اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

آتنا دائمی و خواهرانش به حبس محکوم شدند

شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران، هر یک از خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرد. بر اساس این حکم، محکومیت انسیه و هانیه دائمی به مدت یک سال تعلیق شده است.

به گزارش رسیده بر اساس این حکم، آتنا دائمی و خواهرانش از اتهام ممانعت از اجرای حکم بازداشت تبرئه شده اند اما شعبه ۱۱۶۲ دادگاه کیفری دو تهران به ریاست قاضی علی بابایی در مورد اتهام “توهین به مامورین در حین انجام وظیفه” اتهام انتسابی محرز و مسلم است و به استناد ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۵۷ هریک از متهمان را به تحمل سه ماه و یک روز حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می نماید و نظر به شرایط خاص متهمان ردیف های دوم و سوم، دادگاه اجرای حکم را در مورد ایشان مصلحت ندانسته و به استناد مواد ۴۶ و ۴۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ قرار تعلیق اجرای حکم را به مدت یک سال صادر می نماید.

لازم به یادآوری است، ساعت ۸ صبح روز ششم آذر ۹۵، آتنا دائمی فعال مدنی جهت تحمل ۷ سال حکم حبس در منزل پدری‌اش با خشونت و تهدید توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی از ماموران بازداشت کننده‌‌اش شکایتی را نیز از همان روز بازداشت در دست پیگیری دارد.

 

طی هفته اخیر ۲ نفر در شهرهای اهر و مریوان اقدام به خوکشی کرده‌اند.

روز جمعه ۱۱ فروردین‌ یک زن ۳۵ساله در اهر اقدام به خودکشی کرد و متاسفانه جان باخت.

روز جمعه ۱۱ فروردین؛  در مریوان در استان کردستان یک دختر جوان ۲۵ساله با حلق‌آویز کردن خود، اقدام به خودکشی کرد و متأسفانه جان باخت.

خودکشی در ایران به‌خصوص در اوایل سال جدید به علت فقر و بیکاری همچنان جان تنگدستان را میگیرد.

سهیلا کارگر به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد

سهیلا کارگر توسط دادگاه انقلاب شهر قزوین به اتهام “عضویت در گروه به قصد برهم زدن امنیت عمومی کشور” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

گزارشی از مرخصی های نوروزی زندانیان سیاسی زندان اوین

مریم (نسیم) نقاش زرگران، فاطمه مثنی و ستوده فاضل از بند نسوان (زنان) زندان اوین به مرخصی شش روزه اعزام شدند. از همین بند، لیلا جعفری، مریم اُلنگی، آزیتا رفیع زاده، زهرا (نادره) راستگو، آمنه جابری و الهام برمکی در روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفندماه به مرخصی اعزام شده بودند که مریم اُلنگی و آزیتا رفیع زاده به ترتیب در تاریخ های ششم و نهم فروردین ماه به بند مربوط بازگشته اند.

آزیتا رفیع زاده به زندان اوین باز می گردد

با پایان مهلت مرخصی نوروزی، آزیتا رفیع‌زاده، زندانی بهایی، وادار به بازگشت به اوين شد. وی دارای یک پسر ۷ ساله است. علت دستگيری و حبس وی،  اعتقاد به بهاييت و اقدام عليه امنيت ملی، عنوان شده است. همسر این زندانی، پیمان‌کوشک‌باغی نيز، در زندان گوهردشت كرج محبوس است.

 

شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌ شده با موادمخدر در ۹ ماهه اول سال گذشته

رئیس اورژانس اجتماعی کشور از شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر طی ۹ ماهه اول سال ۹۵ خبر داد. به گفته وی، با دستور قضایی ۲۸۱ نفر از این کودکان و نوزادان به بهزیستی ارجاع و تحویل داده شدند و ۴۵۰ مورد آنها به خانواده بازگردانده شدند و کفالت ۳۶ نفر آنها نیز به علت عدم صلاحیت والدین به اقوامشان واگذار شدند و ۱۳ مورد آنها نیز فوت شدند.

