نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

نسان نودینیان

اعماق فقر و تراژدی مرگ ثریا عباسی!

درشلماش از روستاهای سردشت دختری ١٩ ساله ثریا عباس پور بعد از مدتی دست و پنجە نرم کردن با سرطان در حالی که حالش به سوی بهبودی می رفت و دکترها به بازگشت سلامتیش امیدوار بودند به علت هزینه های سرسام آور درمان و برای رهایی خانواده ی فقیرش از دست هزینه های بیماریش با تفنگ ته پر دست به خود کشی میزند و به زندگیش خاتمە میدهد.

 

از تلگرام کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

گزارش میکائیل صدیقی

میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسروآباد) از برگزاری یک نشست با حضور اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان، سروآباد و انجمن صنفی کارگران ساختمانی سقز خبر داد.

وی موضوعات این نشست را تلاش در جهت  ارائه راه حل برای فراهم آوردن تسهیلات بیشتر برای کارگران عضو این دو انجمن و بررسی فعالیت های دو انجمن  و همچنین بحث در ارتباط با سامانه رفاهی کارگران ساختمانی عنوان کرد.

صدیقی با بیان این که  کارگران ساختمانی برای بهرمند شدن از سهمیه بیمه باید در این سامانه خدمات رفاهی ایرانیان ثبت نام و بازرسی ها از طریق بازرسین انجمن های صنفی تایید و همچنین در‌مرحله بعد مورد تایید سربازرس هر استان قرار بگیرد، گفت: در نشستی که برگزار کردیم، بر اهمیت انجام بازرسی ها در کمترین زمان ممکن تاکید شد.

سربازرس بیمه کارگران ساختمانی در استان کردستان با تاکید بر لزوم ارتباط و تعامل سازنده تشکل‌ها و نهادهای کارگری در جهت پیگیری مطالبات افزود: متاسفانه اکنون در خیلی از شهرستان‌های استان کردستان کارگران ساختمانی زیادی هستند که چندین سال در صف و نوبت بیمه شدن هستند شهرستان‌هایی از قبیل مریوان و سرواباد ، سقز ، کامیاران ، بانه ، دیواندره ، دهگلان و …. در این شهرستان‌ها بایستی انجمن‌های صنفی تمام قد وارد میدان عمل شوند و با تعامل با یکدیگر، امر مطالبه گری را علی‌الخصوص در مورد بیمه، سرعت ببخشند.

 

دیدار بهنام ایراهیم زاده از خانواده محمد عبدالله قادر اهل سلیمانیه عراق در تهران.

راژور عبدالله قادر كه یك فوتبالیست است، در تهران تحت عمل جراحی زانو قرار گرفت و به سلیمانیه عراق برگشته است.

او یكی از فعالین چپ در سلیمانیه است. وی در یك مصاحبه تلویزیونی خطاب به مسئولین حكومت اقلیم كردستان گفته بود :همه شما دزد هستید و جامعه هنوز سازماندهی نشده است. اگر جامعه سازماندهی شود حكومت شما را ویران خواهد كرد. همچنین او یكی از فعالین تظاهرات كارگران و معلمان در دو سه سال اخیر است. او در سلیمانیه شعار”نه مسعود نه عبادی/نان،شكوه،آزادی”را سر داده بود.

زنده باد برابری،زنده باد انسانیت.

زنده باد بهنام ابراهیم زاده.

برقرار باد پیوند طبقاتی كارگران

 

مهاباد؛ بازداشت فعالین تلگرامی!

دو فعال تلگرامی اهل مهاباد از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافتند. “جمال تنهایی”یکی از دستگیر شدگان است.

 

“جمال رحمانی” با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی کشته شد

یکشنبه هجدهم تیرماه، مأموران انتظامی خودروی شخصی “جمال رحمانی” اهل کامیاران در اطراف فرودگاه کرمانشاه را به رگبار بستند و در نتیجه وی جان خود را از دست داد.

 

زندانی محکوم به  اعدام از اعدام  نجات پیدا کرد

عبدالله پشتکار که قاتل همسر خود بوده است، توسط خانواده همسرش که بدست او بقتل رسیده بود، مورد بخشش قرار گرفت. فعالین مدنی شهرک ساحب از توابع سقز در پروسه بخشش فعالانه حضور داشته اند.

قتلهای ناموسی تحت هر شرایطی قابل توضیح و توجیه نیستند. اما مجازات اعدام اقدام شنیع دولتی و قتل عمد دولتهایی است که در قوانین آنها اعدام وجود دارد. اقدام به بخشش گامی مهم در دفاع از حق حیات است.

 

بخشهایی از نامه سرگشاده پروانه و معصومه خواهران رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی

مقامات عالی رتبه جهان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نهادهای مدافع حقوق بشر و وجدان‌های بیدار مردم آزادی‌خواه ایران و کردستان

همانگونه که اطلاع دارید “رامین حسین پناهی” برادر کوچک‌تر ما، ٢٠ روز پیش در شرایطی که مورد هدف سه گلوله قرار گرفته بود، از سوی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد؛ با وجود پیگیری‌های مکرر خانوادە ما با مراجعه به نهادهای امنیتی، تاکنون از سرنوشت برادرمان هیچ‌گونه خبری در دست نیست.

روز جمعە دوم تیرماه ١٣٩٦، در حالی که دو تن از اعضای خانواده ما به قصد دید و بازدید و دیدار از والدین پیرمان به منزل پدری مراجعه می‌کنند، نیروهای امنیتی بدون اخطار قبلی ماشین ایشان را به گلوله بسته بودند. متاسفانه سه تن از سرنشینان جان خود را از دست دادند و رامین برادر ما به شدت زخمی شد.

همچنین پس از آن، چهار تن از بستگان ما که پیگیر وضعیت وی شدند، همگی بازداشت شدند و کماکان هیچ اطلاعی از ایشان در دست نیست.

پس از از این حادثه فشار نیروهای امنیتی، اطلاعاتی به خانوادە ما شدت گرفته است و چند نفر از اعضای خانواده‌ ما به نام‌های “افشین حسین پناهی”، “زبیر حسین پناهی” و ”احمد حسین پناهی” بازداشت شدند و روز گذشته هم “عباس حسین پناهی” که جهت جویای خبر رامین به منزل پدرمان آمده بود، بازداشت شد و تاکنون از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

وجدان‌های بیدار؛ بنابه خبری که به ما رسیده است، رامین تحت شدیدترین فشار و شکنجه‌ها قرار دارد؛ به طوری که کلیه چپ خود را از دست داده است و با ادامه این شکنجه‌ها امکان مرگ وی نیز وجود دارد. بنا به اخبار رسیده، وزارت اطلاعات در نظر دارد ایشان را وادار به اعتراف اجباری دروغین علیه خود نماید. نهادهای امنیتی می‌خواهند سناریوی غیرانسانی و غیراخلاقی خود را بار دیگر به نمایش بگذارند، بدرفتاری‌هایی که جمهوری اسلامی در انجام آن شهره جهان است.

رامین جوانی بیست و دو ساله است که زخمی و سه گلوله به بدنش اصابت کرده است، با این وضعیت در زیر فشار شدید بازجویان و شکنجه غیرانسانی قرار گرفته است. عزیزان و برادران و خواهران؛ هم‌اکنون از خانواده بزرگ ما، تنها ما و پدری پیر و مادری مریض مانده‌ایم که پیگیر وضعیت برادرانمان هستیم، از این رو ما دو خواهر “رامین حسین پناهی” از کلیه نهادها و مجامع بین‌المللی و همچنین از شماهایی که همواره از ما حمایت کرده‌اید، خواهانیم که با مداخله جدی و موثر از وقوع یک فاجعه دیگر برای خانواده ما جلوگیری کنید.

 

تشکیل زنجیره انسانی در حمایت از دریاچه ارومیه و بازداشت یک فعال

٢٣ تیرماه علیرغم مخالفت نیروهای انتظامی جمعی از فعالان مدنی و مدافعان محیط زیست محلی با تشکیل زنجیره ای انسانی در محل پل میانگذر ارومیه و در دست گرفتن شعارها و بنرهایی خواستار توجه به وضعیت این دریاچه شدند. در پی تلاش نیروی انتظامی برای پراکنده کردن این تجمع و پافشاری فعالان مدنی حاضر در محل یک شهروند ارومیه ای به نام “محمد حسین زاده” توسط این نیروها بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. این تجمع با قرائت بیانیه ای از سوی یکی از فعالین مدنی حاضر در محل پایان یافت.

 

محسن عمرانی معلم فعال را آزاد کنید!

ما امضاکنندگان این بیانیه به‌عنوان جمعی از فعالان صنفی اعلام می کنیم زندانی کردن امثال محسن عمرانی در اراده ما برای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی خللی ایجاد نخواهد کرد و ما بیش از پیش بر یک زندگی شرافتمندانه برای همه از جمله معلمان و همچنین آموزش باکیفیت و برابر و فارغ از مناسبات پولی تاکید داریم و در این مسیر از تمام ظرفیت های مدنی و قانونی و برحق خود برای تحقق مطالبات و برداشته شدن نگاه امنیتی از فعالیت صنفی و آزادی معلمان دربند بخصوص همکار دربندمان، محسن عمرانی استفاده خواهیم کرد.

 

ایسکرا  ۸۹۳

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …