نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل در دوبی آغاز شد

نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) از امروز در امارات متحده عربی آغاز به کار کرد. در حدود ۷۰ هزار شرکت‌کننده در این نشست، به مدت ۱۳ روز به بررسی روند اجرای معاهده‌های پیشین خواهند پرداخت و راه‌های مهار تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی را بررسی خواهند کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در دوبی هشدار داد که فاجعه آب و هوایی واقعی در پیش است. ,d در مراسم آغاز نشست سالانه تغییرات اقلیمی در دوبی گفت که در حال حاضر سطح دریاها و دمای آب دریاها به بالاترین میزان خود و میزان یخ قطب به پایین‌ترین حد خود رسیده است. «امروز شاهد آن هستیم که جوامع جهانی با آتش سوزی جنگلی، جاری شدن سیل و افزایش شدید دما رو به رو هستند.»به گفته او افزایش دمای کره زمین به بالاترین میزان ثبت شده «لرزه بر اندام رهبران جهان می‌اندازد» و باید آنان را به خود بیاورد که زمان عمل فرا رسیده است.بی بی سی

*دویچه وله :نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) از امروز در امارات متحده عربی آغاز به کار کرد. در حدود ۷۰ هزار شرکت‌کننده در این نشست، به مدت ۱۳ روز به بررسی روند اجرای معاهده‌های پیشین خواهند پرداخت و راه‌های مهار تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی را بررسی خواهند کرد.

اگر چه برخی از کارشناسان، با ناامیدی از امکان‌ناپذیر بودن اهداف تعیین شده‌ پیشین برای کنترل روند گرمایش جهانی سخن می‌گویند اما آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید که بر اساس بسیاری از مطالعات انجام شده، روند پیش رو ناامیدکننده نیست. نشست‌های اقلیمی تا کنون گرمایش جهانی را به نوعی مهار کرده‌ و افزایش مورد انتظار را “از مسیر دمایی تقریبا چهار درجه سانتی‌گراد در آن زمان به حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد در حال حاضر کاهش داده است.”

با این وجود، نیکلاس هونه از موسسه نیوکلایمت بر این باور است که اهداف تعریف شده در چارچوب توافق‌نامه حفاظت اقلیمی پاریس، دیگر به هیچ‌وجه قابل دستیابی نیستند.

هیچ کشوری را نمی‌توان مجبور به انجام کاری کرد

نیکلاس هونه از موسسه نیوکلایمت می‌گوید برای دستیابی به نتیجه مطلوب، تقریبا ۲۰۰ کشور در نشست اقلیمی دوبی باید به تعهدات اقلیمی پایبند شوند که چنین چیزی عملی نیست. به باور هونه، نشست سازمان ملل متحد نمی‌تواند هیچ یک از کشورهای طرف این معاهده را مجبور به انجام کاری کند و صرفا می‌تواند یک معیار کلی را تعریف و صورت‌بندی کند.

در عین حال، منتقدان می‌گویند سلطان احمد الجابر که به ریاست بیست‌وهشتمین نشست اجلاس تغییرات اقلیمی ملل متحد برگزیده شده است، خود مدیرعامل شرکت چندملیتی نفتی در امارات متحده عربی است.از این رو از دید منتقدان، میزبان این نشست، امارات متحده عربی، بیشتر به خروج تیتر‌های خبری مثبت از این نشست علاقه‌مند است تا نتایج عینی و ملموس. به گفته آن‌ها الجابر ظاهرا قصد دارد راه گریزی را برای مساله حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی باز بگذارد و بهانه‌های بسیاری وجود دارد که تولید نفت و استفاده از سوخت‌های فسیلی همچنان ادامه پیدا کند.

همکاری جدید چین و آمریکا

انتظار می‌رود که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه جاری در سراسر جهان سه برابر افزایش پیدا کند. ایالات متحده و چین پیش از این در این خصوص توافق کرده بودند. هرچند وقتی صحبت از سهم انرژی‌های پاک است، این تعریف، انرژی هسته‌ای را نیز در بر می‌گیرد. با این حال، تجدید همکاری میان دو ابرقدرت برای تدارک نشست اقلیمی، در مجموع نشانه‌ای دلگرم‌کننده محسوب می‌شود.

اینرا هم بخوانید

به نجات چهار زن مبارز در خطر اعدام برخیزیم!

چهار زن مبارز شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری توسط بیدادگاههای …