اخباری از اعتراضات کارگری در دو هفته اخیر در شهرهای خوزستان

اعتراضات کارگران در سطح جامعه گسترده است. همانطور که بارها تاکید کرده ایم یک کانون داغ این اعتراضات شهرهای مختلف خوزستان است. در زیر روزشماری از اعتراضات کارگری در دو هفته اخیر در شهرهای خوزستان را میخوانید:

– روز16 خرداد كشاورزان منطقه ويس در شمال شهر اهواز، در اعتراض به قطع آب كشاورزى و منع آنها از كشت تابستانی که خطر بیکاری بخش بسیاری از این کشاورزان و نابودی معیشتی آنها را در پی دارد دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

– از ابتدای موفقیت کارگران نیشکر هفت تپه در خلع ید از اسد بیگی، بخشی از مقامات حکومتی تلاش دارند که این پیروزی را به خود بچسبانند و برای مضحکه انتخاباتی شان بازار گرمی کنند. این روزها در راستای این تبلیغات کثیف، از وجود عناصری  از خود کارگران نیز که گرایش طرفداری از جناحهای حکومتی دارند بعنوان دستمایه ای برای داغ کردن تنور انتخاباتشان سود جسته اند. یک نمونه از این بازیها ترتیب دادن جلسه ای تحت عنوان مقابله با “ساختار فساد زا در ایران قوی” با شرکت نمایندگان دزد مجلس اسلامی بهمراه کارگرانی از نیشکر هف تپه چون محمد خنیفر و مسلم چشمه خاور از سوی ستاد ابراهیم رئیسی است. بعلاوه گفته میشود که همین افراد از اعضای ستاد انتخاباتی رئیسی این عضو کمیته مرگ هستند که هزاران تن از عزیزان مردم را با بیرحمی سلاخی کرده است.

 تاکید بر خواستها  و اعلام تجمع اعتراضی علیه سه قوه کثیف حکومتی، پاسخ قاطعی به نمایش انتخاباتی حکومتیان  و تقلاهای مسخره آنها علیه هفت تپه  بوده است.

 از سوی دیگر حقابه کارگران به هشتاد درصد کاهش یافته  و از آغاز سال جدید مزدی به این کارگران پرداخت نشده است و دارو دسته اسدبیگی نیز همچنان مشغول بیرون بردن اموال شرکت هستند. آنها برای اهداف کثیف خود حتی از تهدید جانی کارگران نیشکر هفت تپه نیز فروگذار نکرده اند. کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده اند که اگر کوچکترین اتفاقی برای یکی از کارگران بیفتد،  عواقبش با نظری دادستان و مقامات امنیتی استان است.  کارگران نیشکر هفت تپه هوشیارانه و با قدرت تصمیم گیری شورایی خود متحدانه در مقابل این دسیسه ها ایستاده اند و اولین تلاششان حفظ هفت تپه در دفاع از زندگی و معیشتشان است. در اعتراض به این وضعیت کارگران نیشکر هفت تپه از دهم خرداد تا کنون در تجمع و اعتراض هستند. کاهش حقابه مزارع هفت تپه را نابودی تهدید میکند و شغل  و معیشت ۵ هزار کارگر شاغل در این شرکت به خطر افتاده است. تامین فوری حق آبه جهت آبیاری مزارع تشنه نیشکر و پرداخت دو ماه حقوق معوقه دو خواست اضطراری این کارگران است.

بدینگونه کارگران متحدانه در برابر توطئه گری های حکومت ایستاده و از حق و حقوقشان دفاع میکنند. کارگران همچننن بر دیگر خواستهای اساسی خود از جمله تعیین تکلیف مالکیت شرکت و اداره آن تحت نظارت شورای کارگران، بازگشت به کار همکاران اخراجی، بسته شدن پرونده های امنیتی، پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات تاکید دارند.

– دهم خرداد ماه، کارگران خدمات اردوگاهی شرکت ملی حفاری با برگزاری تجمعی خواستار پیوستن به سامانه ساپنا و حذف قراردادهای حجمی شدند.  بیش از دو هزار نفر در حوزه خدمات غذایی و اردوگاهی دکل های حفاری در بخش خشکی و دریا به صورت اقماری در نوبت های کاری چهارده روزه مشغول به کار هستند که امور مربوط به تغذیه کارکنان دکل های حفاری و خدمات هتلداری کمپ های اسکان کارکنان را برعهده دارند.   دفتر مرکزی خدمات اردوگاهی شرکت ملی حفاری در  اهواز واقع شده است.

– روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه کارگران مدت موقت منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر همراه با خانواده‌های خود دست به تجمع اعتراضی زدند.از سال ۹۱ تاکنون، افزایش حقوقی که سالانه برای کارکنان و کارگران در نظر گرفته می‌ شود برای کارگران مدت موقت پتروشیمی اعمال نشده و این دسته از کارگران نه به عنوان کارکنان شرکت نفت بلکه به عنوان کارگران مشمول قانون کار دیده می‌شوند.

– روز نهم خرداد بازنشستگان فولاد در اهواز در اعتراض به سطح نازل حقوقها  و با خواست اجرای همسان سازی ها تجمع کردند. همزمان در این روز بازنشستگان فولاد در تهران، البرزغربی و اصفهان تجمع داشتند.

– کارگران اخراج شده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر، روز یکشنبه ۹ خرداد، مقابل ورودی انبار نفتی این شهر تجمع کردند و خواستار بازگشت به کار شدند. کارگران اخراجی که تعدادشان بیش از ۳۰ نفر است در بهمن سال گذشته به صورت گروهی اخراج شده اند.

– شماری از کشاورزان روستاهای مختلف شهرستان اهواز، روز شنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۰ در اعتراض به عدم تامین حقابه شلتوک کاری و همچنین ممنوعیت کشت تابستانه، در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، تجمع اعتراضی برپا کردند. در همین روز جمع دیگری از کشاورزان شهرستان اهواز، در اعتراض به بسته شدن کامل کانال آبرسانی سلمان توسط عوامل سازمان آب و برق خوزستان، در مجاورت این کانال دست به تجمع اعتراضی زدند.

– روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه کارگران شرکت تهران جنوب در ماهشهر در اعتراض به اخراجها  در محل شرکت، دست به تجمع زدند. در بهمن سال گذشته نیز کارگران شرکت تهران جنوب، شاغل در پروژه بندر مجیدیه ماهشهر، در اعتراض به اخراج گروهیِ از همکارانشان توسط کارفرما، دست به اعتصاب زدند.

 – روز ۵ خرداد گروهی از جوانان بیکار در شهرستان بهبهان در استان خوزستان در اعتراض به بیکاری و عدم بکارگیری خود در پالایشگاه بید بلند ۲ خلیج فارس و پارتی بازی در استخدام ها محل برگزاری نماز جمعه این شهر را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند.  تجمع کنندگان شعار نوشته هایی از جمله «زندان را می‌پذیریم ذلت نمی‌پذیریم، ما تشویش کننده اذهان عمومی و نشر اکاذیب نیستیم فقط حقمان را می‌خواهیم، کیست ما را یاری کند و …» در دست داشتند.

– روز چهارشنبه ۵ خرداد‌ کارکنان رسمی نفت  در مناطق اهواز، آبادان در خوزستان و مناطق دیگری چون بهرگان، گچساران، سکوی دریایی ابوذر در بوشهر و نیر در عسلویه در اعتراض به مصوبه مجلس در قبال نحوه افزایش حقوقهای خود و برای دیگر مطالباتشان تجمعات اعتراضی برگزار کردند.  کارگران این تصمیم را تعرضی به زندگی و معیشت خود میدانند. در اهواز به عنوان یکی از شهرهای خوزستان کارگران با تجمع و راهپیمایی توجه مردم شهر را به خود جلب کردند. در این روز علاوه بر این شهرها کارگران رسمی نفت همچنین در تهران  و  مناطقی چون سکوی دریایی ابوذر در استان بوشهر تجمعات اعتراضی ای برپا کردند.  این تجمعات بنابر فراخوان از پیش اعلام شده کارکنان رسمی شرکت نفت صورت گرفت.

– کارگران آب و‌فاضلاب روستایی خوزستان روز سه‌شنبه ۴ خرداد  در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و ۳ سال حق بیمه شان، در مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب این استان تجمع برپا کردند.

– کارگران مامور از  سوی وزارت نفت در هلدینگ خلیج  در اعتراض به سطح نازل حقوقهای خود، صبح روز سه شنبه چهارم خرداد برای چندمین بار در برابر سایت ۱، در حاشیه جاده ورودی به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر تجمع اعتراضی خود را برگزار کردند. این کارگران به اجرایی نشدن طرح افزایش دستمزد ۲۵ درصدی خود  و پایین آمدن هر روز بیشتر قدرت خریدشان اعتراض دارند،

– کارگران آبفار (آب و فاضلاب روستایی) خوزستان در روز چهارم خرداد ماه بار دیگر به دلیل پرداخت نشدن ۳ ماه حقوق و بیمه دست به تجمع زدند. آنها همچنین نسبت به تبدیل نشدن وضعیت شغلی معترض هستند. کارگران معترض که در برابر شرکت آب و فاضلاب تجمع کرده بودند، در یک اقدام اعتراضی سفره خالی پهن کردند. این کارگران که تعدادشان بیش از ۶۰۰ نفر است، می‌گویند: «پس از طرح یکپارچه‌سازی با آبفا شهری، هیچ‌گونه قراردادی با ما بسته نشده است.»

– روز شنبه یکم خرداد کارگران آب ‌‌فاضلاب شهرستان ایذه در اعتراض به تعویق پرداخت ۱۰ ماه حقوق و قراردادهای موقت کاری و عدم اجرای تعیین وضعیت شغلی خود مقابل سازمان آب و فاضلاب تجمع کردند و پس از این تجمع به اداره کار شهرستان مراجعه کردند و  پیگیر مطالبات خود شدند.

 –  ۹ تن از کارگران معترض شهرداری منطقه 3 اهواز روز چهاردهم خرداد توسط نیروی انتظامی با هماهنگی کلانتری ۳۰ اهواز بازداشت شدند. این دستگیری ها بدنبال تجمع اعتراض کارگران و با شکایت شهرداری  توسط نیروی انتظامی صورت گرفته است.  اعتراض این کارگران به سطح نازل حقوقها و عدم دریافت مزایای شغلی شان است. کارگران بازداشتی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

گستردگی اعتراضات در سطح سراسری و  از جمله در خوزستان نشانگر حرکت جامعه بسوی اعتصابات سراسری است. دستمزدهای زیر خط فقر با خواست افزایش آن به بالای 12 میلیون و پرداخت بموقع آن، درمان و تحصیل رایگان، داشتن امنیت شغلی و کوتاه شده دست پیمانکاران، لغو قوانین ویژه اقتصادی، پایان دادن به چپاول و دزدی و پرداخت دستمزدهای معوقه، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، حق تشکل، تجمع از جمله رئوس مشترک خواستهای اعلام شده در این اعتراضات و زمینه ساز همبستگی وسیع کارگری  است. اخبار اعتراضات کارگری را باید وسیعا رسانه ای کرد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری. واحد خوزستان

17 خرداد 1400، 7 ژوئن 2021

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲ با …