آمریکا لشکرهای فاطمیون و زینبیون ایران در سوریه را تحریم کرد

رادیو آلمان:آمریکا لشکرهای فاطمیون و زینبیون ایران در سوریه را تحریم کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داد که تحریم‌هایی را علیه دو گروه شبه‌نظامی فاطمیون و زینبیون مقرر کرده که با حمایت ایران در سوریه می‌جنگند. هدف آمریکا از این اقدام افزایش فشار بر دولت ایران و سپاه پاسداران اعلام شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که پنجشنبه ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) صادر کرده، خبر از تحریم دو گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران در سوریه داده است.

لشکر فاطمیون متشکل از شهروندان شیعه افغان است و لشکر زینبیون از شیعیان پاکستانی‌ و شیعیان هزاره افغان تشکیل شده است. این دو گروه شبه‌نظامی در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا گنجانده شده‌اند که هدفش جلوگیری از دسترسی آنها به شبکه مالی جهانی است تا بدین ترتیب جلوی عملیات آنها گرفته شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود نوشته که سربازان هر دو لشکر فاطمیون و زینبیون توسط سپاه (قدس) پاسداران جمهوری اسلامی از میان مهاجران و پناهندگانی که در ایران به سر می‌برند، انتخاب می‌شوند و آنها را برای جنگ به نفع رژیم بشار اسد به سوریه می‌فرستند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این بیانیه می‌گوید: «رژیم از جماعت پناهنده در ایران سوءاستفاده می‌کند… و آنها را به عنوان سپر انسانی در کشمکش سوریه به کار می‌گیرد.»

منوچین همچنین گفته است: «هدف قرار دادن گروه‌های نظامی مورد حمایت ایران و دیگر نمایندگی‌های خارجی توسط وزارت خزانه‌داری، بخشی از کارزار ما برای اعمال فشار مداوم است تا شبکه‌های غیرقانونی‌ای را تعطیل کنیم که رژیم از آنها برای صدور تروریسم و ناآرامی در سراسر دنیا استفاده می‌‌کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین هواپیمایی “فارس ایر قشم” را تحریم کرده که زیر کنترل “ماهان ایر” است. “ماهان ایر” پیش از این از سوی آمریکا تحریم شده است. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، همچنین Flight Travel LLC که در ارمنستان مستقر است و برای “ماهان ایر” بازاریابی می‌کند، تحریم شده است.

گفته می‌شود کار “فارس ایر قشم” تا سال ۲۰۱۷ راکد بوده است، تا اینکه به سفارش سپاه پاسداران شروع به بردن مسافر و بار به دمشق به وسیله دو هواپیمای B747 می‌کند. به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شرکت از سوی “ماهان ایران” حمایت فنی و پرسنلی می‌شود.

در همین زمینه:

***************

رادیو آمریکا:روز پنجشنبه ۴ بهمن دو گروه شبه نظامی وابسته به ایران را که در سوریه فعال هستند، به همراه یک شرکت هواپیمایی ایرانی دیگر و یک شرکت خدمات پروازی در ارمنستان، تحت تحریم‌ قرار داد.

وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه «فاطمیون» که متشکل از شبه نظامیان افغانستانی است و گروه «زینبیون» شامل نیروهای پاکستانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

این دو گروه شبه نظامی در سوریه تحت فرمان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین نیروهای بسیج ایران وابسته به سپاه، در حمایت از رژیم بشار اسد، رئیس دولت حاکم بر دمشق، فعالیت دارند.

وزیر خزانه دارایی آمریکا در بیانیه می‌گوید، «رژیم بی‌رحم ایران از جمعیت مهاجر در ایران بهره برداری، آنها را از دسترسی به خدمات اولیه محروم و از آنها در جنگ سوریه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.»

به گفته استیون منوشن، تحریم‌ شبه نظامیان مورد حمایت ایران و گروه‌های نیابتی خارجی آن، بخشی از کارزار اعمال فشار برای انهدام شبکه غیرمشروع رژیم است که می‌خواهد تروریسم را به سراسر جهان صادر کند.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده اندکی بعد در توئیتی با اشاره به بیانیه وزارت خزانه داری نوشت، «این تنها چند روز بعد از آن اتفاق می‌افتاد که آلمان فعالیت ماهان ایر را ممنوع کرد … فشار حداکثری ادامه دارد.»

در بیانیه وزارت خزانه داری همچنین گفته می‌شود شرکت هواپیمایی «قشم فارس ایر» که تحت مالکیت یا مدیریت خطوط هوایی ماهان ایر ایران است، بابت ارائه خدمات به نیروی قدس سپاه تحت تحریم قرار گرفته است.

یک شرکت خدمات پروازی مستقر در ارمنستان نیز به دلیل حمایت از ماهان یا فعالیت به نیابت از این شرکت هواپیمایی، که پیشتر در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار گرفته است، به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

نام خطوط هواپیمایی ماهان به دلیل ارائه خدمات مالی و فنی به نیروی قدس، در اکتبر ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌‌های آمریکا قرار گرفت. نیروی قدس نیز پیشتر در اکتبر ۲۰۰۷ و بسیح هم در اکتبر ۲۰۱۸ تحریم شده بودند.

اینرا هم بخوانید

یوتیوب حساب وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را مسدود کرد

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه روز سه‌شنبه هشتم خرداد، اعلام کرد حساب یوتیوب وزارت امور …