آمریکا از «همه طرف‌ها» در عراق خواست از افزایش تنش‌ها دوری کنند

رادیو فردا:در پی انتشار گزارش‌ها از تبادل آتش میان نیروهای دولتی عراق و پیش‌مرگه‌های اقلیم کردستان در اطراف کرکوک، مقام‌های ایالات متحده از دو طرف خواسته‌اند «از افزایش بیش‌تر تنش‌ها خودداری کنند».

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ۲۴ مهر ماه به وقت تهران، دربیانیه‌ای از «همه طرف‌ها» در منطقه خواسته‌است بر نبرد با تهدید مشترک موجود، یعنی گروه موسوم به حکومت اسلامی، تمرکز کرده و از افزیش تنش میان شهروندان عراقی خودداری کنند.

پنتاگون افزوده‌است که سیاست واشینگتن همچنان حمایت از «عراق یک‌پارچه» است و از منظر آمریکا گفت‌وگو بهترین گزینه برای کاهش تنش‌ها بین دولت فدرال در بغداد و رهبران اقلیم کردستان آن کشور است.

لورا سیل، سخنگوی پنتاگون، گفته است «ما با هرگونه خشونتی از سوی طرف‌ها مخالفت هستیم و در مورد اقداماتی که به بی‌ثباتی انجامیده، نبرد علیه [داعش] را مختل کرده و امنیت عراق را در آینده پیش‌رو به خطر می‌اندازد، هشدار می‌دهیم».

ساعتی پیش از واکنش آمریکا، گزارش‌هایی از تبادل آتش‌ توپ‌خانه میان نیروهای دولتی عراق و پیشمرگه‌های کرد منتشر شده بود. این گزارش‌ها، از جمله از سوی خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپری، رسما تائید نشده‌است.

↲در مورد گزارش‌های ساعت‌های گذشته بیشتر بخوانید

همزمان تلویزیون دولتی «العراقیه» گفته‌است ارتش، نیروهای ضدتروریستی فدرال و پلیس، بدون رویارویی و درگیری وارد بخشی از منطقه‌های مورد مناقشه در حاشیه شهر کرکوک شده‌اند.

این شبکه تلویزیونی بیانیه‌ای را از حیدر عبادی، نخست‌وزیر آن کشور، منتشر کرده که بر پایه آن به نیروهای فدرال دستور داده شده «در همکاری با شهروندان و نیروهای پیش‌مرگه، امنیت را در شهر برقرار کنند».

شبکه خبری «کردستان ۲۴» به نقل از مقام‌های اقلیم گزارش داده‌است که نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان عمدتا شیعه «بیسج مردمی» (حشد الشعبی) در حال پیش‌روی از جنوب شهر به کرکوک هستند. این شبکه خبری به نقل از «رسانه‌های عراقی» می‌گوید شبه‌نظامیان حامی دولت از «شـش جهت» به پیش‌مرگه‌ها حمله کرده‌اند. مقام‌های رسمی این گزارش را تائید نکرده‌اند.

آسوشیدپرس از یک مقام پلیس اقلیم کردستان نقل کرده که آن‌ها همچنان کنترل میدان‌های نفت شهر را در دست دارند.

مقام‌های عراقی و اقلیم کردستان عراق، بامداد دوشنبه تائید کرده بودند که «عملیاتی» برای کنترل میدان‌های نفتی و پایگاه هوایی ک-۱ آغاز شده‌است.

↲در مورد آغاز عملیات بیشتر بخوانید

تازه‌ترین تنش‌ها در عراق، پس از آن بالا گرفته که دولت اقلیم کردستان آن کشور اقدام به برگزاری یک همه‌پرسی نمادین با پرسش آری یا نه به استقلال، در سه استان تحت کنترل خود و شماری از مناطق هم‌جوار از جمله منطقه نفت‌خیز کرکوک کرد. بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به «استقلال» رای آری دادند.

این همه‌پرسی با وجود مخالفت دولت مرکزی عراق، همسایگان آن کشور، دبیر کل سازمان ملل و ایالات متحده انجام شده‌است. اقلیم کردستان عراق از آن دفاع کرده و می‌گوید در نهایت استقلال است که برای کـردها، «امنیت ایجاد می‌کند». طی روزهای گذشته دولت مرکزی و اقلیم کردستان به یکدیگر هشدار داده و حملات لفظی شدیدی نیز میان آن‌ها رد و بدل شده‌است.

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …