سالگرد آبان و یادمان‌های جان‌باختگان و فریاد ادامه آبان- شهلا دانشفر

چهارمین سالگرد جان‌باختگان آبان ۹۸ است. همچنین در سال گذشته در جریان انقلاب زن زندگی آزادی نیز تعدادی در این ماه توسط جنایت‌کاران حاکم به قتل رسیدند. به این مناسبت فراخوان‌های بسیاری از سوی جوانان و دانشجویان در شهرهای مختلف و نهاد دادخواهان برای روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان داده شد. پخش تراکت، پول نویسی و شعارنویسی توسط جوانان مبارز و دادخواه وسیع بود و شعار آبان ادامه دارد. زن زندگی آزادی همه‌جا نقش‌بست. خانواده‌های دادخواه علی‌رغم اینکه تهدید شدند، احضار شدند، و شماری دستگیر شدند، بااین‌حال شجاعانه ایستاده‌اند و در پاسخ به سرکوبگری‌های حکومت استوری‌ها گذاشتند و با گل‌باران کردن مزار عزیزانشان و با جمع‌شدن در آرامگاه‌هایی که مزار آنان است یاد جان‌باختگان آبان و انقلاب زن زندگی آزادی را گرامی داشتند و صدای دادخواهی خود را بلند کردند. در روز گذشته مزار آرمیتا گراوند نوجوانی که توسط حجاب‌بانان جنایت‌کار رژیم در همین روزها به قتل رسید نیز بسیار گل‌باران شد. در اصفهان هم جوانان و مردم اصفهان برای برگزاری چهارمین سالگرد قتل جواد شیازی به دست جنایت‌کاران جمهوری اسلامی در آبان ۹۸ در آرامستان باغ رضوان اصفهان جمع شدند و شعار دادند و خانواده انصاری‌فر از قبل اعلام کردند که چهارمین سالگرد فرزاد را که در ۲۵ آبان به قتل رسیده بود در بهشت رضوان بهبهان و بر مزارش برگزار خواهند کرد. بدین‌گونه خانواده‌های مختلف دادخواه در شهرهای مختلف از برگزاری مراسم یاد عزیزانشان اطلاع‌رسانی کردند.

بدین ترتیب در روز ۲۵ آبان ماە در شهرهای مختلفی چون قزوین، مهاباد، ایذه، کامیاران، سقز، سمیرم، مریوان، سنندج، اصفهان و جلفا مراسم‌های یادمان جان‌باختگان انقلاب برگزار شد.

از جمله در مهاباد مراسم اولین سالگرد آزاد حسین پوری از جان‌باختگان انقلاب زن زندگی آزادی در آرامستان شهر با حضور خانواده و نزدیکان وی برگزار شد.

در سمیرم – مراسم سالگرد علی عباسی از جان‌باختگان انقلاب زن زندگی آزادی برگزار شد.

در مریوان مراسم یادمان مهران تاک، عثمان نادری و بهروز ملکی از جان‌باختگان آبان ۹۸ برگزار شد.

در سقز مراسم سالگرد دانیال پابندی که فقط هفده سال داشت و توسط جنایت‌کاران حاکم به قتل رسید در آرامستان آیچی سقز برگزار شد.

در قزوین مراسم زادروز بیست و دوسالگی و اولین سالگرد سپهر اسماعیلی، در آرامستان بهشت حسینی.

 در ایذه یادمان حمیدرضا شریعتی، که در سال گذشته در شب بیست و پنجم آبان‌ماه توسط مزدوران حکومتی کشته شده بود، برگزار شد.

در جلفا مراسم اولین سالگرد عرشیا امامقلی زاده علمداری، جان‌باخته انقلاب زن زندگی آزادی برگزار گردید.

در سنندج مراسم اولین سالگرد جان‌باختن حسین عبدپناه هفتادساله که در شب ۲۸ آبان‌ماه در جریان انقلاب در شهرک بهاران مورد هدف گلوله مزدوران رژیم قرار گرفته بود برگزار شد.

در کامیاران مراسم یادمان جان‌باختگان انقلاب فؤاد محمدی و برهان کرمی با حضور گسترده مردم بر مزار این عزیزان برگزار شد. در این مراسم، حسن محمدی پدر دادخواه فؤاد محمدی، اطلاعیه‌ای را به نمایندگی از خانواده‌ها قرائت کرد که طی آن اعلام شد که فؤاد و برهان جان‌باختگان راه آزادی و برابری هستند و برای رفاه و خوشبختی مردم کشته شدند. در پایان سخنرانی، حضار به یاد کشته‌شدگان انقلاب ژن ژیان ئازادی یک دقیقه سکوت کردند.

 در ایذه اولین سالگرد سپهر مقصودی که در بیست و پنج آبان سال گذشته به قتل رسید با حضور خانواده و نزدیکان وی در آرامستان روضه الزهرا برگزار شد و جمعیت بزرگی از مردم در آن حضور یافتند. مراسم گرامیداشت دیگر در روز گذشته در شهر ایذه به مناسبت گرامیداشت آرتین رحمانی برگزار شد و جمعیتی از مردم در آن حضور داشتند.

روز ۲۶ آبان در بوکان اولین سالگرد جان‌باختن شش نفر از جان‌باختگان شهر بوکان به اسامی غفور

مولودی، هژار مام خسروی، هیوا جان‌جان، امجد عنایتی، میلاد معروفی، مصطفی شعبانی بود که

در جریان انقلاب به قتل رسیدند بود و برای ۲۷ آبان به مناسبت اولین سالگرد جان‌باختن سه نفر از

آزادی‌خواهان شهر مهاباد به اسامی مهران رحمانی، کمال احمدپور، شمال خدری پور که در جریان

انقلاب زن زندگی آزادی با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر رژیم اسلامی جان باختند، اعلام

برگزاری مراسم شد. مردم با هشتگ آبان ادامه دارد ادامه انقلاب را فریاد می‌زنند. جدا از یادمان مردم

در شهرهای مختلف با اکت‌های مختلف ادامه آبان را فریاد می‌زنند. از جمله روز ۲۵ آبان تعدادی از

جوانان شهر با ایجاد راه‌بندان با آتش در خیابان سردشت در شهر پیرانشهر، یاد جان‌باختگان در

انقلاب زن زندگی آزادی و آبان ۹۸ را گرامی داشتند. در روز ۲۵ آبان زاهدان نیز در ادامه جمعه‌های

اعتراضی مردم به خیابان آمدند و دادخواهی خود را اعلام کردند.

همانطور که اشاره شد برای گرامیداشت یاد جان‌باختگان آبان ۹۸ و جان‌باختگان انقلاب فراخوان‌های بسیار داده شد.

منوچهر بختیاری پدر پویا بختیاری از جان‌باختگان آبان ۹۸ از زندان قزوین پیام داد و مردم را به گرامی داشت یاد جان‌باختگان آبان و گل‌باران مزارهای آنها در روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ فراخواند. مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری دررابطه‌با بی‌توجهی خانواده دادخواه پویا به تهدیدهای جمهوری اسلامی و برگزاری مراسم برای او در توییت خود نوشت: “گفتید دستور از بالا آمده که مراسم سالگرد نگیرید. رفتیم، گرفتیم؛ حد خودتان را بدانید. ما از کسی دستور نمی‌گیریم.”. پویا بختیاری در آبان ۹۸ در کرج به قتل رسید.

شبکه سراسری انقلاب زن زندگی آزادی به استقبال سالگرد آبان رفت و برای روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان فراخوان به اعتراض و گرامیداشت یاد جان‌باختگان را داد.

خانواده‌های دادخواه بیانیه‌ای مشترک دادند و در آن نوشتند: ” عزیزانِ ما پا در راهی گذاشتند که پیش‌تر به خون بچه‌های آبان آغشته شده بود. پا در راهی گذاشتند که در آن ترس معنایش را از دست می‌داد و برای رسیدن به زندگی باید از مرگ می‌گذشتند. راهی که محسن محمدپورها و پویا بختیاری‌ها پرچم‌دار آن بودند و هزاران نفر جان عزیزشان را فدای آن کردند. راهی که نه آبان مختص بنزین بود و نه شهریور مختص حجاب. راهی که انتهای آن آزادی بود و سرنگونی ظلم. ما اعضا خانواده… که توسط جمهوری اسلامی کشته شد اعلام می‌کنیم تا پای جان، راه آبان را ادامه خواهیم داد چرا که شما خودتونم می‌دونید با آبان نابود شدید و این آبان ادامه دارد”.

نهاد دادخواهان به دو روز اعتراض سراسری به مناسبت سالگرد آبان برای روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان را داد. در بخشی از بیانیه آنها چنین آمده است: “قاتلان و جنایت‌کاران حاکم، آبان را برایمان ماه خونین ساختند و شریف‌ترین جان‌های عزیزانمان را گرفتند. کشتند تا بمانند و شیره جان همه را بنوشند. اما هر روز شاهد صف‌کشیدن مردم از کارگر نفت و فولاد تا معلم، پرستار و بازنشستگان در خیابان برای احقاق حقوق بربادرفته‌شان هستیم. عزیزان ما هم برای حق زندگی اعتراض کردند و جانشان فدای آزادی شد. این چنین است که امروز ما دادخواهان جزئی از این صف بزرگ اعتراض علیه ظلم و ستم و بربریت حاکم هستیم. کنار کارگر نفتی هستیم که علیه چپاولگری‌های حاکم به‌پاخاسته و حق و حقوقش را طلب می‌کند. کنار بازنشستگانی هستیم که با فریاد شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد کل جامعه را به اتحاد علیه فقر و فساد فرامی‌خواند، کنار پرستارانی هستیم که امروز حقش را رساتر از هر وقت فریاد می‌زند. کنار دانشجویان و مردمی هستیم که به استقبال سالگرد آبان می‌روند و سر بازایستادن ندارند. ما دادخواهان نیز در دل طوفان عظیمی که به راه افتاده، با برافراشته‌تر کردن پرچم دادخواهی، رهایی را فریاد می‌زنیم. کشتند تا چند صباحی دیگر به بساط چپاول و غارتشان تداوم بخشند. اما هر روزه بیشتر به انزوا کشیده شده و زیر پایشان خالی است. جنایت آبان خونین گریبانشان را رها نمی‌کند و #آبان_ادامه_دارد “. در خاتمه این بیانیه بر محاکمه جنایت‌کاران کودک‌کش و قاتلان مردم تأکید کرده و می‌نویسد: ” ۲۵ و ۲۶ آبان دو روز مهم در سالگرد آبان برای ماست. دو روزی که سراسری یاد عزیزانمان را گرامی می‌داریم و ادامه آبان را فریاد می‌زنیم. ۲۵ و ۲۶ آبان مزار و جایگاه خونین جان‌باختن عزیزانمان را گل‌باران می‌کنیم. بر سردر مدارس و دانشگاه‌ها و محل کسب‌وکارشان عکس‌های جان‌باختگان را می‌آویزیم. عکس و نام عزیزانمان را پرچم ادامه راهشان می‌سازیم و بار دیگر با اعتراضات سراسری و متحدمان زندگی و آزادی را فریاد می‌زنیم. ما دادخواهیم، تاآخرین‌نفس برای رهایی از فقر و فساد و توحش و بردگی ایستاده‌ایم تا پایان.

به این مناسبت همچنین خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی بیانیه دادند و بر ادامه دادخواهی آبان تأکید کردند. در بخشی از بیانیه آنها چنین آمده است: ما در انجمن خانواده‌های پرواز خود را همراه و همدل با تک‌تک خانواده‌های آبان می‌دانیم، اندوه ازدست‌رفتن آن همه آرزو و زیبایی بر قلب ما هم سنگینی می‌کند و به همان اندازه که خانواده‌های آبان در جستجوی حقیقت و عدالت برای عزیزان خود هستند ما نیز دادخواه جان‌باختگان آبان هستیم و باور داریم آبان ادامه دارد. آرزوی ما برگزاری دادگاه‌هایی مستقل و بی‌طرف در ایران آینده است که عاملین و آمرین فجایع آبان خونین را به سزای اعمال خود برساند. ما قاتلین فرزندان ایران را نه می‌بخشیم نه فراموش می‌کنیم. “

و شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران نیز با گرامیداشت یاد جان‌باختگان آبان ۹۸ و انقلاب از جمله آذر میرزاپور رهایی از پرستاران که در آبان ۹۸ به قتل رسید و مائده جوان‌فر که در آبان سال گذشته در رامسر توسط نیروهای سرکوب کشته شد، فریاد دادخواهی را بلند کرد و نوشت: ” میان همکاران و تجمعات پرستاران و چه در میان صفوف مردم معترض و به‌عنوان یک شهروند فریاد می‌زنند و در قبال خدمات و زحماتی که به‌واسطه شغلشان متحمل می‌شوند خواهان زندگی شاد و مرفه هستند. ما پرستاران به‌عنوان جبهه سلامت و درمان همانند دیگر بخش‌های کارگران و امروز کارگران نفت که در اعتراض‌اند و نیز همانند معلمان و بازنشستگان زندگی در تأمین و امنیت را حق خود می‌دانیم. اما صدای اعتراض ما نیز با سرکوب و زندان پاسخ می‌گیرد. حقوقهای زیر خط فقر، فشارهای سنگین کاری و اضافه‌کاری‌های اجباری، استخدام‌های موقت و پیمانی که خود امروز موضوع اعتراض کارگران نفت نیز هست، و تبعیض‌ها نابرابری خصوصاً در تعیین تعرفه‌های درمانی و برخورداری همه مردم از درمان رایگان که یک شعار اعتراضی بازنشستگان است، از جمله موضوعات اعتراض ماست و برای آن مبارزه می‌کنیم” و در آخر بر همبسته بودن مبارزات خود با کارگران نفت، فولاد، معلمان و بازنشستگان، دانشجویان و زنانی که قربانی آپارتاید جنسی هستند و همه بخش‌های که زندگی با کرامت را حق خود می‌دانند، اعلام کرد: “آبان‌ماه خونین برای همه ماست و سرکوب و کشتار پاسخ به اعتراضات به حق ماست.”

در بازتاب جهانی این اعتراضات سازمان عفو بین‌الملل نیز همبستگی خود را در سالگرد آبان با خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ اعلام کرده و می‌نویسد: “ایران از سال ۲۰۱۷ توسط اعتراضات سراسری تکان خورده است. در بحبوحه بحران معافیت از مجازات و اقدام ناکافی جامعه بین‌المللی، مقامات ایرانی به خشونت فزاینده متوسل شده‌اند. ما در همبستگی با خانواده‌هایی که به دنبال حقیقت و عدالت هستند برای نوامبر خونین ۲۰۱۹ می‌ایستیم.” سالگرد آبان و گرامیداشت وسیع مردمی یادمان جان‌باختگان آبان ۹۸ و جان‌باختگان انقلاب در همین ماه در سال گذشته و فریاد آبان ادامه دارد یک اتفاق سیاسی مهم است که پاسخ محکمی به سرکوبگری‌های حکومت داد و انقلاب را گام مهمی به جلو برد. این اتفاق در کنار اعتراضات گسترده در بخش‌های مختلف جامعه و در پیشاپیش آن کارگران نفت، و در فضای پر التهاب اعتراضی در میان بخش‌های دیگر کارگری و به میدان آمدن دوباره پرستاران و نیز اعتراضات گسترده دانشجویان و جوانان معترض این نیروهای جلوی صف انقلاب و به‌ویژه تداوم جدال قهرمانانه زنان با حکومت بر سر حجاب و تبدیل متروها، این پایگاه حجاب‌بانان فاشیست حکومتی به کانون داغ اعتراض بر سر این موضوع همه‌وهمه استارتی بر تداوم قدرتمندتر انقلاب زن زندگی آزادی است. جمهوری اسلامی نابود باید گردد.

اینرا هم بخوانید

اعتصاب و اعتراضات کارگری در صنعت نفت گفتگو با کاظم نیکخواه و شهلا دانشفر

گفتگو با کاظم نیکخواه و شهلا دانشفر در تلویزیون کانال جدید سیما بهاری: جامعه ایران …