احضار٢٠ وکیل به دادسرای زندان اوین بخاطر اعتراضات ۱۴۰۱

روزنامه شرق گزارش داده «تعداد قابل توجهی از وکلای فعال در فضای مجازی از سوی شعبه ۷ دادسرای اوین بدون ذکر عنوان اتهامی احضار شده‌اند.» «در ابلاغیه همه وکلای احضار شده این جمله قید شده که “نتیجه عدم حضور، جلب است” تا موضوع جدی‌تر از “دعوت برای گفت‌وگو” به نظر برسد». همه این وکلا از عنوان اتهامی‌شان «بی‌اطلاع» بوده‌اند.

یکی از این وکلا گفته است که «تعداد وکلای احضار شده حدود ۲۰ نفر است» و «وجه اشتراک اکثر این وکلا، فعالیت در دوران اعتراضات و انتقاد به روندهای پیش گرفته شده است».این روزنامه نام برخی از احضار شدگان را منتشر کرده که شامل ثمین چراغی، حسن یونسی، علی مجتهدزاده، علی شریف‌زاده، ابوالفضل حمزه و محمدعلی کامفیروزی می‌شود.

متن گزارش روزنامه شرق

قریبا از ۱۸ اردیبهشت بود که برخی از وکلای دادگستری در شبکه‌های اجتماعی خود خبر از احضارشان به دادسرای امنیت تهران دادند. نقطه اشتراک این اطلاع‌رسانی‌ها، بی‌اطلاعی وکلای احضار شده از عنوان اتهامی آنان بود. در ابلاغیه همه وکلای احضار شده این جمله قید شده که «نتیجه عدم حضور، جلب است» تا موضوع جدی‌تر از «دعوت برای گفت‌وگو» به نظر برسد.

دیروز، ثمین چراغی، وکیل دادگستری که در جریان اعتراضات ایران وکالت برخی از بازداشت شدگان را برعهده داشت و همزمان در شبکه‌های اجتماعی خود نسبت به برخی فرآیندهای طی شده در ۷ ماه گذشته اعتراض می‌کرد، خبر از احضار خود به دادسرای اوین داد و نوشت: «برای تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه، به شعبه ۷ دادسرای امنیت، شهید مقدس، احضار شدم، جهت دفاع از اتهامی که نمی‌دانم چیست.»

پس از او، حسن یونسی هم در توئیر خود خبر از احضارش به دادسرا داد و با طعنه نوشت: «میذارید ما یه نفس بکشیم؟». تاریخ احضار او، دوم خرداد ماه قید شده بود اما شعبه احضار کننده او هم با ثمین چراغی یکسان بود؛ شعبه 7 دادسرای اوین.

در ادامه نوبت به علی مجتهدزاده رسید که احضارش به دادسرای اوین را رسانه‌ای کند. او در توئیتر خود این موضوع را اعلام و تاکید کرد که به شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شده است. او در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با انتقاد از روند ایجاد شده در قوه قضاییه بیان کرد: «وکلایی که احضار شده‌اند، همگی وکلای فعالی هستند و تلاش می‌کردند با تعامل، مشکل بازداشت شدگان را حل کنند. این روند و احضار وکلا، خراب کردن همه چیز است. توقع ما از دستگاه قضایی و شخص رئیس قوه این نبود. احضار وکلا قطعا با شعار گفت‌وگو و اصلاح دستگاه قضائی در تضاد است.»

پیگیری‌های خبرنگار «شبکه شرق» نشان داد که علاوه بر ثمین چراغی، حسن یونسی و علی مجتهدزاده، وکلای دیگری هم به دادسرای اوین احضار شده‌اند. اسامی برخی از آنان عبارت است از: علی شریف‌زاده، ابوالفضل حمزه، محمدعلی کامفیروزی و خانم اصفهانیان.

احضار کامفیروزی در شرایطی صورت گرفته که پرونده پیشین او همچنان باز است و تعیین تکلیف نشده است. او همچون سایر وکلای احضار شده، دلیل احضار جدید خود را نمی‌داند.

یکی از وکلا که نخواست نامش فاش شود، به «شبکه شرق» گفت که «تعداد وکلای احضار شده حدود ۲۰ نفر است.» وجه اشتراک اکثر این وکلا، فعالیت در دوران اعتراضات و انتقاد به روندهای پیش گرفته شده است. همه آنان به شعبه ۷ دادسرای اوین احضار شده‌اند. ریاست این شعبه برعهده بهروز حسنی اعتماد است. براساس پیگیری‌های خبرنگار «شبکه شرق»، تاریخ تشکیل پرونده برای وکلای احضار شده به سال ۱۴۰۱ بر می‌گردد.

پیش از این، یکی از وکلای دادگستری با نام پریسا صادقی، در توئیتر خود از احضار «۱۷۰ وکیل دادگستری به دادسرای امنیت» نوشته بود. با این حال تا لحظه نگارش این گزارش، هیچ مقام رسمی‌ای در کانون وکلای دادگستری و قوه قضائیه حاضر به تایید یا تکذیب این آمار نشده است.

اینرا هم بخوانید

رادان:”چادر بانوان پرچم کشورمان محسوب می‌شود؛ دشمن به دنبال گرفتن آن است”! تاکید بر اقدام انتظامی برای مقابله با بی حجابی

رادان، فرمانده کل فراجای رژیم گفته است: در موضوع عفاف و حجاب همگان شاهدند که …