آمریکا می گوید هدف از حملات اخیر ‘بازداشتن ایران است’

دولت آمریکا روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که هدف از حملات اخیر به شبه نظامیان در سوریه و عراق منصرف کردن ایران و گروه های تحت حمایت آن از انجام حملات بیشتر به پرسنل یا تاسیسات آمریکا است.

براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، اعضای شورای امنیت باید فورا در جریان اقداماتی قرار گیرند که کشورها در دفاع از خود علیه حملات مسلحانه انجام می دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت که در حملات هوایی کشورش، تاسیسات مورد استفاده شبه نظامیانی که مسئول یک رشته حملات پهپادی و راکتی علیه پرسنل و مراکز آمریکا در عراق شناخته می شوند هدف گرفته شد.

او در نامه ای که به دید رویترز رسیده است نوشت: “این واکنش نظامی بعد از آن بود که معلوم شد گزینه های غیرنظامی برای رفع این تهدید کافی نبوده است. هدف این اقدام کاهش تنش و جلوگیری از حملات بیشتر است.”بنابه این گزارش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هم روز سه شنبه در نامه ای به شورای امنیت نوشت: “ایالات متحده، بسته به نیاز و تناسب، آماده اقدامات بیشتر است تا به تهدیدها و حملات بیشتر رسیدگی کند.”

نیروهای آمریکایی در سوریه روز دوشنبه هدف راکت پرانی قرار گرفتند که ظاهرا به تلافی حملات آمریکا بود. یک مقام نظامی آمریکا روز سه شنبه به رویترز گفت که حدود ۳۴ راکت در این حمله شلیک شد اما کسی در آن زخمی نشد.

به گفته یک سخنگوی نظامی آمریکا، ایالات متحده در پاسخ به حمله دوشنبه در دیرالزور، مواضع مهاجمان را در اقدامی دفاعی هدف قرار داد.

جنگنده های آمریکایی یکشنبه به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه حمله کرده بودند؛ حملاتی که به گفته پنتاگون علیه سه پایگاه و انبار تسلیحاتی متعلق به گروه های کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا انجام شد. چهار عضو کتائب سید الشهدا در این حملات کشته شدند.

این دومین عملیات ارتش ایالات متحده از زمان به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا علیه شبه نظامی در منطقه است.

علت عملیات یکشنبه حمله پهپادی به نزدیکی ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل عنوان شد.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود این عملیات به صورت متناسب و با هدف بازدارندگی انجام شد.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم گفت حملات هوایی علیه مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه به گونه ای برنامه ریزی شده بودند که احتمال بالا گرفتن تنش ها را محدود کند.خانم ساکی همچنین گفت مواضع مورد حمله اماکنی بوده اند که دست کم در ۵ عملیات پهپادی علیه منافع آمریکا در عراق نقش داشته اند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

تنش وخط و نشان کشیدن باندهای حکومتی در جریان بررسی اعتبارنامه‌ نمایندگان در مجلس دوازدهم

رسانه های رژیم گزارش داده اند در جریان بررسی اعتبازنامه نمایندگان مجلس حکومت، بین باندهای …