آی ام اف: رشد اقتصادی خاورمیانه برای کاهش نرخ بیکاری کافی نیست

رادیو آمریکا:صندوق بین المللی پول روز چهارشنبه ضمن اعلام این که نزدیک به یک چهارم جوانان کشورهای خاور میانه بیکار هستند، هشدار داد اگر اصلاحات اقتصادی اساسی‌تری در آن منطقه انجام نگیرد، هر سال میلیون‌ها نفر به جمعیت بیکاران خاور میانه افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نهاد بین‌المللی اقتصادی در گزارش جدید خود می‌گوید سطح کنونی رشد اقتصادی منطقه به ایجاد فرصت‌های شغلی کافی برای کاهش نرخ بیکاری – که از دلایل اصلی ناآرامی‌های موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱ بود – نخواهد انجامید.

به گزارش صندوق بین المللی پول، نرخ رشد کشورهای صادرکننده نفت در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۵ درصد رسید، اما تنها ظرف یک سال به ۱ و هفت دهم درصد کاهش یافت. اما صندوق پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۸ و سال پس از آن روند صعودی گرفته و به ۳ و سه دهم درصد برسد.

این پیش بینی صندوق بین المللی پول برای کشورهای واردکننده نفت در منطقه خاور میانه متفاوت است؛ به نحوی که یک روند نسبتا باثباتی را طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تجربه خواهند کرد و نرخ رشد اقتصادی این کشورها بالاتر از ۴ درصد خواهد بود.

به گفته «جهاد أزعور» از مدیران ارشد صندوق بین المللی پول، «خاور میانه منطقه‌ای بسیار جوان محسوب می‌شود. تقریبا ۶۰ درصد جمعیت آن زیر ۳۰ سال هستند و نرخ بیکاری در میان جوانان منطقه از ۳۰ درصد فراتر رفته است … که این نیازمند رسیدگی است.»

این مدیر بخش خاور میانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول به آسوشیتدپرس گفت، «کشورهای منطقه باید به سمت اصلاحات ساختاری عمیق‌تر حرکت کنند. صندوق از دولت‌های منطقه می‌خواهد مهارت و توانایی‌های نیروی کار در کشورهای خود را ارتقا دهند.»

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود از کشورهای منطقه خواسته است از هزینه‌های خود کاسته و به دنبال منابع جدید درآمدی، مانند مالیات جدید و کاهش یارانه (سوبسید)، باشند.

هرچند برخی کشورها از جمله ایران و عربستان سعودی اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند، اما یافته‌های صندوق نشان می‌دهد کسری بودجه کشورهای عرب صادرکننده نفت حاشیه خلیج فارس، ایران، الجزایر، عراق، یمن و لیبی ظرف پنج سال آینده به ۲۹۴ میلیارد دلار برسد.

این گزارش همچنین می‌گوید نرخ رشد اقتصادی ایران در دو سال گذشته کاهش یافته است.

اینرا هم بخوانید

تاثیرات حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها؛ از کارت کشیدن ٣ میلیونی برای عقب رفتن روسری تا کسادی بازار

روایت روزنامه حکومتی اعتماد از تاثیرات حضور گشت ارشاد در خیابان‌ها؛ از کسادی بازار تا …