آغاز به کار نیروگاه هسته ای امارات

ولین نیروگاه هسته ای جهان عرب در امارات متحده عربی آغاز به کار کرده است. نیروگاه هسته ای برکه در سواحل خلیج فارس در شرق قطر واقع شده و چهار رآکتور هسته ای آن امروز راه اندازی شدند. این نیروگاه با فناوری کره جنوبی ساخته شده است.

قرار بود نیروگاه برکه در سال 2017 آغاز به کار کند اما بروز مسایلی مربوط به ایمنی کار آن را به تعویق انداخت. امارات در نظر دارد برق هسته ای یک چهارم نیاز این کشور را تامین کند. این کشور برنامه گسترده ای را نیز برای تولید برق خورشیدی در دست اجرا دارد.

سال گذشته دولت قطر، که از چند سال پیش بر سر مسایل مربوط به سیاست خارجی با امارات اختلاف سیاسی دارد، احداث نیروگاه اتمی در نزدیکی مرز خود را “تهدیدی آشکار علیه صلح و شرایط زیست محیطی منطقه” عنوان کرد.

در منطقه خلیج فارس، ایران نیز دارای نیروگاه هسته ای است که توسط روسیه ساخته شده است. برنامه احداث نیروگاه اتمی در ایران به دهه 1970 باز می گردد که دولت وقت به منظور تامین نیاز رو به رشد صنایع به برق و همچنین در اجرای طرح هایی مانند شیرین کردن آب دریا برای مصارف کشاورزی در مناطق جنوبی در صدد احداث تعدادی نیروگاه برق بود و پیشرفت هایی هم در این برنامه به دست آورد.

بعد از انقلاب، این برنامه مغایر منافع کشور قلمداد و متوقف شد. حتی در اتهامات منجر به اعدام برخی مقامات حکومت سلطنتی حمایت از دستیابی کشور به فناوری هسته ای به عنوان دلیلی برای مجازات ذکر شده بود. بعدها حکومت جمهوری اسلامی برنامه احداث نیروگاه و دستیابی به فناوری اتمی را احیا کرد اما به پنهانکاری و تخطی از تعهدات بین المللی خود در این زمینه متهم شد و هدف تحریم قرار گرفت.

دولت امارات همچنین برنامه هایی را برای توسعه فناوری پیشرفته و قرار دادن این کشور در صف کشورهای دارای صنایع دانش-بنیان در دست اجرا دارد و از جمله اخیرا یک سفینه تحقیقاتی را روانه مریخ کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پلیس سایپری رژیم از برخورد با ۱۰۹ صفحه اینستاگرامی در استان آذربایجان غربی در اجرای “طرح نور” خبر داده

سایت حکومتی خبر آنلاین نوشت:مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی، تعداد ۱۰۹ …