آمریکا برای شناسایی رهبران پ‌کا‌کا میلیون‌ها دلار جایزه تعیین کرد

رادیو فردا:دولت آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ آبان برای اطلاعاتی که به شناسایی و کشف محل سه نفر از رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کا‌کا) بیانجامد میلیون‌ها دلار جایزه تعیین کرد.

این تصمیم از سوی سفارت آمریکا در آنکارا و پس از سفر متیو پالمر معاون وزیر خارجه آن کشور به ترکیه اعلام شد.

در این بیانیه گفته می‌شود که دولت آمریکا برای اطلاعات در مورد مراد قرایلان تا پنج میلیون دلار، برای اطلاعات در مورد جمیل بایک تا چهار میلیون دلار و برای اطلاعات در مورد دوران کالکان تا سه میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

پ‌کاکا از سوی دولت ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا یک سازمان تروریستی قلمداد می‌شود.

از سال ۱۹۸۴ که این گروه نبرد مسلحانه در مناطق کردنشین ترکیه را آغاز کرد بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

همزمان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه گفت گشت‌زنی مشترک نظامیان آمریکایی با شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه «غیرقابل پذیرش» است.

هفته گذشته پس از توپ‌باران مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه توسط ارتش ترکیه نیرهای بین‌المللی ضد داعش به فرماندهی آمریکا و نیروهای دمکراتیک سوریه که شبه‌نظامیان کرد آن را رهبری می‌کنند دو عملیات گشت‌زنی مشترک انجام دادند.

دولت ترکیه شبه نظامیان کرد که بخش عمده نیروهای دمکراتیک سوریه هستند را شاخه‌ای از شورشیان کرد ترکیه و گروهی تروریستی می‌داند.

حمایت آمریکا از کردهای سوریه که توانسته‌اند بخش گسترده‌ای از قلمرو گروه «خلافت اسلامی» را باز پس بگیرند باعث ایجاد تنش در مناسبات آنکارا و واشینگتن شده است.

رجب طیب اردوغان گفت: «ما نه تنها حاضر نیستیم این (گشت‌زنی مشترک) را بپذیریم بلکه چنین اقداماتی موجب بروز مشکلات جدی در نوار مرزی خواهد شد».

در رویداد دیگری، به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه و شورای نظامی منبج که امور این شهر در شمال سوریه را اداره می‌کند بر اثر انفجار بمبی که در یک خودرو کار گذاشته شده بود یک نفر کشته شده است.

نیروهای دمکراتیک سوریه سال ۲۰۱۶ پیکارجویان «خلافت اسلامی» را از این شهر بیرون راندند. در ژوئن امسال آمریکا و ترکیه در مورد خروج نیروهای کرد از این شهر به توافق رسیدند.

یگان‌های مدافع خلق (شبه‌نظامیان کرد سوریه) می‌گویند در ماه ژوئیه از منبج خارج شده‌اند ولی دولت ترکیه مدعی است آنها هنوز در این شهر مستقرند.

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …