احتمال تمدید توافق اوپک و کشورهای غیرعضو برای کاهش تولید نفت

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می‌گوید که احتمال دارد توافق با کشورهای غیرعضو در مورد کاهش تولید نفت را تمدید کرده یا از ماه ژوییه به بعد حتی میزان تولید نفت را بیشتر از این کاهش دهد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن به نقل از منابع اوپک گزارش داد که اگر ذخایر جهانی نفت خام به مقادیر هدف‌گذاری شده کاهش پیدا نکند، این برنامه اجرایی خواهد شد.

اوپک سال گذشته به همراه روسیه و دیگر کشورهای غیر عضو توافق کردند تولید روزانه نفت خام را تا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش دهند تا به روند نزولی قیمت‌ها پایان بخشند و ذخایر مازاد نفت در جهان را کاهش دهند. اجرای این توافق روز اول ژانویه آغاز شد و به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته منابع اوپک، به منظور کاهش ۳۰۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر جهانی نفت و رسیدن به مقدار متوسط پنج سال گذشته، کشورهای تولیدکننده باید صد درصد به توافق پایبند باشند تا رشد تقاضا برای نفت خام مناسب باشد.

اعضای اوپک روز ۲۵ ماه می جلسه‌ای خواهند داشت تا در مورد سیاست عرضه نفت تصمیم‌گیری کنند. کشورهای غیرعضو نیز احتمالا به این جلسه دعوت خواهند شد.

رویترز می‌نویسد که تولید کنندگان عضو اوپک در ماه ژانویه به ۹۳ درصد برنامه کاهش تولید عمل کردند و عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده این سازمان، بیشترین نقش را ایفا کرد.

مقامات ۱۳ کشور عضو اوپک، از جمله خالد الفالح وزیر نفت عربستان، گفته‌اند برای ایجاد تعادل در بازار، ذخایر نفت باید بیشتر از این کاهش پیدا کند تا به مقدار متوسط پنج سال گذشته برسد.

طبق نظر منابع اوپک و صنعت، محاسبات نشان می‌دهد کاهش ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای در طول ۶ ماه عرضه نفت را تا حدود ۳۰۰ میلون بشکه در طول زمان مورد توافق پایین می‌آورد. اما به دلیل زمان مورد نیاز برای حصول آمار دقیق ذخایر، محدوده کاهش در زمان برگزاری اجلاس اوپک در ماه می مشخص نخواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد ذخایر جهانی نفت در پایان ماه دسامبر به کمتر از ۳ میلیارد بشکه کاهش یافت اما هنوز ۲۸۶ میلیون بشکه بیش از مقدار متوسط پنج سال گذشته است.

از ۲۸۶ میلیون بشکه مازاد، تقریبا نیمی از آن مربوط به نفت خام و مایعات گازی و نیمی دیگر مربوط به محصولات جانبی است. بیشترین مقدار ذخایر مازاد در آمریکا وجود دارد.

کاهش تولید اوپک تا به حال بر نفت خام متوسط و سنگین متمرکز بوده است در حالی که آمریکا عمدتا نفت خام سبک و شیرین تولید می‌کند.

در نتیجه آمریکا می‌تواند صادرات نفت خام سبک را افزایش دهد که منجر به کاهشی در ذخایر داخلی نفت خام و محصولات پالایشی خواهد شد.

اما این امر بیش از شش ماه زمان نیاز دارد خصوصا اینکه عملیات فصلی تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها در آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری احتمال افزایش ذخایر نفت خام را بالا می‌برد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

افشاگری رضا محمدحسینی از فشار اطلاعات سپاه به زندانیان سیاسی برای «تواب‌سازی»: مصمم‌تر می‌شوم

رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی محبوس در قزل‌حصار، در یک فایل صوتی افشا می‌کند که مقامات …