اخبار بیستمین روز تهاجم روسیه به اوکراین

*سازمان ملل می‌گوید، شمار تلفات غیرنظامیان به ۶۹۱ نفر افزایش یافته است که ۴۸ نفر از آن‌ها کودک‌‌ بودند.

*دویچه وله،ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید، نیروهای روسی توانسته‌اند کنترل کامل منطقه خرسون، واقع‌در جنوب اوکراین را به دست بگیرند.

*دویچه وله، به گفته مقام‌های اوکراین شهر خارکیف روز دوشنبه ۲۳ اسفند ۶۵ بار مورد حمله قرار گرفته و تاکنون ۶۰۰ ساختمان مسکونی در این شهر ویران شده است.به گفته اوله سینیهوبوف، رئیس اداره منطقه‌ای خارکیف جنگ در ایزیوم، بالاکلیا و درگاچی، سه شهر دیگر منطقه خارکیف نیز با شدت جریان دارد.

*یورونیوز:مارینا اووسیانیکوا، سردبیر یک برنامه تلویزیونی روسیه که در جریان پخش زنده اخبار با در دست گرفتن یک پلاکارد به حمله به اوکراین اعتراض کرده و بازداشت شده بود، با محکوم شدن به پرداخت جریمه‌ای معادل ۳۰ هزار روبل (حدود ۲۵۰ یورو) آزاد شد.

  • دویچه وله، روسیه و اوکراین گفت‌وگوهای خود را روز سه شنبه ۱۵ مارس از سر گرفتند. این خبر را میخائیلو پودولیاک، مذاکره‌کننده‌ و مشاور ولودیمیر زلنسکی در توییتی اعلام کرده است. محور این مذاکرات، استقرار آتش‌بس و خروج نیروهای روسی از اوکراین است. 

نشست ویدئویی مذاکره‌کنندگان در روز دوشنبه به دلیل لزوم مشورت‌های بیش‌تر در کارگروه‌ها متوقف شد. 

  • رسانه های آلمانی،شهر خارکیف زیر بمباران و موشک باران شدید قرار دارد.توپ باران شهرهای غرب اوکراین ، بویژه مارپوپل و دنیپر ادامه دارد

*به گفته مقامهای محلی در شهر” دنیپرو” در شرق اوکراین، حمله موشکی روسیه باند این فرودگاه را به شدت تخریب کرده است.این حمله دیشب انجام شد.مقامهای محلی می‌گویند به غیر از باند، ترمینال این فرودگاه هم به شدت آسیب دیده است.

*به گفته مقامات شورای شهر ماریوپل از آغاز تجاوز روسیه به اوکراین تاکنون ۲۳۵۷ غیرنظامی در ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین کشته شده‌اند. این شهر بندری با حدود ۴۰۰ هزار جمعیت برای روزها توسط واحدهای روسی محاصره و ارتباط آن با بقیه کشور قطع شده است.دویچه وله

  • نیروهای چچنی مزدوران دولت دست نشانده پوتین در چچن حمله به ماریوپل را رهبری می‌کنند.قدیروف، مزدور پوتین و رئیس جمهور چچن گفته است:” نیروهای چچنی حمله روسیه به شهر بندری مهم ماریوپول در اوکراین را رهبری می‌کنند”. وی در کانال تلگرام خبر داد که جنگجویان چچنی حدود ۱،۵ کیلومتر به داخل شهر در کنار دریای آزوف پیشروی کرده‌اند.

بنا بر این خبر آنها حمله خود را با فرا رسیدن شب متوقف کرده‌اند. او گفت که متحد نزدیکش آدام دلیمخانوف، نیروهای چچنی را در ماریوپل رهبری می‌کند.

*وضعیت در ماریوپل بحرانی است. توپ باران شهر ادامه دارد. کمک های امدادی امکان وارد شدن به شهر را ندارند

*اوایل صبح امروز گزارش‌هایی از چند انفجار بزرگ در پایتخت اوکراین منتشر شد. اصابت موشک به ساختمان مسکونی

*اعتراض یکی از سردبیران شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه هنگام پخش اخبار به جنگ روسیه علیه اوکراین. یکی از سردبیران شبکه یک تلویزیون دولتی روسیه هنگام پخش اخبار شبانگاهی وارد استودیو این شبکه شد و پوستری در ضدیت با جنگ اوکراین در دست گرفت و به بینندگان نشان داد. روی این پوستر نوشته شده بود: «نه به جنگ… این پروپاگاندا را باور نکنید. آن‌ها به شما دروغ می‌گویند».

*رادیو فردا،ناظر حقوق بشر سوریه،‌ سازمانی مستقل که مقر آن در لندن است، می‌گوید که بیش از ۴۰ هزار سوری برای جنگیدن در اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند.به گفته این سازمان، این اتباع سوریه برای رفتن به اوکراین و جنگیدن برای روسیه ثبت نام کرده‌اند.

  • یورونیوز:معترضان برای مدتی کوتاه خانه مجلل یک الیگارش روس را در لندن تسخیر کردند.
  • گروهی از معترضان روز دوشنبه برای مدت کوتاهی خانه مجلل آلگ دریپاسکا، الیگارش روس را در لندن تسخیر کردند. معترضان از دیوارهای این عمارت مجلل پرچم اوکراین و بنری که بر روی آن عبارت «این ملک آزاد شد» نوشته بود آویزان کردند. 

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …