اوپک؛ توقف رشد تولید نفت جمهوری اسلامی در زمستان ۱۴۰۲

آمارهای جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نشان می‌دهد رشد تولید نفت جمهوری اسلامی در پاییز سال ۱۴۰۲ به شدت کاهش یافت و در زمستان تقریباً متوقف شد.

تولید روزانه نفت ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی (تقریباً معادل فصل زمستان پارسال) حدود سه میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه بوده که تنها ۱۸ هزار بشکه (نیم درصد) بیشتر از فصل پاییز است.توقف رشد تولید نفت کشور در حالی رخ داده که تولید نفت ایران در پاییز پارسال نسبت به تابستان حدود ۱۵۰ هزار بشکه و در تابستان نسبت به فصل بهار حدود ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته بود.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن و امید کاخ سفید به احیای برجام با ارائه مشوق‌هایی به جمهوری اسلامی، ایالات متحده سخت‌گیری‌ها در قبال صادرات نفت ایران را کاهش داد و صادرات روزانه نفت جمهوری اسلامی از حدود ۳۳۰ هزار بشکه در اوایل ۲۰۲۰ به بالای ۱.۵ میلیون بشکه در تابستان پارسال اوج گرفت.

اوپک هنوز گزارش سال ۲۰۲۳ درآمدهای صادراتی نفت اعضای خود را منتشر نکرده، اما آمارهای ماهانه کپلر که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته نشان می‌دهد حجم صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۲ با جهشی ۴۴ درصدی نسبت به سال قبل، به حدود ۱ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه رسیده است.

به رغم چنین جهشی، آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد که درآمدهای صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۲ تنها ۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۳۶ میلیارد دلار رسیده است.

درآمدهای نفتی

آرشیو آمارهای سالانه اوپک نشان می‌دهد درآمدهای صادرات نفت ایران از بالای ۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ و قبل از تحریم‌های آمریکا به زیر هشت میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد، اما این رقم در اولین سال ریاست جمهوری جو بایدن به ۲۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۴۲ میلیارد دلار رسید.این ارقام تخفیف‌های نفتی ایران به مشتریان چینی و هزینه دور زدن تحریم‌ها را شامل نمی‌شود. برگرفته از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

نیکای قهرمان، فراتر از زمان و مکان – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۲۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …