دانمارک:احضار سفیر عربستان، اعتراض به جاسوسی علیه ایران

وزارت خارجه دانمارک می‌گوید، روز چهارشنبه ۲۱ خرداد سفیر عربستان در این کشور را در ارتباط با «اتهام‌های تروریستی» علیه سه عضو گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» در دانمارک، احضار کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سه نفر مظنون به دریافت کمک مالی از عربستان سعودی هستند.

پلیس دانمارک هم می‌گوید، این «سه نفر در ارتباط با تامین مالی و ترویج تروریسم در ایران، از جمله همکاری با دستگاه اطلاعات سعودی» تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

یـِـپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک در بیانیه‌ای گفت: ما چنین فعالیتهایی را تحت هیچ شرایطی نمی پذیریم و سفیر ما در ریاض نیز این پیام را مستقیماً به مقامات عربستان سعودی در میان گذاشته است.

وزیر خارجه دانمارک تاکید کرده است که اتهامات جدید «بسیار جدی» هستند.بیشتر در این باره:بازداشت چهار ایرانی در دانمارک و هلند به اتهام جاسوسی برای عربستان و تدارک عملیات ترور

دانمارک ۱۴ بهمن اعلام کرده بود که سه عضو گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را به اتهام جاسوسی برای عربستان سعودی بازداشت و تفهیم اتهام کرده است.

اداره امنیت و اطلاعات دانمارک می‌گوید که این سه ایرانی در رینگستد، واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ و به اتهام جاسوسی از افراد و شرکت‌ها برای نهادهای امنیتی عربستان سعودی از سال ۲۰۱۲ و به مدت شش سال، بازداشت شدند.

پلیس هلند نیز در بهمن ماه اعلام کرده بود که «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» یک شاخه نظامی دارد و در ایران حملات مسلحانه انجام داده که در اکثر موارد اهداف آن سپاه پاسداران و یا تاسیسات و میادین نفت و گاز بوده است.

در عین حال گفته می‌شود که این بازداشت‌ها با عملیات پلیس در سال ۲۰۱۸ در واکنش به طرح ترور یک یا تعداد بیشتری از مخالفان حکومت ایران در دانمارک ارتباط دارد. هنگام این عملیات ارتباط جزیره‌ای که کپنهاگ در آن قرار دارد با بقیه دانمارک قطع شد.

در اکتبر ۲۰۱۸ یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار که نام او اعلام نشده به ظن کمک به نهادهای امنیتی ایران برای «عملیات در خاک دانمارک» و مشارکت در یک طرح ترور بازداشت شد. این مظنون ارتکاب هر عمل خلافی را تکذیب کرده و اکنون در انتظار محاکمه تحت بازداشت است.

دولت ایران «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» را مسئول حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور پارسال می‌داند که در جریان آن حداقل ۲۵ نفر کشته شدند. اما این گروه خشونت را محکوم کرده و می‌گوید در این حمله نقشی نداشته است.

گروه «جنبش عربی آزادیبخش الاحواز» فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده است. این گروه می‌گوید برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند. جمهوری اسلامی ایران این گروه را «تروریستی» می‌داند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، چهار واحد صنفی متعلق به شهروند بهائی در شهرستانهای شهرکرد …