اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۸ تیر  ۹۶ / ۱۹ جولای ۲۰۱۷

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

 

آزادی دو دختر خردسال از چنگ خلافت اسلامی

بنا به اخبار منتشر شده از کردستان عراق، روز یکشنبه شانزدهم ژوئن دو دختر هفت و نه ساله منتسب به ایزدی اهل شنگال که از دست نیروهای خلافت اسلامی داعش نجات پیدا کرده بودند به خانواده هایشان در اردوگاه آوارگان کردستان عراق ملحق شدند. بنا به این خبر طی دوران حاکمیت داعش در موصل، بسیاری از شهروندان اهل موصل افرادی بویژه زنان و کودکان ایزدی را در منازل خود مخفی کرده تا از قتل و جنایات حکومت خلافت اسلامی در امان باشند.

 

مردی همسر و فرد دیگری را بقتل رساند

روز شنبه15 ژوئن در شهرک رزگاری در منطقه خبات اربیل  مردی 29 ساله هنگام بازگشت به منزل همسر 24 ساله صاحب دو فرزند و شخص دیگری را که در منزل او بود بقتل رساند. قاتل بعد از کشتن این دو نفر متواری شده است.

 

کردستان عراق سوران

روز دوشنبه سوم ژوئن دختر 17 ساله ای در منطقه سوران توسط عموی خود بقتل رسید. مقتول با نام روژین سفر مصطفی دانش آموز مرحله نهم ، بوسیله چاقو توسط عمویش بقتل میرسد. از جزئیات این واقعه خبری منتشر نشده است

 

انتقام جویی رئیس بهداری اوین مانع اعزام آتنا دائمی به مرکز درمانی شد

در حالی که پس از مدتها تلاش، خانواده آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین موفق به گرفتن اجازه مسئولین و پذیرش از مرکز درمانی خارج از زندان برای رسیدگی پیشرفته و تخصصی به بیماری کلیوی این زندانی شده بودند، در آخرین دقایق رئیس زندان اوین با اعمال سلیقه و به دلیل مشکل شخصی خود با این زندانی از اعزام آتنا دائمی به مرکز درمانی مورد اشاره جلوگیری کرد. عباس خانی، رئیس بهداری اوین از اینکه عملکرد او در قبال زندانیان سیاسی بازتاب های رسانه ای داشته اظهار ناراحتی کرده و زندانیان از جمله آتنا دائمی را به تلافی جویی تهدید کرده بود.

 

شهناز اکملی به دادسرای اوین احضار شد

شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸، طی تماسی تلفنی، شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۶، به دادسرای اوین احضار شد.

 

مرگ یک زن در آسانسور بیمارستان مسیح دانشوری 

روز پنج شنبه ۲۲تیر۹۶ زن ۴۱ ساله با سقوط از آسانسور بیمارستان مسیح دانشوری، جان خود را از دست داد. در سانحه مذکور، این زن با سقوط از آسانسور در طبقه همکف به طبقه منفی ۲ جان باخت. عدم استاندارد بودن و فرسودگی سیستم آسانسور در ایران تا کنون جان افراد زیادی را گرفته است.

 

تجاوز و خودکشی در استان گلستان

دختر ۱۴ ساله ای در استان گلستان که مورد تجاوز مردی از آشنایان قرار گرفته بود دست به خودکشی زد و در بیمارستان جان باخت. علاوه بر این مورد چهار دختر پانزده ساله در شهرهای نیشابور، لاهیجان، اهواز و گچساران در هفته های اخیر اقدام به خودکشی کرده اند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی ها سالانه بیش از ۷ درصد برآورد می شود.

 

مرگ ۱۶ پرستار به دلیل فشار کاری زیاد

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور از مرگ ۱۶ پرستار به دلیل فشار کار زیاد طی یک سال و نیم گذشته خبر داد و گفت که “در وزارت بهداشت با پدیده مافیایی روبرو هستیم و معتقدم اگر به نظرات کارشناسی ما توجه نشود به مشکلات افزوده خواهد شد”.

آیا آموز کودکان در مقابل تعرضات جنسی راه حل است؟

کانون صنفی معلمان در بیانیه ای پیرامون قتل آتنا اصلانی گفته است: “آموزش بهداشت و سلامت جنسی و توانمند سازی کودکان در برابر آزار باید در اولویت قرار گیرد”.

چنین توقعی میتواند یک مطالبه باشد نه راه حل. در نظام جمهوری اسلامی نمیتوان چنین مطالبه ای را در کنار دهها خواست و مطالبه دیگر بعنوان راه حل برای پایان دادن قتل و جنایت دانست. الهام افتخاری میگوید کودکان را آموزش دهید اما از آنطرف میگوید “اگر اتفاقی برایشان افتاد بدون خجالت کشیدن با خانواده هایشان در میان بگذارند”. اگر قرار باشد اتفاقی برای دخترانی چون آتنا بیافتد آیا کشتن شان به آنها مجال این را خواهد داد که بدون خجالت آنرا با خانواده هایشان در میان بگذارند؟ آیا صرف آموزش برای کنار زدن خجالت کشیدن میتواند اثرات روحی، روانی و مخربی که در ذهن کودکان تا آخر عمرشان بر جای میگذارد را برطرف کرد؟

 

ثبت ازدواج ۱۰ دختر در هفت شهر خراسان رضوی

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت “به گزارش ثبت احوال تنها ۱۰ دختر در هفت شهر خراسان رضوی در سن زیر ۱۰ سال ازدواج کرده‌اند و ازدواج ۲۷ پسر زیر ۱۵ سال نیز ثبت شده است که باید تلاش شود این آسیب‌ها به حداقل برسد وی افزود بر اساس یک پژوهش در هفت استان کشور در حوزه ازدواج کودکان، خراسان رضوی در بین آن‌ها بدترین شرایط را دارد.

 

مجوز کنسرت زنان فقط برای دو شهر

یک عضو سابق گروه همنوازان شیدای محمد رضا لطفی می گوید صدور مجوز استانی برای برگزاری کنسرت زنان برای زنان در عمل متوقف شده و در حال حاضر تنها برای دو شهر سنندج و تهران چنین مجوزی صادر می شود.

دوچرخه‌سواری دختران در افغانستان برای مبارزه با موادمخدر

مسابقه دوچرخه سواری دختران روز یکشنبه ۲۵تیر در ولایت بامیان افغانستان به مناسبت گرامیداشت روز مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

 

باز هم تجاوز و قتل دختر بچه ها

کیمیا دختر ۷ ساله اهل کرج که گفته میشود بیش از ۷۰ بار مورد تجاوز ناپدری قرار گرفته بود اکنون در بهزیستی نگهداری می شود. بنا به خبر دیگر دحتر۱۷ ساله اهل بجنورد در پی مقاومت در مقابل تجاوز جان باخت. همچنین دادستان عمومی بجنورد از وقوع قتل دحتری در منطقه حصار گرمخان این شهرستان در اثر سقوط از پشت بام و دستگیری دو نفر در این زمینه خبر داد.

 

ایسکرا  ۸۹۳

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …