آمریکا: ایران به طور آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت را نادیده گرفته است

رادیو آمریکا:مایک پمپئو  وزیر خارجه آمریکا گفته که جمهوری اسلامی ایران آشکارا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را نادیده می گیرد.

مایک پمپئو روز سه شنبه در یک سخنرانی در بنیاد مارشال در شهر بروکسل، گفت: «ایران پس از دستیابی به توافق اتمی به جامعه جهانی نپیوست. [رژیم ایران] پولی که در این زمینه به دست آورده بود را بین تروریست‌ها و دیکتاتورها پخش کرد.»

وی افزود: «[رژیم] تهران تعدادی از شهروندان آمریکا را به گروگان گرفته است و یازده سال از ناپدید شدن باب لوینسون می‌گذرد. ایران آشکارا اجرای قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد را نادیده گرفته است، به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی اش دروغ گفته است، و تحریم‌ها را دور زده است. همین هفته گذشته ایران با نقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد یک موشک بالستیک را آزمایش کرد.»

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین گفت: «ابتدای سال جاری، تهران با استناد به معاهده مودت بین آمریکا و ایران ادعاهای بی پایه‌ای را علیه ایالات متحده – آن هم برای فعالیت‌های مخربش طی زمان اجرای برجام – در دیوان بین المللی دادگستری اقامه کرد.»

سخنرانی آقای پمپئو در این نهاد در حالی برگزار شد که بنیاد مارشال که مقر آن در واشنگتن و بروکسل قرار دارد و در سال ۱۹۷۲ توسط آلمان غربی تاسیس شد، یک نهاد غیرانتفاعی فعال در حوزه سیاست عمومی است و به افتخار ژنرال جرج مارشال، «بنیاد مارشال» نامیده شده است. او که در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ سمت های وزارت خارجه و دفاع آمریکا را برعهده داشت، مبتکر «طرح مارشال» بود که براساس آن آمریکا به بسیاری از کشورهای اروپای غربی کمک مالی کرد تا بعد از جنگ جهانی دوم به بازسازی خود بپردازند.

مایک پمپئو در نشست بنیاد مارشال همچنین گفت: «آمریکا کشورهای نجیب را دور هم جمع می کند تا یک نظم نوین لیبرال را، که مانع جنگ می شود و رفاه بیشتری را به همراه خواهد داشت، ایجاد کند.»

پمپئو گفت که تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا رهبری بین المللی و دوستان خود در نظام بین الملل را ترک نمی کند.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …