گفتگوی انترناسیونال با کیوان جاوید مدیر ژورنال روزانه

ششم ژانویه امسال ما شاهد انتشار دوره جدید ژورنال روزانه بودیم به همین مناسبت با مدیر این نشریه، کیوان جاوید به گفتگو می نشینیم.

انترناسیونال: کیوان جاوید، قبل از هر چیز  به خاطر آغاز مجدد انتشار ژورنال روزانه در اوایل ژانویه امسال، به شما و همکاران در تیم ژورنال تبریک می گوئیم و برایتان آرزوی موفقیت داریم. شما به عنوان مدیر مسئول و یکی از سردبیران  ژورنال در سال ۲۰۱۴- ۱۳۹۲ این نشریه  را با یادداشتهای کوتاه و خواندنی منتشر کردید، هدف شما از انتشار این نشریه چه بود؟ آیا انتشار دوره جدید هم  بر مبنای همان دلایل اولیه شکل گرفت یا فاکتورهای دیگری هم دخیل بوده است؟

کیوان جاوید: با تشکر از این اینکه چنین فرصتی به من دادید تا  ژورنال را به خوانندگان شما معرفی کنم. ژورنال همانطور که شما هم اشاره کردید قبلا یک سال روزانه و منظم منتشر شده بود و طرفداران زیادی هم داشت و در سطح نسبتا خوبی هم در دسترس خوانندگان قرار می گرفت. در آن دوره تعداد همکاران ما متاسفانه فقط چند نفر بودند و من هم در کنار فعالیت مستمر و تمام وقت به عنوان دبیر تلویزیون کانال جدید، مدیریت تولید و کارهای اجرایی ژورنال را برعهده داشتم. بهرحال شرایط و امکان اجازه نداد بیشتر از یک سال دور قدیم ژورنال را منتشر کنیم. اما اوضاع امروز متفاوت است. در حال حاضر ۱۵ نفر  با تیم ژورنال کار و فعالیت می کنند. ۴ سردبیر سیاوش آذری – سوسن صابری – آذر پویا و من ) طی ۶ روز هفته سردبیری ژورنال را بر عهده داریم.  یادآوری کنم در کنار نشریه ژورنال ما پاکست روزانه ژورنال را به همکاری دوستان نازنینی شروع کرده ایم. نگار قنبری- ساناز سینایی- نگار سروعلیشاهی- عطیه نیک نفس – فرزانه نباتی و ماهرخ فیروز همکاران پادکست ما هستند. تیم فنی (واقعا فنی و حرفه ای) ما هم عبارتند از رضا مرادی و سهیل نیک بین و امور مالی هم بر عهده کاوش مهران و پتی دوبینیتاس است. همکاران بیشتری در راه هستند.

اما در مورد هدف ژورنال: ما اعلام کردیم ژورنال نشریه ای است که حرف و عمل حکومت اسلامی را بی جواب نمی گذارد و مهمترین مسائل روز را نقد و بررسی می کند و به میلیونها مردمی که خواهان یک زندگی بهتر توام با خوشبختی و کرامت انسانی اند فرصت میدهد در یک سنگر دیگر علیه حکومت اسلامی مبارزه متشکل و سازمان یافته کنند. ژورنال یک نشریه تحلیلی – تفسیری با مقالات بلند نیست. به مسائل روز جواب های کوتاه و «تک موضوعی» میدهد. ژورنال تریبونی در خدمت جنبش برای به زیر کشیدن جمهوری اسلامی و ایجاد یک جامعه آزاد، برابر و انسانی است. دور نخست نشریه ژورنال با همین هدف اعلام شده از سال   ۲۰۱۴- ۱۳۹۲ به مدت یک سال منتشر شد. در ادامه همان هدف و با توجه به رشد بی سابقه و چشمگیر مدیای اجتماعی، انتشار منظم و مجدد ژورنال ضروری شده است. فاکتوری که امروز را از گذشته منفک می کند سرعت خیره کننده مدیای اجتماعی و یک جامعه در آستانه انقلاب علیه جمهوری اسلامی است.

انترناسیونال: خصلت، ضرورت و شان نزول انتشار چنین نشریه ای با توجه به صدها پلتفرم متنوع در مدیای اجتماعی امروز چیست و از کجا ناشی می شود؟

کیوان جاوید: همانطور که گفتید اپلیکیشن ها و پلتفرم های فراوانی وجود دارد که احزاب و شخصیت ها و رسانه های گوناگون به آن وسیله جامعه را مورد خطاب قرار میدهند. ما هم می خواهیم با درک و جهت گیری سیاسی خودمان که درک و جهت حزب کمونیست کارگری است بسیج نیرو کنیم و جامعه را تحت تاثیر افکار و آرا و جهت گیری های خودمان قرار دهیم. ژورنال می تواند نه تنها یک نشریه خبری- نظری و تحلیلی باشد بلکه می تواند به سهولت در خانه همه ایرانیان در داخل و خارج ایران راه یابد. پیگیری و خواندن یادداشتهای کوتاه نشریه ژورنال باعث می شود فورا در رابطه با یک خبر پی برد که نویسندگان ژورنال چه می گویند و چه می خواهند. کل این نشریه را می توان حتی در یک مهمانی طی نیم ساعت خواند و حتی حول آن بحث راه انداخت. تجربه تاکنونی ما نشان داده است در مسیر درستی قرار داریم و تلاش زیادی می کنیم که به بعنوان یک نشریه محبوب وارد همه خانه های فارسی خوانها شویم.

انترناسیونال: آیا داشتن ۴ سردبیر پاسخی به مشکلات احتمالی بوده یا دلایل دیگری دارد چون در دنیای مطبوعات چنین سبکی معمول نیست. بهرحال نوعی نوآوری شجاعانه محسوب می شود.

کیوان جاوید: خُب دارندگی برازندگی است! اگر ۴ نفر می توانند سردبیر باشند چرا که نه؟ در حزب کمونیست کارگری چنین نیروی انسانی فراوان یافت می شود و با انتخاب ۴ سردبیر فشار کار از روی دوش یک نفر برداشته و بین این ۴ نفر تقسیم می شود. بگویم سردبیری ژورنال البته راحت نیست. ما هم مثل همه نشریات حرفه ای جهت و سبکی داریم و روی آن خط و جهت پا می فشاریم. برای ایجاد توازن، نبض سردبیران باید با هم بزند و سازشان با هم کوک شود در غیر این صورت صدای گوش خراشی از این ارکستر بگوش خواهد رسید. هماهنگی و هم دلی سردبیران واقعا مثال زدنی است اما در این مسیر باید هماهنگی فراوانی بین سردبیران و نویسندگان بوجود بیاید و باید بگویم در این روند  فراز و فرودهایی هم داشتیم اما در جهت همگرایی و هم نظری بیشتر پیش می رویم. داریم بیشتر و بهتر همدیگر را کشف می کنیم. در پاسخ به قسمت پایانی سئوال شما اشاره کنم که شاید نوعی نوآوری در کار ما باشد اما اصلا شجاعانه نیست چون سردبیران فعلی ژورنال هر کدام دهها سال سابقه فعالیت سیاسی موثر در پرونده دارند.  تیم ژورنال دارد به بهترین وجه ممکن وظایفش را خوب پیش می برد.

انترناسیونال: هر چند یکماه و نیم از عمر یک نشریه برای ارزیابی واقع بینانه شاید ناکافی باشد ولی تا همین حد آیا انتظاراتتان را برآورده کرده است؟ موفق بوده است؟ شاخص هایی برای پیشروی دارید؟ توقع و انتظارت از خوانندگان چیست؟

کیوان جاوید: بچه شیر از اول شیر است! از این نظر ژورنال هر چه بزرگتر شود فقط در جهت قدرت و غنا و حرفه ای تر شدن پیش می رود. مسیر کاملا درست است و هر روز دندان های بیشتر در می آورد و عضلاتش قوی تر می شود. انتظار داریم در آینده در دوی ماراتن اول هم بشود. از این نظر ارزیابی ما در تیم ژورنال مثبت است. برای بهتر شدن ما به فعالین و همکاران تمام وقت نیازمندیم. حداقل ۵ نفر که بتوانند فارغ از تامین هزینه زندگی تمام تمرکزشان روی ژورنال باشد. ما داریم برای این کار طرح هایی آماده می کنیم که اسپانسر بگیریم و کمک هزینه زندگی چند نفر را تامین کنیم تا با همه توان کار کنیم. راستش اینجا فاش کنم که ما در فکر ایجاد یک رادیو پادکستی هم هستیم. ایجاد این رادیو پادکستی دیگر فقط به پول گره خورده است. از خوانندگان انتظار داریم هم نشریه را بخوانند، هم به دست دیگران برسانند و هم کمک مالی کنند. در راه سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی اینها انتظارات زیادی نیست. من اطمینان دارم به یک نشریه بزرگ و پُر خواانده و سازمانده تبدیل می شویم.

 انترناسیونال: با سپاس از شما

۱۷ فوریه ۲۰۲۲ 

اینرا هم بخوانید

“دانشگاه‌های اسلامی” پول می‌بلعند – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۸۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …