احکام شلاق برای کارگران آذرآب گستاخی علیه همه کارگران است

بنا بر خبرمنتشر شده در روزهای اخیر حکم دادگاه ۲۱ کارگر شرکت آذرآب اراک صادر شد. بر اساس این خبر چهار نفر از این کارگران تبرئه و برای هفده نفر حکم وحشیانه ۳۰ ضربه شلاق و سه ماه حبس صادر شده است. این حکم تعلیقی است اما یک توهین آشکار به همه کارگران و کل جامعه است. باید وسیعا و شدیدا این احکام وحشیانه علیه کارگران را محکوم کرد و از حق کارگران برای اعتراض و اعتصاب دفاع کرد. یک مشت مفتخور بی خاصیت مدام دارند بطور نجومی از دسترنج کارگر دزدی میکنند و پروار میشوند و وقتی کارگران به زندگی زیر خط فقر اعتراض میکنند دست به انبان کثیف توحش ۱۴۰۰ سال پیش میبرند و احکام شلاق صادر میکنند. جواب کارگران به این گستاخی و به چنین قوه قضائیه و کل حکومت اینست که شما و کل بساطتان را از این جامعه جارو میکنیم. حکومت شلاق و زندان و قصاص و چپاول جایش در جامعه بشری نیست و باید در سطح جهان منزوی و بایکوت شود و نهایتا از صحنه جامعه جارو گردد.

ماجرا از این قرار است که در پی واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی و خصولتی شدن آن مشکلات و تعطیلی کارخانه آذرآب آغاز شد. به گفته کارگران تمامی پیمانکاران و طرف‌های قراردادهای کاری آذرآب دولتی بوده و چپاولگری های پشت پرده شغل و معیشت آنها را به یغما بزد. و اکنون نزدیک به یک سال است که کارگران آذرآب بیکار هستند، دستمزدهایشان پرداخت نشده است و در فشار معیشتی سختی بسر میبرند. چندین سال است که کارگران آذرآب و در دفاع از زندگی و معیشتشان در اعتراضند و بارها همراه با کارگران هپکو که وضعیت مشابهی دارند علیه دزدی ها و چپاولگری ها و بحرانی شدن وضع این کارخانجات دست به تجمع و راهپیمایی زده اند و اعتراضات آنها انعکاس وسیعی در شهر اراک و در جنبش کارگری داشته است.

در جریان اعتراضات آبانماه ۹۸ کارگران آذرآب بین ۴۱ تا ۴۳ نفر بازداشت شدند که بعد زیر فشار اعتراضات کارگران به قید وثیقه آزاد شدند. اعتراضات آنها به خصوصی‌سازی شرکت ودزدی های پشت پرده و پرداخت نشدن چند ماه دستمزدشان بود. بعد از آن در تیرماه ۹۹ از سوی شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری اراک در یک حکم بی سابقه برای ۴۲ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری آذرآب که در راهپیمایی اعتراضی سال ۹۸ شرکت داشتند، حکم حبس، شلاق و بیگاری صادر گردید. بر اساس این حکم این کارگران به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و یک ماه بیگاری به مدت سه ساعت در روز در راه‌آهن شهرستان اراک محکوم گردیدند. این حکم با موجی از اعتراض در میان این کارگران و در جنبش کارگری روبرو شد. زیر فشار این اعتراضات این خبر تکذیب شد و خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران انتشار آنرا «عملیات روانی ضدانقلاب علیه آذرآب» خواند. بعد نیز عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی از صدور حکم برائت ۱۵ نفر از کارگرانی که تحت عنوان ” تبلیغ علیه نظام ” حکم گرفته بودند، خبر داد.

با ادامه وضعیت نابسامان شغلی و معیشتی و فشارهای امنیتی بر شرکت، کارگران خشمگین آذر آب در یازدهم خرداد ماه سال جاری به این دلیل که یکسال است قراردادی با آنها بسته نشده و بیکار هستند و دو ماه مزد آنها پرداخت نشده بار دیگر دست به اعتراض زدند.

بدنبال چنین کشاکش سختی اکنون خبرها حاکیست که ۱۷ کارگر شرکت آذر آب بخاطر شرکت در اعتراضات خرداد ماه هر یک به ۳ ماه حبس تعلیقی (تعلیق یکساله) و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده اند. وسیعا از کارگران آذرآب حمایت کنیم و به حکم دادگاه منفور اسلامی اعتراض نماییم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۲۰ اوت ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …