آمریکا همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد

رادیو فردا:رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه هفتم مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد.

وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه تاکید کرده است: رای گیری و نتایج این (همه پرسی) فاقد مشروعیت است و ما از عراق یکپارچه، فدرال، دموکراتیک و آباد حمایت خواهیم کرد.

همه پرسی استقلال کردستان عراق روز دوشنبه با مشارکت ۷۲ درصد واجدان شرایط برگزار شد. بیش از ۹۲ درصد شرکت کنندگان در این همه پرسی از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت کردند.

رکس تیلرسون در این بیانیه تاکید کرده است: ما همچنان نگران پیامدهای بالقوه منفی این اقدام یکجانبه هستیم. پیش از برگزاری همه پرسی، ما در راستای این که دولت مرکزی در بغداد و حکومت اقلیم کردستان بتوانند به راه حلی سازنده دست یابند همکاری کردیم، راه حلی که مبتنی بر ارتقای ثبات و رفاه برای مردم کردستان بود.

وی تصریح کرده است: چنین مطالبات و آرمان هایی نمی توانند از طریق اقدامات یکجانبه ای مانند این همه پرسی حاصل شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است:ما همه را به آرامش و خویشتنداری دعوت می کنیم و خواهان ان هستیم به تهدید به اقدامات متقابل و طرح اتهامات علیه یکدیگر پایان داده شود.

رکس تیلرسون از حکومت اقلیم کردستان عراق خواسته است تا به دولت مرکزی عراق که براساس قانون اساسی از مشروعیت برخوردار است، احترام بگذارد.

وی همچنین از دولت مرکزی عراق خواسته است، از تهدید یا حتی اشاره به استفاده احتمالی از زور خودداری کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: آمریکا از همه طرف ها، از جمله همسایگان عراق می خواهد از دست زدن به اقدامات یکجانبه و استفاده از زور خودداری کنند.

دولت و پارلمان عراق مخالف برگزاری این همه پرسی بودند و ان را براساس قانون اساسی این کشور «غیرقانونی» اعلام کردند.

دولت مرکزی عراق هم اینک اقدامات تنبیهی علیه اقلیم کردستان آغاز کرده است. با دستور حیدر العبادی، نخست وزیر عراق پرواز های بین المللی از فرودگاه اربیل روز جمعه متوقف شد.

دولت مرکزی عراق پیشتر در مورد تبعات احتمالی همه پرسی به مقام‌های اقلیم کردستان هشدار داده بودند، اما مقام‌های اقلیم کردستان به رغم هشدارهای داخلی و بین‌المللی حاضر به لغو همه‌پرسی نشدند.

آمریکا روز گذشته اعلام کرد در صورت تمایل دو طرف، آماده میانجی‌گری بین مقام‌های دولت مرکزی عراق و کردها است.

اینرا هم بخوانید

“غفران سوادی” معروف به ام فهد، اینفلوئنسر در بغداد به ضرب گلوله کشته شد

تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که “غفران سوادی” معروف به ام فهد، اینفلوئنسر عراقی در …