۶ آذر: ادامه درگیریها در شهر اصفهان

اطلاعیه شماره ۱۰

گزارش تکمیلی از روز گذشته

امروز ششم آذرماه اصفهان و اطرافش همچنان در تلاطم است. در فلاورجان شماری از مردم جمع شده و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. در خیابان بوعلی مردم راه را با لاستیک بسته اند. در بلوار آیینه گروهی از جوانان آتش روشن کرده و جمع هستند. امروز همچنین در چهار راه سیمین تجمعی از شماری از مردم صورت گرفت. در خوراسگان شماری از مردم با نیروی انتظامی درگیر شدند. نیروی انتظامی همه جا مستقر است و موتورهای یگان ناجا در شهر در حرکتند. کشاورزان در شرق اصفهان در روستای مادرگان مقابل دامداری حاج اصغر دهقانی راه معدن را با تراکتور بسته و مانع حرکت ماشین ها شدند. در جاهایی مردم سطل آشغال را آتش زده و گروهی جمع شده اند. در قسمتی مردم راه اتوبان را بستند اما نیروی انتطامی وارد کار شد و راه را باز کرد. به این ترتیب در گوشه گوشه شهر اصفهان تجمع و اعتراض است. بیش از دو هفته تحصن در بستر زاینده رود مردم اصفهان را آنچنان به هم نزدیک کرده و به هم بافته است که امروز سازمانیافته تر از هر وقت اعتراضاتشان را به مناطق متعدد شهر کشیده اند. گفتنی است جمهوری اسلامی از ترس انعکاس اخبار اعتراضات در اصفهان و در مقابل برپایی تجمعات در استانهایی مثل خوزستان در جاهایی اینترنت را قطع کرده و در جاهایی ضعیف کرده است. علیرغم این خبرها رسانه ای میشود.

روز گذشته کشاورزان و مردم در اصفهان به خیابان آمدند و پاسخ جانانه ای به یورش سرکوبگران حکومت به تحصن خود در بستر زاینده رود دادند و عزم جزم خود را برای ادامه اعتراضاتشان در دفاع از معیشت و جان و زندگی خود به نمایش گذاشتند. مردم که از قبل برای ساعت ۹ صبح فراخوان تجمع در محل خواجو را داده بودند، با سد نیروی سرکوب حکومت روبرو شدند و نیروی گارد ویژه بر بالای پل خواجو مستقر بود . اما خیل مردم به طرف خواجو در حرکت بود و در نتیجه از همان آغاز صبح بستر زاینده رود به محل دیگری مردم با نیروی یگان ویژه تبدیل شد. سرکوبگران حکومت با گاز اشک آور و شلیک گلوله های ساچمه ای تلاش داشتند مردم را متفرق کنند اما مردم مصممانه در خیابان ها ماندند و اعتراضات به تمام شهر کشیده شد و محله به محله ادامه یافت. در صف جلوی این اعتراضات زنان شجاع و جوانان حماسه آفریدند. یک شاهد عینی برای ما مینویسد:

” دیروز اصفهان یکپارچه جنگ بود. درگیری ها تا حدود ده و یازده شب ادامه داشت. از اطراف نیز به اصفهان نیرو آورده بودند و در جاهای مختلف شهر مستقر بودند. از جمله چهارراه آبشار یکی از مراکز درگیری بود. پمپ بنزین آپادانا را تعطیل کرده بودند و و مقابل آن نیروی امنیتی بسیاری مستقر کرده بودند. در این درگیری ها شماری از نیروهای گارد ویژه کتک جانانه ای از مردم خوردند. آنقدر دنبالشان کردیم که خسته شان کردیم و به گفته دوستی یکی از نیروهای انتظامی داد میزد و میگفت بابا برید خونه هاتون دیگه خسته شدیم . در چند جا موتورشان را مردم آتش زدند و در یکجا ماشین آنها را. شمار نیروهای یگان ویژه بسیار بود و شاید بگویم با جمعیت مردم برابری میکرد. و ما به وسعت یک شهر با یک لشگر درگیر شدیم. در این درگیری ها هم زدیم، هم خوردیم. در آخر جمعیت را می دیدیم که قرار و مدارهای بعدی را میگذارند و به خانه ها میروند. با شعار “اینهمه لشگر آمده ، به جنگ رهبر آمده” پیام خود را به خامنه ای و سران این حکومت رساندیم. و بدین ترتیب روز گذشته یک روز هیجان انگیز و موفق برای ما بود”.

