آمریکا خواستار توقف حملات حوثی‌ها و آغاز مذاکره شد

یک روز پس از حملات پهپادی و موشکی شورشیان حوثی به عربستان سعودی، واشینگتن از این گروه خواست که ضمن توقف این حملات تمایل خود به انجام یک فرایند سیاسی برای دستیابی به صلح در یمن را نشان دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۸ اسفند گفت، رهبران جنبش حوثی «باید تمایل خود برای ورود به یک فرایند سیاسی را نشان دهند و تنها در آن زمان است که می‌توانیم به سمت یک توافق سیاسی که در جست‌وجوی آن هستیم، حرکت کنیم».

نیروهای حوثی روز یکشنبه تاسیسات نفتی آرامکو در منطقه «راس تنوره» و شهرهای دمام، عسیر و جازان را هدف حملات پهپادی و موشکی خود قرار دادند. این گروه می‌گوید که پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی در این شهرها را هدف قرار داده، اما ریاض آنها را متهم می‌کند که به مناطق غیرنظامی حمله کرده‌اند.بیشتر در این باره:حوثی‌ها تاسیسات نفتی عربستان را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار دادند

طبق اعلام مقامات عربستان سعودی، اغلب پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها در آسمان رهگیری و سرنگون شده‌اند و در مجموع حملات روز یکشنبه آنها تلفات یا خساراتی نداشته است.

ند پرایس در ادامه سخنان خود تاکید کرد که ایالات متحده این حملات را «غیرقابل قبول» می‌داند و معتقد است که حوثی‌ها جان شهروندان غیرنظامی از جمله آمریکایی‌های ساکن در منطقه را به خطر می‌اندازند.

دولت جو بایدن اعلام کرده است که واشینگتن دیگر از عملیات تهاجمی عربستان در یمن حمایت نمی‌کند، اما به این کشور در دفاع از خاک خود کمک خواهد کرد.

دولت بایدن همچنین گروه حوثی‌ها را از فهرست تروریستی آمریکا خارج کرده است، امری که انتقاد عربستان سعودی را در پی داشته است. سخنگوی وزارت دفاع عربستان روز یکشنبه گفت که به باور مقامات سعودی، از زمانی که حوثی‌ها از این فهرست درآمده‌اند «گستاخ‌تر شده‌اند».

او همچنین ایران را متهم کرد که برای شورشیان حوثی یمن، به‌طور قاچاقی موشک و پهپاد می‌فرستد. ایران همواره این اتهام را رد کرده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، چهار واحد صنفی متعلق به شهروند بهائی در شهرستانهای شهرکرد …