 

دستگیری چند مسافر نوروزی در همدان به علت آواز خواندن در پیاده رو

پلیس همدان اعلام کرد دو مسافر که او آنان را “هنجارشکن پیاده رو بوعلی” معرفی کرد به دلیل اقدام به خوانندگی غیرمجاز، شناسایی و دستگیر شدند. اطلاعیه این نیرو همچنین از دستگیری سه گروه دیگر از مسافران که آنان را “مطرب وهنجارشکن” خواند خبر داد.

 

یک سال محرومیت برای بازیکن اعزامی به مسابقات بیلیارد آزاد چین

بازیکن اعزامی به مسابقات آزاد چین به دلیل آنچه “عدم رعایت شئونات اسلامی” گفته شد به یک سال محرومیت محکوم شد. فعالیت‌های ورزشی زنان هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند اما حضور آنها در میدان‌های ورزشی به ویژه در خارج از کشور همچنان با موانع فراوانی روبروست.

 

نرخ بی سوادی دختران در ایران بیش از پسران است

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی عنوان کرد که نرخ بی‌سوادی در دختران به دلیل مسائل عقیدتی، ازدواج زودهنگام، فاصله زیاد مدرسه تا منزل و غیره، بیش‌ از پسران است. به گفته وی، سال ۱۳۹۵، ۴۸۰ هزار نفر در نهضت سوادآموزی ثبت نام کردند که ۳۶۰ هزار نفر از این جمعیت یعنی حدود ۷۷ درصد زن و مابقی مرد بودند که این آمار نشان می‌دهد نرخ بی‌سوادی و تمایل به ادامه تحصیل در دختران و زنان بیشتر است.

 

دختران فراری  زنان معتاد و معامله با مادران معتاد بر سر جنین در شکم

فرار از اعتیاد و معامله باجنین در شکم را نمی توان جداگانه بحث کرد .سوالات زیادی پیش میاید هر کدام گره در موضوع دیگر خورده و دایره وزنجیر وار یر میگردیم به آغاز بحث . چگونه خواهیم توانست این زنجیر را قطع کنیم و برای درمان وحل موضوع هر کدام راه حل جداگانه پیدا کرد ؟

نتایج یک تحقیق که در‌ سال ٩٢ منتشر شده به بررسی وضعيت خانوادگی دختران فراری با تاکيد بر سوءاستفاده از آنان پرداخته است. نتايج به دست آمده نشان می‌دهد؛  وضعیت موجود وجایگاه ونقش زن در اسلام وقوانین زن ستیز،عدم‌ توجه و بی ‌احترامی، آزار و اذيت و انواع سوءاستفاده از آنان، محدوديت و محروميت شديد، سردی روابط و کم‌محبتی، تبعيض قایل شدن و آشفتگی خانواده از عوامل فرار دختران از خانه‌ها بوده است.

از دیگر مولفه‌های بروز پدیده دختران فراری، قرار گرفتن در معرض خشونت‌های روحی، جسمی و جنسى است. شمار قابل توجهى از دختران به علت بدرفتارى، بى‌توجهى، کم‌توجهى و درنهایت ضرب و جرح از سوى والدین و سایر اعضاى خانواده نظیر: نامادرى، ناپدرى، برادر بزرگتر و حتى در برخى موارد از سوى اقوام و آشنایان از خانه گریزان شده و اقدام به فرار مى‌کنند.

 

فقر و مشکلات معیشتى

در میان علل و عوامل بروز پدیده دختران فرارى و زنان خیابانى، عامل فقر و مشکلات معیشتى و اقتصادى از جایگاه ویژه‌اى برخوردار است. عدم بضاعت مالى مکفى خانواده‌ها و ناتوانى در پاسخگویى به نیازهاى طبیعى و ضرورى مانند: فراهم ساختن امکان ادامه تحصیل، تأمین پوشاک مناسب و… زمینه‌ساز بروز دلزدگى، سرخوردگى، ناراحتى‌هاى روحى، دلمشغولى، افسردگى و انزواطلبى را در این دختران فراهم مى‌سازد. این امر موجب مى‌شود تا این دختران براى التیام ناراحتى‌هاى ناشى از مشکلات خود، مستقیم یا غیرمستقیم، به اقداماتى دست بزنند و خود درصدد حل این مشکل برآیند و در نتیجه، بسیارى از این افراد براى رهایى از بند گرفتارى‌ها اقدام به فرار از خانه مى‌کنند.

 

اعتیاد در میان زنان رو به افزایش است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این رابطه هشدار داده است. سالار مرادی “سرشماری‌ها درباره اعتیاد از افزایش گرايش زنان به مصرف موادمخدر و اعتياد بین آن‌ها خبر می‌دهد.”

همچنین سعید قاسمیان، مدیرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اعلام آماری از اعتیاد زنان گفت: ٦٢ درصد از زنان مصرف‌کننده متاهل، ٤١ درصد زیر ٣٥ سال و ٧١ درصد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم بوده‌اند. بیشتر زنان معتاد تریاک، شیشه و هروئین مصرف می‌کنند.

به اعتقاد یک پزشک – انسان‌شناس” وقتی اوقات فراغت برای زنان وجود نداشته باشد، گرایش آن‌ها به مواد مخدر بیشتر می‌شود. در جامعه ما برای زنان زمان و مکان و فعالیت‌هایی برای گذران اوقات فراغت تعریف نشده است. و درنتیجه برخی از زنان به سراغ استفاده از مواد مخدر می‌روند”

وی گفت” ارتباط اجتماعی در طی زمان و ناخودآگاه بدل به عنصری غیرقابل تفکیک در زندگی انسان‌های امروزی شد، اما آیا این ارتباط در دهه‌های اخیر در جامعه ما مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا ما در این سال‌ها به این بعد از زندگی زنان چقدر بها داده‌ایم؟ واقعیت اینجاست که ما زنان را محدود کرده‌ایم؛ چه در برخوردهای اجتماعی آن‌ها و چه در نگاه خودمان نسبت به آن‌ها. در این محدویت، ما در واقع یک نیاز اساسی بشر را محدود کرده‌ایم”.

یک دختر و یا یک زن چه امکاناتی در اختیار دارد تا بتواند خود را در جامعه مطرح کند؟ به جز فرصتی که در مدرسه و دانشگاه پیش می‌آید زنان جامعه در چه قسمتی باید اوقات فراغت خود را بگذرانند؟

فعل و انفعالات مغزی افراد در هنگام استفاده از مواد مخدر در مباحث علمی مربوط به اعتیاد گفته می‌شود، سیستم لیمبیک مغز که مسئول کنترل احساسات است در اثر مصرف مواد مخدر، فرد را دچار احساس لذت می‌کند. این قسمت که قسمتِ پاداش مغز است، در پر کردن اوقات فراغت نقش مهمی دارد. فردی که مواد مخدر مصرف می‌کند در واقع می‌خواهد اوقات فراغتش را با لذت همراه کند. اما چرا زنان به این شکل می‌خواهند به اوقات فراغتی با لذت برسند؟

با این تحلیل از گرایش زنان به مواد مخدر حال باید به چند عامل که در رسیدن و لذت بردن از مخدرها موثرند اشاره کنیم؛ “قیمت” پایین مواد مخدر در ایران، “دسترسی” بسیار راحت و “جذابیت” این عوامل هستند. بنابراین زنان که به فراغتی سالم به سختی دست پیدا می‌کنند، ماده مخدر را به راحتی به دست می‌آورند و وقتی از آن استفاده و نسبت به آن احساس رضایت کنند آن را بدل به امکانی برای اوقات فراغتشان می‌کنند.

 

اظهارات مولاوردی از کمبود مراکز نگهداری زنان  آسیب‌دیده

معاون رئیس‌ جمهور در امور زنان و خانواده گفت که مراکز نگهداری زنان آسیب‌دیده تقریباً در کشور وجود ندارند. این مراکز در حد مورد نیاز جامعه در کشور راه‌اندازی نشده‌اند و این موضوع قطعاً آسیب‌های اجتماعی خود را به دنبال دارد. به گفته وی، یکی از تبعات آن نرخ بسیار بالای بازگشت به زندان در ایران است. این نرخ معمولا در سایر کشورها ۵ درصد است اما در ایران نرخ بازگشت به زندان ۲۰ درصد است. مولاوردی همچنین در خصوص علت وجود تنها یک مرکز ترک اعتیاد بانوان در خوزستان، وعده پیگیری داد

 

معامله با مادران معتاد بر سر جنین در شکم

مادران باردار معتاد برای تامین مواد مخدر خود بر سر جنینی که در شکم دارند معامله می‌کنند. رقم پرداختی به آنها اما به مراتب کمتر از مبلغی است که قبل از فروش به آنها وعده داده شده است. خانم موسوی مددکار اجتماعی در این باره می گوید که پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که نوزادان پس از تولد در یکی از بیمارستان‌های جنوب شهر تهران، از بیمارستان خارج شده و پس از آن مدارک هویتی جعلی برای نوزادان تهیه می‌شود. به گفته وی، زنی که معتاد است و سرپناهی نیز ندارد، راحت به هر کاری دست می‌زند. اکنون معضل اصلی، شخصی نیست که اقدام به فروش نوزاد خود می‌کند بلکه این دلال‌ها و واسطه‌های خرید و فروش کودکان هستند.

حال سوالی که پیش می آید وضعیت جنینهای که بر سرشان معامله شده چه آمد ؟ که چه کسی پیگیر آن است ؟

ما قوانینی مربوط به حوزه زنان سرپرست خانوار که بتواند حمایت ویژه‌ای از این زنان داشته باشد نداریم.

این اظهارات عضو کمیسیون اجتماعی مجلس زهرا ساعی است. وی در یک مصاحبه که روز ۲۷ دی منتشر شد گفت: “حوزه زنان سرپرست خانوار معفول واقع شده است به نحوی که قانون حمایتی خاصی برای زنان سرپرست خانوار نداریم”

زهرا ساعی تصریح کرد “تنها مبالغ بسیار پایین و قطره‌چکانی به صورت ماهانه به این زنان کمک می‌شود؛‌ درصورتیکه متأسفانه این زنان دریافتی دیگری ندارند. ما می‌بینیم که بسیاری از این زنان جوان هستند که سرپرست خانوار بوده و زندگی بسیار سختی دارند”

لازم به ذکر است که درهر ۱۸ ثانیه یک آزار علیه زنان آخرین نتایج آمار سازمان بهداشت جهانی خشونت علیه زنان در ایران و جهان نشان می‌دهد که در هر ۱۸ ثانیه یک زن مورد آزار قرار می‌گیرد و باردار بودن زنان هم آنها را از خشونت مصون نمی‌دارد.

یک میلیون و ٣٥٠ هزار نفر معتاد هستند که در این میان ٦٥ درصد متأهل هستند؛‌یعنی ٨٠٠ هزار نفر.

در جامعه ای اسلام زده  ومرد سالار که زن را جنس دوم به حساب میاور وقتی در جامعه بحران اقتصادی وجود داشته باشد؛، خشونت در خانواده‌ها نیز افزایش می‌یابد و نسبت به زنان و دختران بیشتر می‌شود.

این در صورتی است که نقش وجایگاه زن هیچگاه در نظام اسلامی از منزلت بر خوردار نبوده وتا زمانی  که نظام اسلامی و مرد سالاری بر زندگی زنان نقش مستفیم دارند ودر تعیین وثبت قوانین ضد بشری دخیل هستند زن هر روزه بطور مدام در برابر انواع سنگسارها قرار دارد

ایسکرا  ٨٧٨

 

اینرا هم بخوانید

ضرغام اسدی: در مورد حمله پهبادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل