ابراز «نگرانی آمریکا از تحولات اخیر» در عفرین

رادیو آمریکا:به  دنبال اعلام تصرف عفرین در شمال غرب سوریه توسط نیروهای ارتش ترکیه و متحدان سوری آن، ایالات متحده روز دوشنبه «نگرانی عمیق» خود را از تحولات اخیر در آن منطقه کردنشین ابراز کرد و از همه طرف‌های دخیل خواست امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت «ایالات متحده از همه بازیگران ذیربط در عملیاتی که در شمال‌ غرب (سوریه) در جریان است، از جمله ترکیه، روسیه و رژیم سوریه، می خواهد که امکان دسترسی سازمان‌های امدادرسان بین المللی به منطقه را فراهم کنند.»

دو ماه پس از آغاز عملیات نظامی «شاخه زیتون» ترکیه در مناطق شمالی سوریه، آنکارا روز یکشنبه اعلام کرد کنترل مرکز عفرین از اختیار کردها خارج شده و به دست ارتش ترکیه و همپیمانان آن، ارتش آزاد سوریه، در آمده است. با این حال، کردها می‌گویند هنوز در آن منطقه حضور دارند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه امروز خود، با تاکید بر این که ایالات متحده هیچ عملیات نظامی در آن منطقه ندارد، گفت واشنگتن از گزارش‌های ۴۸ ساعت گذشته درباره تحولات در عفرین «عمیقا» نگران است. آمریکا می‌گوید عملیات ارتش ترکیه جنگ علیه داعش را منحرف می‌کند.

ترکیه، عضو ناتو و همپیمان آمریکا در منطقه، می‌گوید گروه کردی «یگان‌های مدافع خلق» در این مناطق با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) – که هم ترکیه و هم آمریکا آن را گروهی تروریستی می‌دانند – در ارتباط بوده و حضور آنها در امتداد مرزهای مشترک را تهدیدی علیه امنیت خود می‌داند.

یگان‌های مدافع خلق در چارچوب ائتلافی از کردها و عرب‌های سوریه به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» در چند سال گذشته علیه پیکارجویان افراطی داعش در حال جنگ بوده‌اند و در این جنگ از حمایت آمریکا نیز برخوردار هستند؛ امری که موجب اختلاف آنکارا با واشنگتن شده است.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …