آمار جان‌باختگان سیل در افغانستان به ۱۰۴ نفر افزایش یافت

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرد که ۱۰۴ نفر در اثر سرازیر شدن سیل‌ در چند روز گذشته در شمال و غرب این کشور جان باخته‌اند.

به اساس گزارش نشر شده از سوی این وزارت به اضافه افرادی که در این رویداد جان باخته‌اند، در ده روز گذشته در نتیجه جاری شدن سیل در ۱۳ ولایت شمالی و غربی این کشور ۴۴ نفر مجروح و ۱۷ نفر هم ناپدید شده‌اند.

سیل در این ولایت‌ها افزون بر تلفات جانی، سبب تخریب هزاران جریب زمین زراعتی، صدها منزل مسکونی و مکتب/مدرسه شده است و دست‌کم ۶۰ هزار نفر را از محلات اصلی شان آواره کرده است.

به اساس این گزارش تاکنون ۱۸۶۸ منزل مسکونی به صورت کلی تخریب و ۶۸۲۱ منزل نیز به صورت قسمی آسیب دیده است.

همچنین گفته شده است شمار افرادی که در نتیجه سیل در افغانستان جان شان را از دست داده‌اند، بیشتر است.

این وزارت میزان بارندگی چند روز اخیر را ۵ تا ۷۵ ملی متر برآورد کرده است.

حشمت بهادری، معاون سخنگوی این وزارت به بی‌بی‌سی گفت که “بررسی در بعضی از ولایت‌ها هنوز هم جریان دارد و ممکن است این آمار تغییر کند.”

سه روز قبل بخش هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) از کشته شدن ۸۰ نفر و آواره شدن ۴۲ هزار نفر در یک هفته اخیر در نتیجه جاری شدن سیل در افغانستان خبر داد.

این نهاد سازمان ملل گفت که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون بیشتر از ۱۶۳ هزار نفر در سراسر افغانستان از سیل صدمه دیده‌اند.

همچنین این نهاد سازمان ملل افزوده که به دلیل بارش برف در زمستان، هنوز نگرانی از جاری شدن سیل بهاری وجود دارد و نهادهای کمک‌رسان آماده مقابله با این مشکل می‌شوند.

در روزهای گذشته ولایت‌های فاریاب، جوزجان، سرپل، سمنگان، تخار، بلخ در شمال، هرات و بادغیس در غرب افغانستان شاهد باران‌های شدید و جاری شدن سیل بوده است.

بازاچه هرات

در همین حال، افزون بر تلفات جانی و خسارات مالی، سیل بازارچه (بازار کوچک) تاریخی هرات را که در ناحیه دوم این شهر موقعیت دارد نیز ویران کرده است.

به گفته مقام‌های دولتی هرات این بازار قدمت ۸۰ ساله دارد و در یکی از ساحات قدیمی شهر هرات ساخته شده است.

آموزشحق نشر عکسGETTY IMAGES

فرهاد جیلانی، سخنگوی والی هرات به بی‌بی‌سی گفت که ” این بازارچه توسط سکتور خصوصی اداره می‌شود، به همین دلیل بازسازی نشده و از آن مراقبت کافی صورت نگرفته است. از مالک این مکان تاریخی و وزارت اطلاعات و فرهنگ خواسته‌ایم تا به بازسازی این بازارچه تاریخی هرات بپردازند. ”

هرات، به گفته مسئولان فرهنگی این شهر، بیش از هفت‎صد بنا و مکان باستانی دارد.

افغانستان به دلیل اقلیم ویژه‌ای که دارد کشوری سیل‌خیز به حساب می‌آید.

هر سال از اواخر ماه فوریه/فبروری به دلیل آب شدن برف‌ها و باران‌های بهاری، در مناطق مختلف این کشور سیل جاری شده و تا ماه ژوئیه/جولای ادامه می‌یابد.

بیست و یک ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان در مقابل سیل و رانش زمین از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردارند و در ولایت‌های شرقی و شمال‌شرقی خطر این حوادث بیشتر است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …