پنتاگون: هنوز ۱۰ هزار نفر منتظر خروج از کابل هستند

نتاگون، وزارت دفاع آمریکا می‌گوید هنوز ۱۰ هزار نفر در انتظار برای خروج از فرودگاه کابل هستند و تعداد بیشتری هم در خارج از فرودگاه درصدد ورود به فرودگاه و خروج از افغانستان پیش از پایان موعد اعلام شده هستند.

هرج و مرج و سردرگمی در فرودگاه کابل ادامه دارد و جمعیت زیادی از مردم با نزدیک شدن به مهلت اعلام شده برای خروج از افغانستان، در مقابل نقاط ورودی فرودگاه تجمع کرده‌اند.

ژنرال ویلیام تیلور در یک کنفرانس خبری در پنتاگون گفت حدود ده هزار نفر در حال حاضر منتظر خروج از کابل با هواپیماهای آمریکایی هستند.

ورود بسیاری از افغان‌ها حتی اگر مجوز پرواز به خارج از کشور را داشته باشند، سخت‌تر شده است.

نادین منزا، رئیس کمیسیون امور آزادی مذهبی بین‌المللی آمریکا به بی‌بی‌سی گفت ۱۲۵ نوکیش مسیحی از اقلیت هزاره اقلیت به مدت سه روز در تلاش بوده‌اند تا وارد فرودگاه شوند، اما تا کنون به دلیل این که نتوانسته‌اند فرم‌های اینترنتی لازم را پر کنند، به آنها اجازه ورود داده نشده است.

یک زن جوان افغان به بی‌بی‌سی گفته است که نیروهای طالبان در فرودگاه کابل با جمعیت غیرنظامی حاضر “مانند حیوان” رفتار می‌کنند.

این زن با نام مستعار فاطمه اکنون از افغانستان پرواز کرده است.

او گفت: “فرودگاه کاملاً توسط نیروهای طالبان محاصره شده و آنها تا آنجا که می‌توانند با مردم وحشیانه رفتار می‌کنند. آنها به مردم تیراندازی می‌کنند، مردم را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.”

جان کربی، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفته است بیش از ۳۰ مامور کنسولی سفارت آمریکا در برابر گیت‌های ورودی فرودگاه مستقر هستند تا به افرادی که آمریکا می‌خواهد آنها را جابجا کند کمک کنند.

او گفت: “خارج از فرودگاه، طالبان ایست بازرسی ایجاد کرده و ما روزانه با فرماندهان طالبان در ارتباط هستیم

پس از اعلام طالبان مبنی بر عدم تمایل آنها برای خروج شهروندان افغانستان از این کشور، ورود افغان‌ها به فرودگاه بسیار سخت شد و این موضوع حتی مشمول کسانی شد که مجوز پرواز به خارج داشتند.

بنابر گزارش‌ها شهروندان این کشور در ا‌یست‌های بازرسی منتهی متوقف می‌شوند. مشخص نیست چه کسانی آنها را متوقف می‌کنند.

به همین خاطر برخی از شهروندان افغان از بیم بازداشت و بروز مشکل در مسیر فرودگاه، برنامه‌ خروج‌شان را به تعویق انداخته‌اند.

پیشتر وزارت دفاع روسیه گفت برای خارج کردن بیش از ۵۰۰ نفر از شهروندان روسیه، بلاروس، اوکراین، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان از چهار هواپیمای نظامی استفاده خواهد کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲ با …