اخباری از خوزستان: جلوگیری از تجمعات در اهواز & وضعیت یک زندانی سیاسی & پرونده فرزانه زیلابی & آزادی موقت یکی از زندانیان سیاسی

مجموعه خبری هفتگی شماره ۹:

بازتاب اخباری از خوزستان

جلوگیری از تجمعات در اهواز، وضعیت یک زندانی سیاسی، پرونده فرزانه زیلابی، آزادی موقت یکی از زندانیان سیاسی

از تجمع اعتراضی مردم اهواز جلوگیری شد

در پی فراخوان روزهای گذشته برای برگزاری  تجمع اعتراضی مردم خوزستان در اعتراض به انتقال آب کارون، از ساعات اولیه صبح روز جمعه پنجم آذرماه، نیروهای امنیتی با استقرار در محل اعلام شده برای این تجمع واقع در جاده ساحلی منطقه کیانپارس اهواز، از شکل گیری این تجمع ممانعت و جلوگیری کردند. از شب گذشته نیز اختلال و کندی سرعت اینترنت در نقاط بسیاری از شهرهای خوزستان و از جمله در اهواز گزارش شده بود.طی روزهای گذشته و به دنبال بالاگرفتن اعتراضات مردمی در اصفهان و شهرکرد به بحران آب، فعالان محیط زیست در خوزستان نیز فراخوان برگزاری اعتراض مردمی را برای روز جمعه منتشر کرده بودند. آنگونه که گفته می شود دستگاههای امنیتی از روزهای قبل در تماس های تلفنی با این فعالان نسبت به برگزاری هر تجمعی هشدار داده و امروز هم نیروهای نظامی و امنیتی بطور گسترده ای در منطقه یاد شده حاضر شده و اجازه برگزاری تجمع را ندادند.

گفتنی است که  احمد صباحی از فعالین محیط زیست یکی از اهالی سوسنگرد و یکی از دوستان وی  بعد از انتشار فراخوان براى تجمع اعتراضی در نجات كارون كه قرار بود در روز پنجم آذرماه در محل  بلوار ساحلى منطقه كيانپارس برگزار شود، درهمان لحظات اوليه توسط نيروهاى امنيتى بازداشت شدند. این بازداشت شدگان باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند

گزارشی از وضعیت یک زندانی سیاسی

رحیم عفراوی از فعالان سیاسی عرب اهل کوی علوی شهر اهواز که در سال ۱۳۷۸ توسط اداره اطلاعات بازداشت و به ۲۵ سال حبس محکوم شده بود هم اکنون در بیست و دومین سال حبس، در سکوت و بایکوت مطلق خبری و بدون یک روز مرخصی، و در محرومیت از رسیدگی پزشکی در زندان شیبان اهواز محبوس است. عفراوی با اتهاماتی از جمله «محاربه با خدا» و «اقدام علیه امنیت ملی» به ۲۵ سال حبس و تبعید محکوم شده است. این زندانی سیاسی در طول ۲۱ سال حبس شرایط بسیار دشواری را پشت سر گذاشته و به بیماریها و مشکلات فراوان در اثر شکنجه و دوران سخت حبس مبتلا گشته است. متاسفانه در تمام این سالها هیچ گزارشی در هیچ رسانه ای (بجز یک مورد) از او منتشر نشده است.

رحیم عفراوی از بیماریهای متعددی از جمله ناراحتی قلبی، دیابت، فشار خون بالا و مشکلات ریوی رنج می برد. وی در این سالها از هرگونه رسیدگی پزشکی محروم بوده است. رحیم عفراوی در تیرماه ۷۸ در بازگشت از محل کار خود در مسیر جاده اهواز در منطقه ملاشیه توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شد. وی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب به ریاست قاضی فرج الله عبدالهی از بابت اتهامات محاربه با خدا و اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم شد. در پی اعتراض به حکم اعدام، این حکم به ۲۵ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان جیرفت تغییر یافته و در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد. زندانی سیاسی رحیم عفراوی در مدت حبس خود در تبعید در زندان جیرفت کرمان پدر و مادر خود را از دست داد، و به دلیل دوری راه امکان ملاقات با فرزندانش نیز بسیار دشوار بود.

وی پس از ۱۳ سال به زندان کارون و سپس زندان شیبان اهواز منتقل شد و تا کنون در این زندان بسر می برد. شهریور ماه امسال درخواست او برای اعزام به مرخصی و اتمام باقیمانده دوران حبس توسط شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اهواز رد شد. رحیم عفراوی متولد ۱۳۴۷، متاهل و پدر دو فرزند و از اهالی کوی علوی اهواز است.

 پرونده فرزانه زیلابی به دادگاه تجدید نظر رفته است

پرونده فرزانه زیلابی وکیل کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که پیش از این از سوی دادگاه  انقلاب اهواز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود پس از اعتراض وکیلشان دکتر ناصر زرافشان به شعبه شانزده دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان به ریاست قاضی کوشا ارجاع شد.” کارگران نیشکر هفت تپه بارها هرگونه پرونده سازی برای فرزانه زیلابی را شدیدا محکوم کرده اند. خواسته کارگران نیشکر هفت تپه مختومه اعلام شدن پرونده فرزانه زیلابی است.

آزادی محسن قنواتی با تودیع قرار از زندان بهبهان

محسن قنواتی، برادر محمد حسین قنواتی یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ در شهر بهبهان، روز چهارشنبه ۳ آذر ماه پس از ده روز بازداشت، با قرار وثیقه و به صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی از زندان بهبهان آزاد شد. وی روز یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه، همزمان با امین مرادی و پیام جیحونی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

امین مرادی و پیام جیحونی نیز به سلول‌های انفرادی یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در اهواز منتقل شده و از آن زمان تاکنون به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌بردند. این شهروندان از زمان بازداشت تنها ۲ بار اجازه برقراری تماس تلفنی با خانواده خود را داشته‌اند.

محسن قنواتی پیش از بازداشت با ابلاغیه‌ای که در تاریخ ۱۹ آبان‌ماه صادر شده بود، در خصوص اتهامات “توهین به روحانیت، توهین به نهادهای انقلابی مثل سپاه از طریق صفحه اینستاگرام، خبررسانی از طریق صفحه اینستاگرام خود در خصوص اعتراضات و اغتشاشات تیر ۹۹ تبلیغ به نفع گروه‌ها یا سازمان‌های مخالف نظام و اعلام فراخوان تجمع همصدا با معاندین نظام” به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان فراخوانده شده بود.

به گفته یکی از شهروندان بهبهانی، قرار بر این بود که دومین سالگرد کشته شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ با حضور خانواده‌ها بر سر مزار جان‌باختگان برگزار شود اما در روزهای منتهی به این مراسم، شماری از شهروندان توسط نهادهای امنیتی به صورت تلفنی احضار شده و از آنها تعهد گرفته شد که در مراسم سالگرد شرکت نکرده و موضوع احضار را نیز رسانه‌ای نکنند.

بهبهان یکی از کانون های داغ اعتراضات آبان ۹۸ بود که در جریان اعتراضات تعدادی از شهروندان ساکن این شهر از جمله مهرداد دشتی نیا، محمود دشتی نیا، فرزاد انصاری فر، محمد حسین قنواتی، احسان عبداله نژاد و محمد حشمدار با شلیک گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۵ آذر ۱۴۰۰، ۲۶نوامبر ۲۰۲۱–

اینرا هم بخوانید

آزادی و استرداد حمید نوری محکوم است!

آزادی حمید نوری بوسیله دولت سوئد در برابر آزادی دو شهروند سوئدی  تسلیم شدن این …