آلمان،تلاش ایران برای ‘دستیابی به فناوری موشکی و هسته‌ای

سازمان اطلاعات فدرال آلمان درگزارش سالانه پیرامون موضوعات امنیت ملی گفته است که طی سال گذشته میلادی، سال گذشته میلادی گفته است که حکومت ایران تلاش خود را برای دستیابی به مواد و فناوری مورد استفاده در برنامه موشکی و هسته‌ای خود شدت بخشید.

این گزارش همچنین نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی برای ایرانیان ساکن المان توصیف می‌کند.روزنامه اسرائیلی جروزالم پست گفته است که به گزارش ۴۲۰ صفحه‌ای سازمان اطلاعات آلمان موسوم به “اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی” دست یافته است که بر “افزایش فعالیت غیرقانونی” ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌ای و موشکی تاکید دارد.

این روزنامه در عین حال می‌افزاید که دولت آلمان از حامیان اصلی برجام است و انتظار دارد با لغو تحریم‌های هسته‌ای آمریکا، بتواند روابط تجاری گسترده‌ای با ایران برقرار سازد.

پیش از این نیز نهادهای اطلاعاتی برخی از ایالت‌های آلمان از اقدامات افراد وابسته به جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به فناوری موشکی و هسته‌ای خبر داده بودند.

جروزالم پست می نویسد که در حالیکه مقامات ایران برنامه موشکی بالستیکی خود را قابل مذاکره در چارچوب برجام نمی‌دانند، گزارش سازمان اطلاعات آلمان می‌تواند پیشرفت برای بازگشت ایالات متحده به این توافق را با مشکل مواجه سازد.

به نوشته این روزنامه، سازمان اطلاعات آلمان گفته است که حکومت ایران “یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه را دنبال می‌کند و علاوه بر این، متهم است که فناوری موشکی و پهپادی در اختیار گروه‌های مسلح غیردولتی در منطقه قرار می‌دهد.

در مورد سایر فعالیت‌های اطلاعاتی حکومت ایران، گزارش سازمان اطلاعات آلمان می‌گوید که “نهادهای اطلاعاتی ایران ابزار اصلی رهبری سیاسی برای حفظ قدرت است” و خطر این نهادها برای اپوزیسیون ایران در آلمان در سال گذشته میلادی “همچناین بسیار بالا بود و به خصوص بر شهروندان دوتابعیتی ایرانی-آلمانی تمرکز داشت.”براساس این گزارش، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایرانیان دوتابعیتی را در سفر به کشورشان برای امور شخصی یا دیدار خانوادگی هدف قرار می‌دهند یا با وارد کردن فشار بر خانواده‌هایشان خواستار همکاری آنان می‌شوند.مقامات آلمانی هنوز در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده‌اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

کانون فیلمسازان مستقل حکم محمد رسول‌اف را محکوم کرد

در بیانیه‌ای که روز ۱۹ اردیبهشت در کانال تلگرام کانون فیلمسازان مستقل منتشر شد، آمده …