آمریکا در نگهداری سلاح‌های هسته‌ای در ترکیه بازنگری می‌کند

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا می‌نویسد مقامات وزارت انرژی آمریکا در دو روز گذشته مشغول بررسی این بودند که با پنجاه بمب‌هسته‌ای تاکتیکی آمریکا که از مدتها پیش در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه نگهداری می‌شوند چه کنند.

آمریکا در این پایگاه نیروی هوایی ترکیه پنج هزار نیرو دارد که یکی از پایگاه‌های ناتو هم هست. این پایگاه در چهارصد کیلومتری مرز با سوریه و در نزدیکی شهر آدانا واقع است.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد وزارت انرژی آمریکا می‌نویسد که این بمب‌ها الان “گروگان” رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هستند. اگر آمریکا بمب‌ها را از ترکیه خارج کند “در عمل” به اتحاد نظامی به ترکیه خاتمه داده و اگر بمب‌ها در ترکیه بمانند یک “آسیب‌پذیری” هسته‌ای همچنان ادامه پیدا می‌کند.

این روزنامه همچنین نوشت هزار نیروی آمریکایی که در منطقه بودند در میانه جنگ گیر افتاده‌اند چون ترکیه راه‌های ارتباطی را با بمباران قطع کرده و اکنون راه بیرون آوردن این سربازان از راه هوا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته این هزار نفر از سوریه خارج خواهند شد و فقط ١٥٠ نفر در پایگاه تنف در جنوب سوریه باقی می‌مانند. به گزارش رویترز، مقامات نظامی آمریکا گفته‌اند خروج این نیروها در چند روز آنیده تکیل خواهد شد.

در همین حال انتقادها از دونالد ترامپ برای بیرون آوردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه هر چه بیشتر با انتقاد روبرو شده است.

به گزارش رسانه‌های آمریکا آقای ترامپ هشدارهای مشاورانش را نادیده گرفته و پیامدهای چنین اقدامی را دستکم. بنا بر گزارش‌ها نه فقط نمایندگان دموکرات کنگره بلکه شمار قابل توجهی از نمایندگان جمهوری‌خواه هم تصمیم آقای ترامپ را برای منافع آمریکا و متحدانش “فاجعه‌بار” می‌دانند. آنها معتقدند این تصمیم فقط به نفع دولت بشار اسد که آمریکا او را جنایتکار می‌داند، روسیه، ایران و داعش تمام شده است.

آقای ترامپ امروز در توییتر تاکید کرد که آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج خواهد کرد و درگیر جنگی که رخ داده نخواهد شد اما گفت تحریم‌های “سنگینی” برای ترکیه در نظر می‌گیرد:

آقای ترامپ در توییتی نوشت: “ما درگیر جنگی دیگر که ۲۰۰ سال است میان دو ملت در جریان است نخواهیم شد. اروپا این فرصت را داشت که زندانیان داعشی خود را در اختیار بگیرد اما آنها نخواستند هزینه آن را بپردازند. آنها گفتند ‘بگذار آمریکا هزینه‌اش را بدهد”.’

“کردها شاید با آزاد کردن تعدادی زندانی می‌خواهند ما را درگیر کنند. ترکیه و کشورهای اروپایی، که بسیاری از نیروهای داعش از آنجا آمده‌اند، آنها را دوباره دستگیر می‌کنند. اما آنها باید بجنبند. تحریم‌های سنگین علیه ترکیه در راه است. آیا واقعا مردم فکر می‌کنند که ما باید با ترکیه که عضو ناتو است وارد جنگ شویم؟ جنگ‌های بی‌پایان خاتمه می‌یابند.”به گفته استیو منوچین وزیر دارایی آمریکا جزئیات این تحریم در گفتگو با آقای ترامپ مشخص خواهد شد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

پرستاران میناب خواستار لغو اضافه‌کاری اجباری شدند

تعدادی از پرستاران میناب با امضای طوماری، خواستار لغو اضافه‌کار اجباری شدند و اعلام کردند …