گزارش جنگ در موصل

مقامات نظامی ارشد عراق اعلام کرده‌اند که نیروهایش در حال پیشروی در منطقه شهر قدیم (محلات قدیمی شهر) موصل هستند و با وجود مقاومت شدید نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، آنها توانسته‌اند به نزدیکی مسجد جامع نور برسند.

رعد جودت، رئیس نیروهای پلیس فدرال عراق گفته است که نیروهای تحت امرش در حال محاصره محدوده اطراف مسجد جامع نور هستند.

مسجد نور جایی است که ابوبکر بغدادی، رهبر داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی، تشکیل “خلافت اسلامی” تحت رهبری خود را اعلام کرد.

رعد جودت اضافه کرد که آنها سعدالله ابوشعیب، وزیر بهداشت داعش و دو محافظ او را هم کشته‌اند.

گزارش شده است که کنترل منطقه قضیب البان غربی هم به دست نظامیان عراق افتاده است.

یک مقام رسمی عراق به خبرگزاری رویترز گفته است که نظامیانی که از طرف نیروهای واکنش سریع وزارت کشور عراق به منطقه اعزام شده‌اند، در حال پیشروی در منطقه شهر قدیم هستند.

عملیات نیروهای دولتی عراق برای پس گرفتن کنترل شهر موصل از دست نیروهای داعش نزدیک به پنج ماه پیش شروع شد. موصل آخرین شهری است که داعش به عنوان یکی از پایگاه‌های کلیدی خود در عراق در اختیار دارد.

نظامیان عراق در عملیات خود علیه داعش از حمایت و مشاوره نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا برخوردارند. آنها کنترل منطقه شرق موصل را در ماه ژانویه (کمتر از سه ماه پیش) در اختیار گرفتند و از نزدیک به یک ماه پیش تاکنون، نیروهای داعش را به تدریج از منطقه غربی عقب می‌رانند.

خبرنگار رویترز در منطقه غرب موصل گزارش کرده است که روز چهارشنبه، ۲۹ مارس، چند هلی‌کوپتر مواضع داعش را در محدوده شهر قدیم زیر آتش داشتند.

ساکنان محلی هم که از درگیری‌ها گریخته‌اند، گفته‌اند که صدای تبادل آتش به طور مداوم از این منطقه به گوش می‌رسید.به گزارش رسانه‌های وابسته به ارتش عراق، در غرب شهر در تلعفر هم نیروی هوایی عراق طی چندین حمله هوایی، پایگاه‌های امنیتی داعش را هدف گرفته‌اند و دو کارگاه را هم که تله‌های انفجاری و بمب خودرو تولید می‌کردند، از بین برده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

انجمن قلم آمریکا از نویسندگان جهان خواست از سپیده رشنو و نویسندگان زندانی سخن بگویند

انجمن قلم آمریکا با انتشار متنی به‌قلم سپیده رشنو، نویسندهٔ معترض به حجاب اجباری، با …