ابراز خشم پنتاگون از افشای موقعیت نیروهایش توسط خبرگزاری رسمی ترکیه

پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۲۸ تیرماه، از افشای موقعیت نیروهای نظامی خود در خاک سوریه به دست خبرگزاری رسمی ترکیه ابراز خشم کرد.

این وزارتخانه همچنین در بیانیه رسمی خود هشدار داد که این اقدام نامتعارف «می‌تواند» جان نیروهای آمریکایی را به خطر بیندازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، روز دوشنبه گذشته گزارشی منتشر کرد که حاوی اطلاعات مربوط به مکان جغرافیایی «ده تاسیسات نظامی» آمریکا شامل فرودگاه و قرارگاه «در شمال سوریه» بود.

آن طور که چند رسانه خبری می‌گویند، این گزارش در مواردی شامل تعداد نیروهای ویژه آمریکایی و فرانسوی نیز بوده است.

در واکنش به این اقدام خبرگزاری ترکیه‌ که وب‌سایت خبری «دیلی‌بیست» می‌گوید اطلاعات آن توسط «مقامات امنیتی ترک» نیز تایید شده است، سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه هشدار داد که انتشار این اطلاعات می‌تواند به «خطراتی غیرضروری» برای نظامیان دامن بزند.

ادرین رنکین‌گالووی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، ضمن اشاره به این که نمی‌تواند صحت منابع گزارش مربوطه را تایید کند از این اقدام در ترکیه ابراز نگرانی فراوان کرد.

او گفت: «این که مقامات یک کشور متحد و عضو ناتو به‌عمد جان نیروهای ما را از راه انتشار اطلاعات حساس به خطر بیندازند برای ما بسیار نگران‌کننده است.»

ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان، عضو ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، و متحد ایالات متحده به شمار می‌رود، اما از اقدام دولت آمریکا در حمایت از شبه‌نظامیان کرد بسیار خشمگین است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از آناتولی، پایگاه‌های مذکور در خاک سوریه شامل دو فرودگاه و هشت قرارگاه نظامی برای کمک به حزب دموکراتیک کردستان و شاخه نظامی آن یعنی «یگان‌های مدافع خلق کرد»، ی‌پ‌گ، استفاده می‌شود.

آنکارا گروه «ی‌پ‌گ» را متحد «پ‌کاکا»، حزب کارگران کردستان، و گروهی تروریستی قلمداد می‌کند و از نزدیکی آن به ایالات متحده به شدت ناخشنود است.

طبق گزارش آناتولی، یکی از قرارگاه‌ها واقع در شهر «عین عیسی» در شمال استان رقه سوریه به عنوان پایگاه حدود ۲۰۰ سرباز آمریکایی و ۷۵ نیروی ویژه فرانسه استفاده می‌شود.

وب‌سایت دیلی‌بیست می‌گوید که یک مقام نظامی آمریکا مرتبط با عملیات نبرد با گروه حکومت اسلامی (داعش) از آن خواسته است که اطلاعات گزارش آناتولی را به دلیل حساس بودن منتشر نکند.

با این حال این اطلاعات پس از انتشار به زبان ترکی در روز دوشنبه، به زبان انگلیسی هم در روز سه‌شنبه توسط آناتولی منتشر شده بود.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پرستاران میناب خواستار لغو اضافه‌کاری اجباری شدند

تعدادی از پرستاران میناب با امضای طوماری، خواستار لغو اضافه‌کار اجباری شدند و اعلام کردند …