آلودگی در جهان طی یک سال ۹ میلیون قربانی گرفت

رادیو فردا:براساس گزارشی که مجله پزشکی لنست روز جمعه منتشر کرد در سال ۲۰۱۵ حدود ۹ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی جان خود را از دست دادند.

تقریبا ۹۲ درصد از این مرگ و میرها در کشورهایی روی داده که از نظر معیارهای اقتصادی و میزان درآمد درسطح پایین یا متوسط قرار دارند. در این میان آلودگی هوا عامل اصلی بوده و باعث مرگ ۶.۵ میلیون نفر بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تقریبا نیمی از مرگ و میر بر اثر آلودگی در دو کشور چین و هند روی داده است. پژوهشگران مجله پزشکی لنست می‌گویند در کشورهایی نظیر چین، هند، بنگلادش، ماداگاسکار و یا کنیا انواع آلودگی‌ها عامل یک چهارم مرگ و میر‌های سالانه است.

یکی از تنظیم کنندگان این گزارش گفت: «آلودگی و بیماری‌های ناشی از آن در اکثر موارد روی سلامتی و زیست مردم کشورهای فقیر و کم امکانات تاثیر می‌گذارد و قربانیان این وضعیت همیشه آسیب پذیرترین و بی‌حقوق‌ترین اقشار جامعه هستند.»

«به این ترتیب می‌توان گفت که آلودگی یک خطر بنیادی برای حقوق بشر، از جمله حق زندگی، برخورداری از سلامت و رفاه، اشتغال امن و همینطور حفاظت از کودکان و سایر افراد آسیب پذیر است.»

پژوهشگران مجله لنست در بخشی از گزارش خود می‌گویند: «هزینه مرگ و میر و بیماری‌های ناشی از آلودگی برای کشورهای با درآمد پایین هر سال برابر ۸.۳ درصد از درآمد ملی کشور است و در کشورهای پیشرفته و ثروتمند این هزینه تقریبا معادل ۴.۵ درصد درآمد ملی آنهاست.»

آلودگی علاوه بر بیماری‌هایی که ناشی از مسمومیت مستقیم قربانی است به طور غیرمستقیم نیز در بروز بیماری‌هایی مثل نارسایی قلبی، سکته، سرطان ریه و نارسایی‌های تنفسی جدی تاثیر دارد.

بر اساس پژوهش مجله لنست، عمومی‌ترین دلیل مرگ بیماران که حدود دو سوم قربانیان را دربرمی‌گیرد آلودگی هواست.

این پژوهش کشورهای جهان را از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی به پنج گروه تقسیم کرده است.

گروه اول کشورهایی هستند که تعداد مرگ و میر در آنها از هرصد هزار نفر کمتر از ۵۰ نفر است. آمریکا، کانادا، استرالیا و بخشی از کشورهای شمال آفریقا و آمریکای لاتین در این گروه قرار دارند.

گروه دوم کشورهایی هستند که تعداد مرگ ومیر آنها از هر صد هزار نفر بین ۵۰ تا ۷۵ نفر است. ایران، ترکیه، عراق و چندین کشورهای اروپایی و آمريکای لاتين در این گروه هستند.

گروه سوم کشورهایی هستند که تعداد مرگ و میر در آنها از صد هزار نفر یبن ۷۶ تا ۱۰۰ نفر است. تعدادی از کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای آسیای شرقی در این گروه هستند.

گروه چهارم کشورهایی هستند که تعداد مرگ و میر درآنها از هر صد هزار نفر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر است. چین و روسیه، تعدادی از کشورهای اروپای شرقی و آفریقایی از جمله این گروه هستند.

بدترین وضعیت آلودگی در گروه پنجم است که تعداد مرگ و میر در آنها از هر صد هزار نفر بین ۱۵۱ تا ۳۱۶ نفراست. هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و تعداد زیادی از کشورهای مرکز و غرب آفریقا در این گروه قرار دارند.

مجله لنست در گزارش خود علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی آب آشامیدنی، آلودگی در محیط کار و حتی محیط خانه را بررسی کرده است.

پس از آلودگی هوا به عنوان عامل اصلی مرگ و میر که حدود دو سوم این موارد را دربرمی گیرد، آلودگی آب آشامیدنی با ۱.۸ میلیون نفر قربانی در سال در رتبه دوم قرار دارد و آلودگی محیط کار ازجمله تنفس مواد مسموم کننده با ۰.۸میلیون نفر قربانی در سال در رتبه سوم است.

پژوهشگران می‌گویند این گزارش ابعاد خطرناک آلودگی برای سلامت مردم جهان را ثابت می‌کند و باید زمینه ساز اقدامات موثر و عاجلی باشد.

سردبیران مجله لنست همزمان با انتشار این گزارش در بیانیه‌ای نوشتند: «در مبارزه با آلودگی امکان پیروزی وجود دارد. نسل فعلی و نسل‌های آینده مستحق زندگی در یک جهان فارغ از آلودگی هستند.»

البته در این گزارش نکات مثبتی نیز وجود دارد. یکی از آنها این است که در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ میزان مرگ و میر در سراسر جهان بر اثر آب آشامیدنی آلوده از ۵.۹ میلیون به ۴.۲ میلیون نفر کاهش یافته است.

اما در مقابل تعداد مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا ناشی از توسعه صنعتی جوامع در همان دوره از ۴.۳ میلیون به ۵.۵ میلیون نفر افزایش یافته است.

اینرا هم بخوانید

دادگستری هرمزگان از شناسایی۱۰۰۰ کانتینر کالای “بدون هویت” در اسکله رجایی در بندرعباس خبر داده

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان از شناسایی ۱۰۰۰ “کانتینر کالای بدون صاحب” در بندر رجایی …