آمریکا احتمالا برای مقابله با ایران «تفنگداران» را بر عرشه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز مستقر کند

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به منابع رسمی، از طرح آمریکا برای استقرار تفنگداران دریایی بر عرشه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز به منظور جلوگیری از تعرض ایران به آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس خبر داد.

این گزارش که روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد با استناد به اطلاعات پنج مقام آمریکایی منتشر شده، در ادامه می‌افزاید چنین طرحی تاکنون سابقه نداشته است.

ایران از سال ۲۰۱۹ چندین کشتی تجاری و نفتکش در خلیج فارس را توقیف کرده و اخیرا نیز دو نفتکش را توقیف و تلاشی نافرجام در توقیف دو کشتی دیگر داشت.

آمریکا طی هفته‌های گذشته با اعزام جنگنده‌های «اف-۳۵» تلاش کرده است تا آزادی دریانوردی در خلیج فارس را، که یک پنجم نفت مصرفی جهان از آن می‌گذرد، برقرار کند.

آمریکا می‌گوید ایران در دو سال اخیر نزدیک به ۲۰ کشتی تجاری با پرچم‌های بین‌المللی را مورد آزار و اذیت، حمله یا توقیف قرار داده است.

در حالی که مرکز توجه آمریکا هم‌اکنون جنگ اوکراین و تنش با چین است، به نظر می‌رسد اقدام آمریکا برای استقرار تفنگداران در عرشه کشتی‌های تجاری اقدامی در راستای نشان دادن تعهد خود به امنیت خاورمیانه باشد، طرحی که آمریکا حتی در دوران «جنگ نفتکش‌ها» در سال ۱۹۸۸ و اوج جنگ میان ایران و عراق انجام نداده بود.

منابع آسوشیتدپرس توضیح بیشتری درباره طرح جدید آمریکا ندادند، اما این گزارش می‌گوید هزاران تفنگدار آمریکایی در دو ناو «یواس‌اس باتان» و «یواس‌اس کارتر هال» در خلیج فارس مستقر خواهند بود و این نیروها ستون اصلی محافظت از کشتی‌های تجاری به شمار می‌روند.

دو ناو یاد شده، کمتر از یک ماه پیش برای آنچه «استقرار آزادی دریانوردی» عنوان شده بود، راهی خلیج فارس شده بودند. ایالات متحده همچنین ناوشکن «توماس هادنر» را از دریای سرخ به خلیج فارس اعزام کرده است.

پنج مقام آمریکایی که نخواستند نامی از آنها برده شود در ادامه گفته‌اند هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و مذاکرات میان آمریکا و متحدین عرب آن در خلیج فارس ادامه دارد.

به گفته آنها، نظامیان آمریکایی تنها به شرط درخواست کشتی‌ها یا کشورها، بر عرشه آن سوار خواهند شد؛ موضوعی که یکی از این مقامات آن را «پیچیده» توصیف کرده و گفته است اجرایی شدن این طرح بستگی به تایید کشور صاحب کشتی یا کشوری دارد که کشتی با پرچم آن حرکت می‌کند.او گفت تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده و اجرایی شدن این طرح احتمالا مقداری زمان‌بر باشد.

این گزارش به دیدار برد کوپر، جانشین فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین، با رئیس شورای همکاری خلیج فارس متشکل از عربستان، بحرین، کویت، امارات، قطر و عمان در صبح روز پنج‌شنبه اشاره کرده و می‌نویسد بیانیه این شورا بعد از نشست یاد شده اگرچه به موضوع استقرار پرسنل نظامی آمریکایی در کشتی‌های تجاری اشاره‌ مستقیمی نکرده، اما بر تقویت همکاری‌های اعضای این شورا و آمریکا همراه با دیگر شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی بارها با طرح اتهاماتی نظیر «برخورد با تاسیسات دریایی یا شناورها»، «آلوده کردن محیط زیست» و غیره، نفتکش‌های خارجی را توقیف کرده و بعد از دریافت امتیازات از کشورهای خارجی، از جمله رفع توقیف نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی، آنها را آزاد کرده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی دریایی در هفته‌های اخیر نسبت به تهدید کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار داده بودند.از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اعتراض کارگران رسمیِ نفت فلات قاره

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. خبرگزاری حکومتی ایلنا …