نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

تجمع اعتراضی مردم شهر بوکان در مقابل شهرداری

روز پنجشنبه دهم فروردین ۱۳۹۶ صدها نفراز مردم بوکان دراعتراض به وضعیت بد آسفالت خیابانهای شهربوکان، از ساعت یازده و نیم تا دوازده و نیم قبل از ظهر در مقابل شهرداری تجمع کردند. مدت زیادی از شکستگی و فرسودگی آسفالتهای شهر بوکان میگذرد. این وضعیت مشکلات زیادی را برای تردد و نقل و انتقال در سطح شهر به ویژه در فصل زمستان ایجاد کرده است. مردم شهر به شیوه های مختلف از شهرداری خواسته اند، با آسفالت مجدد و دیگر اقدامات به این وضعیت خاتمه دهند. شهرداری هر بار با وعده دروغین، به تقاضای مردم توجه نکرده است. شهردار در این روز در میان جمعیت معترض حضورپیدا کرد و قصد سخنرانی داشت. مردم عصبانی و معترض با سردادن شعار “دروغ بس است” و شعارهای دیگرمانع سخنرانی شهردار شدند. ناگفته نماند، از یک روز قبل از این تجمع فراخوان این اعتراض در سطح شهر پخش شده بود. زیر این فشار شهرداری بسرعت اقدامات اولیه برای آسفالت و تعمیرخیابانها را شروع کرد و در خیایان اصلی شهر قیرپاشی راشروع کردند. بعد از یک ساعت اعتراض متحدانه، تجمع اعتراضی به پایان رسید.

 

اخراج ٥٠کارگر لاستیک بارز کردستان چهار روز پس از افتتاح کارخانه!

کارگران این کارخانه بدون قرارداد یا با قراردادسفید کارمی کنند!

٥٠کارگر لاستیک بارز کردستان چهار روز پس از افتتاح کارخانه اخراج شدند.

کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان می گویند: شرابط کاری ما نامناسب است و مجبور هستیم بدون قرارداد یا با قراردادهای سفید کار کنیم.

 

اعتراض فارغ التحصیلان بیکاردربیستون همزمان با سفر معاون رئیس جمهوربه استان کرمانشاه!

سه شنبه ٨ فروردین ماه،جمعی از فارغ التحصیلان بیکارهمزمان با بازدید زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مجموعه تاریخی- گردشگری بیستون اعتراضاتشان را نسبت به بیکاری بنمایش گذاشتند.

یک دانش آموخته بیکار در مقطع کارشناسی ارشد دامپروری خطاب به زهرا احمدی پور و استاندار کرمانشاه گفت: “بیکارم و حتی برای تامین مایحتاج شب عید هم لنگ بودم.

همچنین یکی از دانش آموختگان بیکار رشته مهندسی تکنولوژی صنایع شیمیایی خطاب به معاون دولت یازدهم گفت: ٣٤ سال سن دارم و به شغل مسافرکشی اشتغال دارم. وی با اشاره به نیروگاه بیستون، کارخانه سیمان و پتروشیمی کرمانشاه افزود، چرا باید یک کارخانه در بیستون حاضر به سپردن کار نباشد و من مجبور باشم مسافر کشی کنم؟

معاون رئیس جمهور این اعتراضات را به استاندار کرمانشاه ارجاع داد و استاندار نیز پاسخ داد: به هر حال اگر وام می خواهید باید مراحلش را طی کنید.

استان کرمانشاه در آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران با نرخ ٢٢.٥ درصد جمعیت بیکار در صدر استانهای بدون شغل کشور قرار دارد.

 

تلفات ناشی از مین  

بر اثر انفجار مین پای جوان بانه ای از ناحیه مچ پا قطع شد. مین های که در زیر خاک کار گذاشته شده بر اثر فرسایش خاک و بارش باران جابجا می شوند که علیرغم پاکسازی مین های به جا مانده از دوران جنگ هر ساله این مین ها در کردستان سبب نقص عضو و یا از دست دادن جان تعدادی از مردم محلی می شود.

 

خودکشی  در ایام تعطیلات نوروزی

روز جمعە ١١ فروردین ماە، یک دختر جوان اهل شهرستان مریوان بە دلایل نامعلومی اقدام بە خودکشی کرد. وی در یکی از محلەهای شهرستان مریوان خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد. هویت وی “ش.ع” ٢٥ ساله اعلام شدە است.

طبق گزراش‌های محلی، خانوادە این دختر پس از این حادثە، وی را بە بیمارستان بوعلی مریوان اعزام کردند، ولی تلاش پزشکان در این بارە نیز بی نتیجە بود. حادثە مذکور در محلە “مردوخ” شهر مریوان رخ دادە و تاکنون سبب خودکشی فرد متوفی نامعلوم می‌باشد.

 

صدور حکم اعدام برای یک زندانی در سنندج پس از هفت سال بلاتکلیفی

“شورش مرادی” با اتهام «قتل و سرقت مسلحانه» بعد از بیش از هفت سال بلاتکلیفی در زندان مرکزی سنندج، «با علم قاضی» به اعدام محکوم شد. شعبه اول دادگاه کیفری سنندج این زندانی را به «قصاص نفس، ۱۵ سال حبس و رد مال» محکوم کرده است. به گزارش خبرگزاری “هرانا”، علم قاضی در قوانین جمهوری اسلامی الزاما بر پایه اسناد و مدارک مدون نیست.

 

ایسکرا  ٨٧٨

اینرا هم بخوانید

بزرگترین نیروی سیاسی مضحکه  “انتخابات” را شکست دادند

علیرغم تمدید چند ساعت “انتخابات”، و بی نتیجه ماندن فشار و تشویق های حکومتی مزدوران …