفید را ترغیب کرده بودند راه حل مبتنی بر ایجاد کشور مستقل فلسطینی را کنار نگذارد.

حنان اشراوی از اعضای ارشد سازمان آزادی بخش فلسطین در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکایی در روز سه شنبه در این مورد گفته بود: “اگر دولت ترامپ این سیاست را رد کند شانس صلح را نابود و منافع، منزلت و اعتبار آمریکا را تضعیف خواهد کرد.”

“کنار آمدن با افراطی ترین و غیرمسئول ترین عناصر در اسرائیل و در کاخ سفید راه تعیین یک سیاست خارجی مسئولانه نیست.”

بیش از ۶۰۰ هزار یهودی در ۱۴۰ شهرکی که اسرائیل از ۱۹۶۷ به بعد در کرانه تحت اشغال باختری و بیت المقدس شرقی ساخته زندگی می کنند؛ سرزمین هایی که فلسطینی ها مدعی اند باید کشور آینده آنها باشد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …