آمریکا معافیت‌ تحریم برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام را تمدید نکرد

آخرین بازبینی شش‌ماهه معافیت‌های تحریم‌های ایران در اوت پارسال انجام شد و این معافیت‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۴ منقضی شد.

 جو بایدن معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و روسیه را برای سال جاری میلادی «تمدید» نکرده، اما متعهد به اعمال تحریم علیه این همکاری‌ها نیز نشده است.

به گزارش نشریه «واشینگتن فری‌بیکن» که روز شنبه ۲۵ فروردین منتشر شده، رویکرد جدید آمریکا به سردرگمی درباره سیاست‌های ایالات متحده در قبال همکاری‌های هسته‌ای کرملین و دولت تهران دامن می‌زند.

معافیت‌های تحریمی به شرکت‌های اتمی روسیه، خصوصاً «روس‌اتم» اجازه می‌داد تا با توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بیش از ۱۰ میلیارد دلار سود کنند.یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به «واشینگتن فری‌بیکن» گفته است فعلاً موضوع معافیت‌ها در دست بررسی است و بعد از تصمیم نهایی درباره آنها اظهار نظر خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید پاسخ مبهم وزارت خارجه به انتقادها در میان قانون‌گذاران آمریکایی از برنامه جمهوری اسلامی برای توسعه ۵۰ میلیارد دلار پروژه هسته‌ای دامن زده و جمهوری‌خواهان بر این عقیده هستند که با عدم اعمال تحریم علیه همکاری‌های هسته‌ای میان روسیه و ایران، کاخ سفید عملاً چشم خود را به این همکاری‌ها بسته است.

سناتور تد کروز که پارسال کارزار ممانعت از تمدید معافیت‌های تحریمی دولت بایدن علیه ایران را رهبری می‌کرد، می‌گوید سردرگمی‌ها پیرامون معافیت‌های تحریمی نشان می‌دهد کاخ سفید به ائتلاف «بسیار سودآور» ایران و روسیه چشم بسته است.

او گفت برای سال‌ها دولت ترامپ را تحت فشار قرار داده بود و دولت قبلی آمریکا این معافیت‌ها را لغو کرد، اما دولت جو بایدن به همکاری میان «آیت‌الله‌های ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه چشم بسته» و بعد از «صدمات فاجعه‌بار و غیرقابل جبران» این معافیت‌ها، کاخ سفید تنها سیاست نادیده گرفتن کلیت همکاری‌های اتمی ایران و روسیه را در پیش گرفته و امیدوار است این همکاری‌ها راه به جایی نبرد.

آندریا استریکر، معاون بخش منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز به این نشریه آمریکایی گفته است بدون اقدام بازدارنده آمریکا، روسیه میلیاردها دلار از همکاری با جمهوری اسلامی پول دست آورده و در جنگ با اوکراین هزینه خواهد کرد.

او گفته است روسیه احتمالاً در ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر و دیگر نیروگاه‌های جدید هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد و دولت بایدن باید نهادهای مسئول روسی، از جمله شرکت دولتی «روس‌اتم» را تحریم کند.

یکی از دستیاران ارشد کنگره در امور تحریم‌های جمهوری اسلامی هم به نشریه واشینگتن فر‌ بیکن گفته است دولت آمریکا نمی‌تواند درباره موضع خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران صراحتاً صحبت کند، چون با مواضع عمومی کاخ سفید در تضاد است.

این گزارش به افزایش غنی‌سازی سطح بالای اورانیوم در ایران از زمان تهاجم حماس به اسرائیل و جنگ غزه اشاره کرده و گفته است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این رابطه هشدار داده است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

بی‌بی‌سی طی تحقیقاتی به سند نحوه مرگ نیکا شاکرمی و عوامل آن دست پیدا کرده است

بی‌بی‌سی طی تحقیقاتی به سند نحوه مرگ نیکا شاکرمی و عوامل آن دست پیدا کرده: …