تظاهرات ده‌ها هزار نفر در بوداپست در اعتراض به عفو آزارگر جنسی

در ادامه ابراز خشم و اعتراض مردم به عفو یک آزارگر جنسی توسط رئیس جمهور مجارستان، ده‌ها هزار نفر در روز جمعه در پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.

جنجال بر سر عفو یک آزارگر جنسی کودکان توسط رئیس جمهور مجارستان هفته گذشته به استعفای او انجامید، با این همه باعث نشد که اعتراض مردم فروکش کند.

کاتالین نواک که هفته گذشته پس از عذرخواهی از مردم استعفا کرد در آبان‌ماه سال جاری هزاران مجرم را عفو کرد که در میان آنها معاون مدیر یک مهدکودک نیز بود که به مدیر مرکز کمک کرده بود بر جرائم خود سرپوش بگذارد.

در سال ۲۰۲۲، مدیر مهدکودک به دلیل آزار جنسی چند پسر زیر سن قانونی در اوایل دهه ۸۰ میلادی، به هشت سال زندان و معاون او به بیش از سه سال زندان محکوم شده بودند.

پس از خانم نواک، وزیر دادگستری مجارستان و همین طور یک اسقف کلیسا و وزیر سابق که از او دفاع کرده بود نیز استعفا کردند.

با این همه خشم مردم هم‌چنان ادامه دارد، تا آنجا که روز جمعه از دعوت هنرمندان و چهره‌های شبکه‌های اجتماعی در مجارستان استقبال کرده و در جمعیتی ده‌ها هزار نفره به خیابان آمدند.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه، ۲۸ بهمن، ادامه این جنجال را «بزرگ‌ترین بحران سیاسی» در دوران زمامداری ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، از سال ۲۰۱۰ توصیف کرد.

تمام اشخاصی که تاکنون مجبور به استعفا شده‌اند از نزدیکان و حامیان آقای اوربان هستند. کاتالین نواک پیشتر وزیر امور خانواده و جوانان در دولت اوربان بود.

دفتر نخست وزیری در یک هفته گذشته تلاش کرده است ویکتور اوربان را از این اشخاص و غائله عفو یک آزارگر جنسی دور نشان دهد.

روز جمعه، رئیس دفتر آقای اوربان در یک نشست خبری مصرانه ادعا کرد که نخست وزیر تا همین هفته گذشته از عفو این فرد بی‌اطلاع بوده و «از طریق رسانه‌ها» از این ماجرا باخبر شده است.

برگرفته از سایت رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …