آمریکا: ایران، روسیه و چین در صدد نفوذ در انتخابات اخیر کنگره بودند

رادیو فردا:دن کوتس، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا، کشورهای ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات اخیر کنگره ایالات متحده متهم کرد، اما اطمینان داد که تلاش‌هایشان بی‌ثمر بوده است.

صدای آمریکا بر اساس گزارشی که اداره اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه سی آذر منتشر کرده از آقای کوتس نقل قول آورده که روسیه، ایران و چین علی‌رغم اقدامات خود نتوانسته‌اند لطمه‌ای به انتخابات بزنند و مانع رای‌گیری بشوند یا نتیجه آرا را تغییر بدهند.

به گفته وی، این سه کشور قصد داشتند با فعالیت‌های خود به انتخابات نفوذ کنند و با کمپین‌های پیام‌رسانی که راه می‌اندازند منافع استراتژیک خود را در این انتخابات پیش ببرند.

در انتخابات اخیر کنگره آمریکا همه کرسی‌های مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا به رای گذاشته شد که نتیجه آن پیروزی دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان و شکست آنها در مجلس سنا بود تا جمهوری‌خواهان قدرت خود را در این مجلس تحکیم بخشند.

صدای آمریکا می‌نویسد که گزارش اداره اطلاعات ملی آمریکا درباره دخالت روسیه، ایران و چین در انتخابات اکنون به وزارت امنیت میهن و دفتر دادستان کل ارسال می‌شود که آنها هم ۴۵ روز فرصت دارند تا آن را مرور کنند. اگر هر دو آنها این یافته‌ها را تایید کنند، تحریم‌هایی به شکل خودکار علیه ایران، روسیه و چین وضع خواهد شد.

اواخر مهر ماه، حدود دو هفته قبل از انتخابات آمریکا، چهار مرکز اطلاعاتی و قانونی ایالات متحده در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که ایران، روسیه و چین از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد تفرقه، انتشار اطلاعات نادرست در مورد نامزدهای انتخابات و همچنین تولید محتوا در این خصوص برای رسانه‌های انگلیسی زبان هستند.

این اتهام را پیش از آن نیز برخی از مقامات بلندپایه آمریکا مطرح کرده بودند. ایران اما آن را «بی‌پایه» خوانده است.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا نیز همچنان تحت تاثیر گزارش نهادهای امنیتی آمریکاست که معتقدند روسیه با دخالت در این انتخابات تلاش کرد تا مانع پیروزی هیلاری کلینتون شود. روسیه این اتهام را رد می‌کند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هم می‌گوید که دخالت‌های احتمالی روس‌ها در پیروزی وی بر خانم کلینتون تاثیری نداشته است.

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …