آمریکا: برنامه ای برای ماندن در سوریه نداریم، قصد ما شکست داعش است

رادیو فردا:به دنبال اظهارات یک سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه در خصوص ماندن آمریکایی ها در این کشور بعداز شکست پیکارجویان اسلامگرا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز جمعه گفته است، واشینگتن برنامه ای برای ماندن در سوریه پس از شکست گروه حکومت اسلامی، داعش، ندارد.

طلال سیلو، سخنگوی«نیروهای دمکراتیک سوریه»، روز گذشته به رویترز گفته بود که نیروهای آمریکایی پس از شکست گروه های جهادی مدت های طولانی در منطقه باقی خواهند ماند و پیش بینی می کند که مناسبات آمریکا با نیروهای کرد منطقه پایدار شود.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که بخش اعظم نیروهای آن را کردهای سوریه تشکیل می دهند، متحد اصلی آمریکا در نبرد علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه بشمار می رود.

این در حالی است که هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۷ مردادماه در کنفرانس خبری خود به پرسش خبرنگاران در این زمینه پاسخ داد.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، هدر ناوئرت گفته است: ایالات متحده و کشورهای ائتلاف با «نیروهای دمکراتیک سوریه» همکاری می کنند و هدف اصلی همکاری با آنها بازپس گیری شهر رقه (در سوریه) است. ما می دانیم که آنها در جریان نبرد برای بیرون راندن داعش آمادگی دارند و تاکنون نیز موفق عمل کرده اند. عملیات بازپس گیری رقه همچنان ادامه دارد.

نیروهای دمکراتیک سوریه هم اکنون در شهر رقه در حال نبرد با نیروهای گروه حکومت اسلامی هستند و توانسته اند بخشی از این شهر را تصرف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: در خصوص پرسش شما درباره این مصاحبه می توانم به اظهارات یکی از مقام های وزارت دفاع اشاره کنم که در خصوص اهداف و ماموریت کلی ما در (سوریه) صحبت کرد. هدف کلی ما شکست دادن داعش است. حالا چه درعراق و چه در سوریه. این قصد ما است که داعش را شکست دهیم و نه چیزی بیشتر از آن. سوری ها باید بر سوریه حکومت بکنند نه ایالات متحده و نه هیچ نیروی دیگر بلکه فقط سوری ها.

در همین حال یک خبرنگار از هدر ناوئرت پرسید، پس شما برنامه ای برای ماندن در سوریه پس از شکست داعش ندارید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش گفت: این برنامه ما نیست. قصد ما شکست دادن داعش است و ما همه توجه خود را بر آن متمرکز کرده ایم.

گزارش ها حاکی است که به رغم تصرف بخشی از رقه توسط پیکارجویان وابسته به نیروهای دمکراتیک سوریه، نبرد برای آزاد سازی کامل این شهر ممکن است ماه ها طول بکشد. سازمان ملل متحد نیز به تازگی گزارش داده‌ است که تا ۵۰ هزار غیرنظامی در میانه درگیری‌ها و نبردهای رقه گیر افتاده‌اند.

«ماندن آمریکایی در سوریه»

طلال سیلو، سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه روز گذشته در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز گفته بود به اعتقاد او نیروهای آمریکایی برای باقی ماندن در منطقه «منافع استراتژیک» دارند.

او افزود:«آنها یک سیاست استراتژیک برای دهه های آینده دارند. بین رهبری مناطق شمالی (سوریه) و دولت آمریکا توافق های نظامی، اقتصادی و سیاسی صورت خواهد گرفت.»

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در نقاط مختلفی از شمال سوریه از جمله یک پایگاه هوایی در اطراف شهر کوبانی نیرو مستقر کرده و از نیروهای دمکراتیک سوریه با حملات هوایی، توپخانه و استقرار نیروهای مخصوص در منطقه حمایت کرده است.

سرهنگ رایان دیلان سخنگوی ائتلاف بین المللی در پاسخ به سئوال خبرگزاری رویترز در مورد سیاست درازمدت آمریکا گفت، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون می تواند در این مورد اظهارنظر کند.

او افزود، حتی پس از شکست دادن گروه خلافت اسلامی در شهر رقه هنوز هم نبردهای زیادی باقی خواهد ماند.

سخنگوی ائتلاف بین المللی همچنین تاکید کرد: گروه «خلافت اسلامی» هنوز هم در دجله های حاشیه رود فرات باقی خواهد ماند .

اشاره او به ناحیه دیرالروز واقع در جنوب شرقی رقه است.

طلال سیلو، سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه، بدون تشریح جزییات بیشتر گفت بود: «ماموریت ما شکست دادن گروه خلافت اسلامی در مناطق مشخص شده ای در خاک سوریه و عراق و فراهم کردن زمینه برای عملیات بعدی با هدف افزایش ثبات در منطقه است.»

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز به رویترز گفته بود:«پنتاگون در مورد زمانبندی و جزییات عملیات بعدی نیروهای آمریکایی نظر نمی دهد. اما ما به شکست دادن گروه خلافت اسلامی و جلوگیری از بازگشت آن متعهد هستیم.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که یگان های مدافع خلق کردها و نیروهای دمکراتیک سوریه از زمان شروع جنگ داخلی سوريه بخش وسیعی از شمال این کشور را در کنترل دارند و تشکیلات مستقلی را برای اداره امور محلی منطقه تاسیس کرده اند.

حدود ۴۰۰ کیلومتر از نوار مرزی سوریه با ترکیه بدون انقطاع در کنترل این نیروهاست.

اتحاد آمریکا با یگان های مدافع خلق کردها و نیروهای دمکراتیک سوریه یکی از موضوعات اختلاف برانگیز با حکومت ترکیه بوده است.

از منظر حکومت ترکیه، یگان های مدافع خلق وابسته به حزب کارگردان کردستان ترکیه (پ ک ک) تلقی می شوند که طی سه دهه گذشته در خاک آن کشور با نیروهای دولتی درگیر یک نبرد مسلحانه بوده است.

طلال سیلو گفت:«آمریکایی ها حتی پس از شکست داعش در این منطقه منافع استراتژیک دارند.»

او افزود: «آنها اخیرا به احتمال تاسیس یک فرودگاه نظامی اشاره کرده اند و این فقط آغاز کار است. آنها به ما کمک نمی دهند که بعد منطقه را ترک کنند. آنها این همه کمک را رایگان نمی دهند.»

او اشاره کرد که شمال سوریه می تواند به پایگاه جدیدی برای نیروهای آمریکایی در منطقه بدل شود و افزود:«می تواند بدیلی برای پایگاههای ترکیه باشد.» اشاره او به پایگاه هوایی اینچیرلیک است.

فرمانده یگان های مدافع خلق نیروهای کرد سوریه ماه گذشته گفته بود، ارتش آمریکا در مناطق شمالی سوریه که در کنترل این نیروها و نیروهای دمکراتیک سوریه است هفت پایگاه نظامی از جمله در حومه شهر کوبانی واقع در جوار مرز با ترکیه دایر کرده است.

رویترز می گوید، ائتلاف نظامی بین المللی به رهبری آمریکا به خاطر ملاحظات امنیتی حاضر نیست در مورد عملیات خود در آینده اطلاعاتی بدهد.

خبرنگاران رویترز پرواز هلی کوپترهای آمریکایی را از یک کارخانه سیمان در جنوب شرقی شهر کوبانی واقع در مرز با ترکیه مشاهده کرده اند.

آمریکا از ماه مارس امسال و قبل از شروع عملیات آزادسازی شهر رقه ارسال تسلیحات برای نیروهای کرد را آغاز کرد. این اقدام باعث خشم حکومت ترکیه شد که تاکنون با وجود تلاش های فراوان نتوانسته است آمریکا را از حمایت از نیروهای دمکراتیک کرد منصرف کند.

رویترز می گوید، با وجود اطمینان خاطر سخنگوی نیروهای دمکراتیک سوریه در مورد باقی ماندن نظامیان آمریکایی در منطقه نگرانی هایی نیز وجود دارد که آمریکا از نیروهای کرد سوریه و تشکیلات غیرنظامی که امور منطقه را اداره می کند به اندازه کافی حمایت نمی کند.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …