آژانس؛ارائه طرح‌های احتمالی در صورت شکست مذاکرات برجام

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش برای تدوین طرح‌های احتمالی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات برجام در وین است.

این گزارش که روز چهارشنبه سوم شهریور با استناد به منابع آگاه منتشر شده است، می‌افزاید مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال آماده کردن گزارش پادمانی فصلی درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند. این گزارش قرار است ماه آینده به دیپلمات‌ها در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارائه شود.لومبرگ می‌نویسد ناظران آژانس برای قرار دادن پازل‌های برنامه هسته‌ای ایران در کنار هم و به‌دست آوردن تصویری کلی از چشم‌انداز این فعالیت‌ها با چالش مواجه هستند؛ خصوصا این‌که تهران ماه‌هاست غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصدی را که نزدیک به سطح مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای هست، آغاز کرده است.

دو مقام آگاه که نخواسته‌اند نامی از آن‌ها برده شود به بلومبرگ گفته‌اند که بر اساس توافق جامع پادمانی، کشورهایی که از برخی مرزهای رسیدن به توانایی ساخت بمب هسته‌ای رد شده‌اند، باید دسترسی‌های بیشتری به آژانس برای بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای خود بدهند.

به گفته آن‌ها، ایران با افزایش سطح غنی‌سازی در عمل خطوط توافق جامع پادمانی را زیر پا گذاشته و آژانس می‌تواند درخواست بازرسی‌های بیشتر را ارائه کند.

این گزارش می‌افزاید اگرچه سطح نظارت آژانس با این شیوه هرگز به سطح دوران برجام نخواهد رسید، اما بازرسی‌های متناوب می‌تواند برخی جنبه‌های نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران را شفاف کند.از رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

اعتراض کارگران رسمیِ نفت فلات قاره

کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. خبرگزاری حکومتی ایلنا …