هزینه جنگ و تحریمها را باید دولتها بپردازند و نه مردم!

تحریم اقتصادی علیه پوتین و الیگارشی مالی روسیه در حال گسترش است. تاکنون دولت آمریکا، دولتهای اتحادیه اروپا و هفت دولت دیگر روسیه را تحریم اقتصادی کرده اند. بعلاوه بیش از ٣٠٠ شرکت بزرگ بین‌المللی فعالیت‌هایشان را در روسیه متوقف کرده اند. و این تعداد رو به افزایش است.

هدف مستقیم این تحریمها الیگارشی مالی روسیه است. اما عواقب و پیامدهای آن دامن مردم روسیه و همه مردم دنیا را میگیرد. تحریمها تا آنجا که عامل فشاری علیه مافیای حاکم بر روسیه برای قطع جنگ است نمیتواند مورد مخالفت مردم آزادیخواه و جنبش ضد جنگ باشد. دولت روسیه عامل مستقیم جنگ جاری، و رقابت بین دولتهای کمپ غرب و شرق زمینه ساز این جنگ است. هزینه آن را هم باید دولتها بپردازند. جنبش ضد جنگ باید خواهان جبران گرانی و تورم ناشی از جنگ و از تحریمهای اقتصادی از طریق پرداخت سوبسید دولتی به کالاهای انرژی محور و مصرفی توده مردم باشد.

هر روز که از این جنگ وحشیانه میگذرد مردم بیشتری در اوکراین جان و خانه و زندگی‌شان را از دست میدهند و یا آواره میشوند. آنچه در مذاکرات قطع جنگ از نظر دولتها اولویت دارد منافع و مصالح سیاسی و اقتصادی یک درصدی‌های یک بلوک در مقابل بلوک رقیب است. اما تنها اولویت و هدف مقاومت مردم اوکراین و جنبش جهانی حمایت از آنان، نجات جان و زندگی مردم بیگناهی است که زیر توپ و موشک‌باران قرار دارند. از دیدگاه نود و نه درصدی‌های دنیا این جنگ باید هر چه زودتر و مستقل از هر نوع حسابگری و مانور سیاسی و رقابت بین دولتها و بلوکهای سیاسی و نظامی متوقف بشود.

تحریم علیه مالتی میلیاردرهای روسی و شرکتها و مقامات روسیه میتواند اهرم فشار موثری برای قطع جنگ باشد. فشار به دولتهای کمپ غرب برای پرداخت سوبسید و ممانعت از افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم نیز میتواند نه تنها متضمن مصون داشتن زندگی مردم از تبعات اقتصادی جنگ و تحریمها، بلکه عامل موثری به منظور به توافق رسیدن این دولتها با پوتین برای قطع جنگ باشد. هزینه این جنگ را باید دولتها بپردازند و نه مردم جهان.     

حزب کمونیست کارگری ایران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱ مارس ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

گزارشی خواندنی از  یک کارگر تعمیراتی ارکان ثالث از سیرک انتخاباتی حکومت

کارگر کمونیست ۸۳۹ من کارگر ارکان ثالث در یکی از فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در …