در جریان اعتراضات کشاورزان و مردم اصفهان در روز جمعه ٥ آذر بیش از ١٠٠ نفر دستگیر، شمار بسیاری زخمی شده اند. همچنین بنا بر خبرهای تا کنونی دو نفر جان خود را از دست داده اند و طبق گزارش مسئول سازمان نظام پزشکی اصفهان حال دو نفر از مجروحین نیز وخیم است. شمار دقیق بازداشت شدگان و میزان صدمات جانی وارد شده به مردم هنوز روشن نیست. مقامات حکومتی بیشرمانه گفته اند که دستگیرشدگان کشاورز نبوده و “آشوبگر” هستند. گویی مردم حق اعتراض ندارند. این گفته مقامات در واقع اعتراف آشکار آنان به سرکوب و جنایت است. امروز مردم اصفهان علاوه بر خواستهای برحقشان دادخواه نیز هستند. و هم اکنون این شهر یکپارچه اعتراض است.

همچنین بنا بر خبرهای دیگری حراست برخی بیمارستان ها از جمله بیمارستان الزهرا در شب گذشته مانع پذیرش مجروحین شدند. در شهر زیار در شرق اصفهان نیز مجروحین در بیمارستان پذیرش نشده اند. بسیاری از زخمی ها را مردم به منازل برده و کمک رسانی کرده اند. در بیمارستان کاشانی تعداد زیادی جوان و پیر که با تفنگ ساچمه ای آسیب دیده و از بدن هرکدامشان ۲۰ تا ۳۰ ساچمه بیرون کشیده شده بستری هستند. حداقل دو جوان بینایی خود را از دست داده اند. شکستگی های سر و دست نیز بسیار است. بنا بر شواهد چند نفری هم جان خود را از دست داده اند که هنوز اطلاعات دقیقی از شمار و اسامی این عزیزان در دست نیست.

خشک شدن زاینده رود برای مردم اصفهان برابر است با نابودی کشاورزی، دام و شغل بسیاری از مردم، فرونشست زمین ها و صدمه زدن به امان مسکونی، آلودگی آب و هوا و استشمام ریزگردهایی که بخاطر آغشته بودن به ضایعات کارخانجات و اتمی سرطان زاست. همه اینها به معنای آسیب دیدن و لطمات جبران ناپذیر به زندگی و محیط زندگی مردم است. مردم اصفهان مافیای سرمایه داری حاکم را مسبب همه این مصائب دانسته و بار دیگر شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای ، مرگ بر مافیا در خیابانهای این شهر طنین انداخته است. مردم اصفهان یکپارچه کنار هم ایستاده و با شعارهای نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم، اصفهان، شهرکرد، اتحاد، اتحاد، بر همبستگی و همراهی تاکید میکنند.

امروز اصفهان به صدای اعتراض همه مردم در ایران تبدیل شده است. اعتراض مردم اصفهان اعتراض مردم در خوزستان، شهرکرد، کردستان، آذربایجان، سیستان و بلوچستان و خراسان و همه مردم در ایران است. حزب کمونیست کارگری مردم در تمام استانها را به حمایت وسیع از مردم اصفهان و مبارزاتشان فرا میخواند. تحصن مردم اصفهان در زاینده رود الگویی از به میدان آمدن توده ای مردمی برای تمام شهرهاست. در حمایت از مردم اصفهان و در اعتراض به وضع فلاکتبار حاکم در تمام شهرها میشود این الگو را بکار گرفت و جمع شد و تجمعات بزرگ خود را شکل داد و آنرا به پشتوانه ای برای سازماندهی اعتراضات در تمام محلات تبدیل کرد.

از اعتراضات مردم اصفهان باید وسیعا و به اشکال مختلف از جمله با بیانیه های حمایتی، پشتیبانی کرد. هم اکنون مادران آبان پیشتاز این همبستگی ها هستند و از مبارزات مردم اعلام حمایت کرده اند. همچنین ۲۴ گروه از تشکلها، نهادها و جمع های کارگری و فعالین عرصه های مختلف مبارزاتی حمایت خود را از مبارزات مردم اصفهان اعلام کرده اند. باید به این همبستگی ها پیوست.

به حرکت در آمدن شهر اصفهان در چنین ابعاد گسترده، و در کنار آن به تحرک در آمدن مردم در استانهای چهار محال و بختیاری و خوزستان و لرستان و فضای پر تلاطم کل جامعه و حرکت جنبش کارگری در صف جلوی این اعتراضات پیام آور ادامه آبان است. ادامه آبان که امروز سازمانیافته و با خواستهای روشن تر دارد سر بلند میکند و انقلابی تحول ساز را در چشم انداز جامعه قرار داده است. نابود باد حکومت اسلامی!

نابود باد حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

6 آذر ۱۴۰۰ ، 27 نوامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

انقلاب زنانه: دومینوی نود در پی به هلاکت رسیدن رئیسی

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ با انتشار خبر سقوط هلیکوپتر رئیسی و احتمال به هلاکت …