آمریکا:از عملیات ترکیه در سوریه حمایت نمی‌کنیم…

دولت ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است «ترکیه به‌زودی عملیاتی که مدت‌هاست برنامه‌ریزی کرده را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد».

در این بیانیه آمده است «نیروهای نظامی ایالات متحده از این عملیات حمایت نخواهند کرد و نقشی نیز در آن نخواهند داشت؛ و نیروهای ایالات متحده، در حالی‌که به کار «خلافت» داعش در مناطق تحت کنترل آن‌ها [در سوریه] پایان داده‌اند، دیگر در مناطق پیرامون آن نخواهند بود».

کاخ سفید در عین حال تائید کرده که ترکیه در صورت عملیات، تمامی زندانیان «حکومت اسلامی» که طی دو سال گذشته اسیر شده‌اند را، در اختیار خواهد گرفت.

دولت آمریکا می‌گوید به فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی برای بازپس‌گیری زندانیان داعش که شهروندان این کشورها هستند فشار آورده، اما آن‌ها از بازپس‌گیری این نفرات خودداری کرده‌اند: «ایالات متحده آن‌ها را نگه نخواهد داشت، امری که ممکن است سال‌ها طول بکشد و هزینه آن را باید مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت کنند».

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه پس از تماس تلفنی روز یک‌شنبه منتشر کرده، گفته شده آقای اردوغان ناخشنودی خود از موفق نبودن آمریکا در عمل به توافق‌های صورت‌گرفته در مرداد ماه برای ایجاد «مناطق امن» را، بیان کرده‌است.

در ۱۶ مرداد ماه ترکیه و ایالات متحده اعلام کرده بودند که برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک در ترکیه با هدف هماهنگی در رابطه با منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند.

ترکیه یگان‌های کرد در شمال سوریه را گروه «تروریستی» می‌داند و خواستار قطع حمایت آمریکا از آنها شده‌است.

آمریکا اما این گروه که هسته اصلی «نیروهای دمکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در نبردها علیه «داعش» داشت را گروه تروریستی نمی‌داند و از آن حمایت کرده‌است.

آنکارا خواستار تشکیل محدوده‌ای حائل به عمق ۳۰ کیلومتر داخل خاک سوریه است؛ اندازه‌ای که گفته شده بود ایالات متحده مخالف آن است.

ترکیه علاوه بر مسائل مربوط به حضور شبه‌نظامیان کرد در جوار مرزهایش، محل حضور ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری نیز هست و می‌خواهد شماری در حدود دو میلیون تن از آن‌ها را در «مناطق امن» داخل سوریه اسکان دهد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …